صاحب نظران علوم انسانی و اجتماعی بر این باور هستند که نظریههای سازمان و جامعه متأثر از پیشفرضهای گوناگون از جمله مبانی انسانشناختی است. به همین جهت مکاتب مختلف به لحاظ تفاوت در مبانی یاد شده، تئوریهای متمایزی را در حوزه سازمان و مدیریت و جامعه ارائه میدهند. یکی از این علوم اجتماعی، دانش رفتار سازمانی است که نقش اساسی در اداره هرچه بهتر سازمان ایفا میکند. از این رو ضروری است این دانش براساس مبانی انسان شناختی اسلام مورد بازنگری قرار گیرد.به منظور دستیابی به ابعاد گوناگون انسان شناسی و تأثیر آن بر رفتار سازمانی، منابع اسلامی با روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر این است که مبانی انسان شناختی که در زیر به آن اشاره خواهد شد بر مباحث گوناگون مطرح در رفتار سازمانی تأثیرگذار است: 1. فطرت( شامل شناختها، ادراکات و گرایشها) 2. نیازمند محض بودن انسان 3. اختیار 4. هدفمندی 5. مسئولیت 6. اصالت روح 7. ایمان 8. اجتماعی بودن 9. کرامت انسان.
Islamic approach to the anthropological foundations of social behavior (with an emphasis on organizational behavior)
Abstract:
Humanities and social science experts believe that the theories of organization and society are affected by various assumptions, including anthropological foundations. For this reason, different schools present different theories in the field of organization, management and society in terms of the differences in the mentioned basics. One of these social sciences is the knowledge of organizational behavior, which plays an essential role in managing the organization as well as possible. Therefore, it is necessary to review this knowledge based on the anthropological foundations of Islam. In order to achieve the various dimensions of anthropology and its effect on organizational behavior, Islamic sources were investigated and studied with a descriptive-analytical method. The results of the research indicate that the anthropological foundations that will be mentioned below have an impact on various issues raised in organizational behavior: 1. Nature (including cognitions, perceptions and tendencies) 2. The need to be purely human 3. Free will 4. Purposefulness 5. Responsibility 6. Originality of the soul 7. Faith 8. Sociality 9. Human dignity.
شیخی، محمدحسین، درودی، مجتبی، منطقی، محسن.(1403) رویکرد اسلامی به مبانی انسان شناختی رفتار اجتماعی( با تأکید بر رفتار سازمانی). فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 15(4)، - https://doi.org/10.22034/marefatefarhangi.2024.5000774
محمدحسین شیخی؛ مجتبی درودی؛ محسن منطقی."رویکرد اسلامی به مبانی انسان شناختی رفتار اجتماعی( با تأکید بر رفتار سازمانی)". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 15، 4، 1403، -
شیخی، محمدحسین، درودی، مجتبی، منطقی، محسن.(1403) 'رویکرد اسلامی به مبانی انسان شناختی رفتار اجتماعی( با تأکید بر رفتار سازمانی)'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 15(4), pp. -
شیخی، محمدحسین، درودی، مجتبی، منطقی، محسن. رویکرد اسلامی به مبانی انسان شناختی رفتار اجتماعی( با تأکید بر رفتار سازمانی). معرفت فرهنگی اجتماعی، 15, 1403؛ 15(4): -