رفتارشناسی مخاطب دیندار در مواجهه با ابعاد موسیقایی برخی برنامههای سیمای ملی
Article data in English (انگلیسی)
مقدمه
رسانههای جمعی، از جمله مهمترین عوامل انتقال ارزشها، نگرشها و هنجارهای اجتماعی در جوامع جدید بهشمار ميروند (گیدنز، 1377، ص 88). در این میان، تلویزیون به دلیل جاذبههای منحصر به فرد، گستردگی مخاطبان و قدرت تأثیرگذاری عمیق و نافذ، از دیگر رسانهها ممتاز و مرجح است. حضور تلویزیون در جمع صمیمی خانواده، تا آنجاست که برخی پژوهشگران، آن را یکی از اعضای خانواده شمردهاند (سورین و تانکارد، 1390، ص 390). در جوامعی همچون ایران، که اکثریت اعضای آن مسلمان، مؤمن و معتقد به مرجعیت هنجاری فقه، اخلاق و عرف رایج متشرعانه هستند، معمولاً در تعامل خود با رسانه نیز با همین مبنا و معیار عمل میکنند. ايشان برنامهها و پیامهای دریافتی رسانه را با هنجارهای مربوط سنجیده و ارزیابی میکنند و همراهی خود با رسانه را به انطباق عملکرد رسانه با بایستهها و مرجحات رفتاری مقبول در فرهنگ مؤمنانه مشروط میسازند. جمعی نیز به دلیل بیمبالاتی یا عدم التزام عملی به شریعت، خود را از این نظرورزی معاف ساخته، دریچههای ذهن، روان و احساس خود را بر روی برنامههای مختلف رسانهها، از جمله رسانههای بیگانه باز گذاشته و از آنها متناسب با نیاز، سلیقه و منطق ترجیحی خود بهره میگیرند.
آلن پی مریام، موسیقیشناس و مردمشناس آمریکایی، برای اولینبار (1964)، تئوری کارکرد موسیقی در جامعه را مطرح کرد. از نظر وی، تفریح و سرگرمی یکی از کارکردهای نهگانة موسیقی شمرده میشوند. موسیقی با ایجاد کارکرد تفریحی، عملاً ذهن و توجه شنونده را عمیقاً و قویاً به خود معطوف میسازد و شنونده در چنین حالتی، سرگرمشدگی یا آسودگی و رهایی از فشارهای روانی را در خود احساس میکند (خجسته، http://khojasteh.ir). کارکرد تفریح و سرگرمی، یکی از اصلیترین کارکردهای رسانههای جمعی از جمله تلویزیون است و بخش عمدهای از برنامههای رسانهها، عمدتاً با هدف تأمین و ایجاد این کارکرد عرضه میشود. تقریباً همه اقداماتی که رسانهها به صورت آشکار و پنهان، برای پر کردن اوقات فراغت مخاطبان از طریق ایجاد شادی، رفع ملالت، رهایی از روزمرگی، آسودگی و آرامش و... انجام میدهد، از جمله فعالیتهای سرگرمکننده و دارای کارکرد تفریحی شمرده هستند. البته در ضمن همین برنامهها، به دلیل چندساحتی بودن آنها، ممکن است برخی اهداف و کارکردهای دیگر همچون افزايش اطلاعات، رشد خلاقیتها، توسعه مهارتها، شکوفايي استعدادها، تغيير نگرشها و پرورش قواي جسمي و روحي نيز به صورت ضمنی و توامان تعقیب شود (شرفالدین، 1390). نمونة روشن این ادعا، برنامههای متنوع کودک در شبکههای مختلف است. ادعای این برنامهها این است که ضمن ایجاد سرگرمی و تفریح، سایر اهداف جامعهپذیری، آموزشی و پرورشی نیز به تدریج در دنیای ذهنی و روانی کودک محقق میگردد.
