معرفت فرهنگی اجتماعی، سال دوم، شماره اول، پیاپی 5، زمستان 1389، صفحات 123-

    نقد و بررسی نظریه تکوین عقل عربی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    قاسم ابراهیمی پور / *استادیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / ebrahimipoor14@yahoo.com
    چکیده: 
    محمد عابد الجابری از جملة متفکران برجستة جهان اسلام است که در پاسخ به مسئلة سنت و مدرنیته، نظریة نقد عقل عربی را طرح می نماید. او در مرحلة اول تدوین این نظریه به بررسی بعد تاریخی عقل در فرهنگ عرب می پردازد و با مقایسة آن با عقل یونانی و اروپایی، عقل عرب را تحت سیطرة اخلاق و فاقد ظرفیت بررسی علل پدیده ها می شمارد. وی بر این باور است که قوام فرهنگ عرب به نظام های معرفتی بیانی، عرفانی و برهانی است که مجادلة همیشگی میان آنها در تاریخ عرب، غلبة عقل مستقیل با ریشه های هرمسی را به دنبال داشته و همین مسئله باعث عقب ماندگی جهان عرب شده است و در نهایت توسل به عقل گرایی ابن رشد را راه حل خروج از این بحران معرفی می نماید. قوم گرایی، بی اطلاعی از آثار علمی تشیع و ایراد اتهامات بی جا به آن، به حاشیه راندن وحی و نقل، از جمله نقدهایی است که به نظریة او وارد شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال دوم، شماره اول، زمستان 1389، صفحه 123 ـ 152

    Ma'rifat-i Farhangi Ejtemaii, Vol.2. No.1, Winter 2011

    قاسم ابراهیمی پور*

    چکیده

    محمد عابد الجابری از جملة متفکران برجستة جهان اسلام است که در پاسخ به مسئلة سنت و مدرنیته، نظریة نقد عقل عربی را طرح می نماید. او در مرحلة اول تدوین این نظریه به بررسی بعد تاریخی عقل در فرهنگ عرب می پردازد و با مقایسة آن با عقل یونانی و اروپایی، عقل عرب را تحت سیطرة اخلاق و فاقد ظرفیت بررسی علل پدیده ها می شمارد. وی بر این باور است که قوام فرهنگ عرب به نظام های معرفتی بیانی، عرفانی و برهانی است که مجادلة همیشگی میان آنها در تاریخ عرب، غلبة عقل مستقیل با ریشه های هرمسی را به دنبال داشته و همین مسئله باعث عقب ماندگی جهان عرب شده است و در نهایت توسل به عقل گرایی ابن رشد را راه حل خروج از این بحران معرفی می نماید. قوم گرایی، بی اطلاعی از آثار علمی تشیع و ایراد اتهامات بی جا به آن، به حاشیه راندن وحی و نقل، از جمله نقدهایی است که به نظریة او وارد شده است.

    کلیدواژه ها: سنت، مدرنیته، عقل عربی، عرفان، برهان، بیان، جابری.


    * دانشجوی دکتری اندیشه معاصر مسلمین، دانشگاه باقرالعلوم(ع) ebrahimipoor14@yahoo.com

    دریافت: 4/3/1390ـ پذیرش: 25/8/1390

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابراهیمی پور، قاسم.(1389) نقد و بررسی نظریه تکوین عقل عربی. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 2(1)، 123-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قاسم ابراهیمی پور."نقد و بررسی نظریه تکوین عقل عربی". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 2، 1، 1389، 123-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابراهیمی پور، قاسم.(1389) 'نقد و بررسی نظریه تکوین عقل عربی'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 2(1), pp. 123-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابراهیمی پور، قاسم. نقد و بررسی نظریه تکوین عقل عربی. معرفت فرهنگی اجتماعی، 2, 1389؛ 2(1): 123-