برایناساس، سرگرمی برجستهترین کارکرد رسانه جمعی است كه بخش قابل توجهی از رسالت جامعهپذیري یا تعلیم و تربیت عام تودهاي را به طور ضمنی با خود همراه دارد. در جامعه اسلامی ما، همانگونه که در برخی آییننامههای برنامهسازی رسانه ملی بدان تصریح شده، مبناي داوري در خصوص مطلوبیت کارکرد سرگرمی و تفریح، یا مصادیق برنامهای مولد آن، نظام تربیتی و اخلاقی اسلام خواهد بود. نظام تربیتی اسلام، از طریق آموزش مستقیم و غیرمستقیم و با هدف ایجاد و تقویت ایمان و التزام اعتقادي و عملی، به سه حیطۀ عقاید، اخلاق و احکام در ساحت روح و شخصیت مؤمن، در فرهنگ و ساختارهای جامعه جریان مییابد. ازاینرو، یک رسانه دینی، یا رسانهای که رسالت خویش را در یک جامعه با اکثریت مسلمان و تحت حاکمیت ولایی به انجام میرساند، و باید مأموریت خویش را در چارچوب نظام تعلیم و تربیت اسلامی به سامان برساند، اگر به اقتضاي شأن رسانهاي، و ضرورتها و مطالبات بیرونی، به تولید و ارائه برنامههاي سرگرمکننده ملزم شود، قاعدتاً باید نظام رفتاري خویش را در این بخش، همچون سایر بخشها متناسب با این نظام و معیارهای الزامی و ترجیح آن تنظیم کند (شرفالدین، 1390).
امام و مقام معظم رهبری، از موضع فقهی، موسیقی مناسب با مجالس لهو و معصیت را حرام شمرده، تشخیص موضوع را به تشخیص خود مکلّف و عرف جاری موکول ساختهاند. از دید مقام معظم رهبری، درصورتیکه نظر نوازنده، با نظر شنونده تفاوت پیدا کند، اگر به تشخیص مکلّف، موسیقی مذکور از نوع لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد، گوشدادن به آن برای وی حرام میباشد؛ اما صداهای مشکوک محکوم به حلیّت میباشند. از دید ایشان، پخش موسیقیهای مختلف از رادیو و تلویزیون، به تنهایی دلیل شرعی بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمیشود (ر.ک: حسینی خامنهای، 1390، مسئله 1128-1141). روشن است که احراز کاملِ میزان تناسب معیاری و کارکردي یک برنامه، از جمله موسیقی رایج در برنامههای رسانه ملی، با معیارهاي مورد نظر در نظام تربیت دینی و شاخصهاي آن و و نیز میزان انطباق آن با دیدگاه غالب و عرف رایج متشرعان، و نیز نظر فقهی مشهور، یا خصوص فتوای رهبری معظم که برای رسانه ملی مرجعیت بلامنازع دارد، چندان ساده نیست. در نهایت نیز ظاهراً مرجع تشخیص، شخص مکلف خود بود. ازاینرو، شناخت واکنشهای مخاطبان متدین در جامعه اسلامی، بهعنوان اکثریت مخاطبان رسانه ملی، در خصوص یکی از برنامهها یا ژانرهای بسیار حساس و پر اختلاف همچون موسیقی که رسانه ملی نیز به اعتبار شأن رسانهای خود از آن گریزی ندارد، نقش مهمی در شناخت نوع و میزان حساسیت جامعه متشرعان و نحوه تعامل آنان با رسانه و مقوله موسیقی دارد. نمونه مورد بررسی در این مطالعه، واکنشهای رفتاری مختلفی را به عملکرد رسانه ملی، در پخش موسیقی در ضمن چند برنامه منتخب ابراز کردهاند.
روشن است که یک رسانة فعال در جامعه اسلامی، بهویژه رسانه ملی که بازوی فرهنگی نظام ولایی و دولت اسلامی شمرده میشود، نمیتواند بایدها و نبایدهای دینی و خطوط قرمز فقهی و اخلاقی را نادیده بگیرد. تأمل در متون دینی، ما را به برخی معیارهایی کلی و کاربردی براي حفظ سلامت اخلاقی مخاطبان، در مواجهه با تولیدات سرگرمکننده رسانهای رهنمون میشود:
عاری بودن از اقتضائات معمول مجالس لهو و لعب (آمیختگی با ترک واجب و ارتکاب حرام)، عدم ایجاد غفلت، عدم ایجاد طرب و مستی، ایفای نقش ابزاری برای رسیدن به نتایج مطلوب، فایدهمندی و داشتن هدف عقلایی و پرهیز از افراط از جمله معیارهای اسلامی جهت تشخیص سرگرمی و تفریح مطلوب بهشمار میآیند (شرفالدین، 1390).
در ایام نوروز سال 1395، به طرز ملموسی شاهد رشد فزاینده طرح، تولید و پخش برنامههایی مشابه برنامههای موسیقایی، رایج در شبکههای ماهوارهای فارسی زبان، در ضمن برنامههای متنوع رسانه ملی بودیم؛ برنامههایی که بهرغم تنوع قالب، ساختار، کیفیت و مخاطب، در غالب آیتمها، بسیار مشابه و نسبتاً همگون طراحی و تولید شده بودند. برای مثال، برنامههای «شبکوک» و «سه شو» از شبکه نسیم و شبکه سه، بسیار به هم شبیه بودند. همین اتفاق با اندکی تغییر، در برنامههای پربیینده «خندوانه» و «دورهمی» نیز وجود دارد. ازاینرو، شناسایی طیف مخاطبان چنین برنامههایی و نوع ارزیابی آنها از بخشها و عناصر مختلف عرضه شده، درخور توجه است.
سؤالی که مطرح است اینکه آیا مخاطب دیندار، بهعنوان برخی از مخاطبان این برنامهها، موسیقی عرضه شده در این برنامهها را با معیارها و حساسیتهای عرف دینی خود سازگار دانسته، با آن همراه شده یا در مقابل آن موضع گرفتهاند؟ با فرض اینکه تنها تعداد محدودی از خانوادههای متدین ایرانی، مخاطب این برنامهها هستند، احتمالاً شناسایی چگونگي واکنش این عده، معیار نسبتاً مناسبی برای سنجش واکنش محتمل عموم مؤمنان خواهد بود. سؤال دیگر اینکه آیا توجیه رسانه ملی برای تولید و عرضه این حجم از موسیقی، در ضمن برنامههای خود، با هدف مقابله با ماهوارههای فارسی زبان، از دید مخاطبان دیندار، که اتفاقاً ارتباط بسیار اندکی با ماهواره دارند، پذیرفتنی است؟ عموم مخاطبان علاقمند به موسیقی، معمولاً ترجیح میدهند از طریق دستگاههای پخش، سیدی یا گوشی همراه، به صورت انفرادی و خصوصی موسیقی مطبوع خود را گوش کنند. اما پخش آن در رسانه ملی، آن هم در ضمن پر بییندهترین برنامهها، هر چند با انگیزه رقابت با ماهوارهها، احتمالاً از نظر فقهی نیز حکم دیگری متمایز از حکم آن در شرایط استماع عادی خواهد داشت.
پاسخ به این سنخ سؤالات از طریق شناسایی واکنشهاي رفتاری مخاطبان دیندار، نسبت به ابعاد موسیقایی برنامههای مذکور، تا حدی میتواند میزان حساسیت عموم و احیاناً تغییر ذائقه آنان را در سنوات اخیر نشان دهد. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی رفتار مخاطبان دیندار در سه بُعد باور، علاقه وگرایش و التزام و عکسالعمل رفتاری، در مواجهه با این برنامهها در رسانه ملی است. برنامههای «شبکوک»، «سه شو»، «خندوانه» و «دورهمی» نمونههای منتخب مورد بررسی در این مطالعهاند.
مفهومشناسی
دين
فارغ از بحثهاي لغوي، دین، نظام عملی مبتنی بر اعتقادات است و مقصود از اعتقاد، در اینجا، تنها علم نظری نیست؛ زیرا علم نظری به تنهایی، مستلزم عمل نیست، بلکه مقصود، علم به وجوب پیروی بر طبق و مقتضای علم قطعی است (طباطبائی، 1363، ج 15، ص 8). واژة «دین» در قرآن بهمعنای جزا، شریعت و قانون، اطاعت و بندگی، به کار رفته و اسلام بهعنوان حقیقت دین، به معنی تسلیم و اطاعت از خداوند متعال است (مطهری، 1360، ص 117). اما دین در اصطلاح متکلمان مسلمان، مجموعه عقاید، اخلاق، قوانین و مقرراتی است که برای ادارة امور جامعه انسانی و پرورش انسانها مطرح است. گاهی همه این مجموعه، حق و گاهی همة آنها باطل و زمانی مخلوطی از حق و باطل است. اگر مجموعه حق باشد ... دین حق، دینی است که عقاید، قوانین و مقررات آن از طرف خداوند نازل شده است ... (جوادی آملی، 1387، ص 93-95).
کاملترین مرتبة دین و جامعترین ادیان الهی، اسلام است. اسلام مجموعهای از عقاید، احكام و دستورالعملهای اخلاقی است که از سوي خداوند براي هدايت انسان و راهبری او در مسیر نیل به سعادت دنيوی و اخروی، با میانجی فرشته وحی بر پیامبر اکرم نازل شده و توسط آن حضرت و جانشینان معصوم وی تشریع و ابلاغ شده است. ایمان به این مجموعه، مستلزم التزام و اطاعت نظری، عاطفی و عملی است.
موسيقی غنا
غنا بدون مد، بهمعنای بینیازی و با مد، همان آواز خواندن است (راغب اصفهانی، 1404ق، ص 366). بعضی بهمعنای آواز یا کشیدن آواز معنی کردهاند. بعضی نیز بهمعنای نیکو کردن صورت یا نازک نمودن آن تفسیر نمودهاند (شیخ انصاری، 1375ق، ص 36). غنا در اصطلاح فقها عبارت است از: کشیدن صدا و آواز، با دو شرط: یکی اینکه دارای رفت و برگشت و گردانیدن آواز در حلق باشد (= ترجیع) و دیگر اینکه طربآور باشد؛ یعنی در انسان حالت خفت و سبکی خاصی به وجود آورد که موجب شدت حزن یا خوشحالی زیاد شود. بعضی نیز قید لهوی بودن را اضافه کردهاند (همان). در نتیجه، موسیقی از نوع آهنگ و صداهایی است که توسط آلات خاص و یا حرکتهای طبیعی ایجاد میشود. نوع حرام آن، موسیقی متناسب با مجالس لهو و لعب، و اهل فسق و فجور است که فقها تماماً بر حرمت آن اتفاق نظر دارند. اما اگر متناسب با مجالس لهو و لعب نباشد، به نظر برخی فقها حرام نیست. غنا نیز صوتی است که توسط انسان، با گرداندن صوت در حلق «ترجیع» ایجاد میشود. از نظر برخی محققان، با وجود تعدد و تنوع معنایی و مفهومی «غنا»، گاه کلمات دیگری که مترادف آن نیستند نیز در مفهوم آن به کار میروند. برای مثال، غنا آنجا که برای ایجاد شادابی، نشاط، رفع خستگی، سرگرمی و تفریح به کار میرفته، به دلیل کثرت کاربرد آن در این کارکرد، واژه « لهو» هم به جای آن استفاده شده است. واژة «طرب» نیز چهبسا به دلیل نتایجی که از شنیدن آوازهای دلنشین برشنونده عارض میشده، به جای «غنا» به کار رفته است (ایرانی، 1386، ص 187).
دينداری
در محاورات عمومی، معمولاً به کسی دیندار گفته میشود که خدايی را برای جهان هستی قائل باشد و برای خشنودی او اعمال و رفتارهای مخصوصی را انجام دهد (طباطبائی، 1370، ص 16). دینداری هماهنگ بـا سـه عنصـر اساسـی عقاید، اخلاقیات و احکام است که در تعریف دین بدان تصریح شده است. با توجه به عناصر و مؤلفههای اصلی دین و ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری آن، میتوان دینداری را چنین تعریف کرد: «برخورداری از شناخت و باور به پروردگار یکتا، انبیاء، آخرت و احکام الهی و داشتن عواطف نسبت به خدا، اولیـا و بنـدگان خدا و التزام و عمل به وظایف دینی، برای تقرب به خداوند» (خدایاریفرد، 1388، ص 14).
تعريف عملياتی دينداری
تعریف دینداری* در این الگو، بر سه بعد «شناخت و باور دینی»، «علایق و عواطف دینی» و «التزام و عمل به وظایف دینی» مبتنی شده است:
الف. شناخت و باور دینی
1. شناخت: بهمعنای آگاهی از اصول دین، اسماء و اوصاف خداوند، آخـرت، پیـامبران الهی و آگـاهی از فـروع دین است.
2. باور: باور نيز بهمعنای پذیرش، اقرار و تصدیق قلبی نسبت به اصول و شرایع دین است.
ب. علایق و عواطف دینی
علایق و عواطف دینی شامل کلیه احساسات و عواطف مثبت و منفی اسـت. عواطـف مثبـت در جهت شناخت و پذیرش قلبی نسبت به پروردگار یکتا و اولیای او، مؤمنان و همه دینداران، احکـام دیـن، جهان هستی و جهان پس از مرگ در فرد دیندار پدید میآید. عواطف منفی تحت تأثیر محبت بـه خـدا و دین او، نسبت به دشمنان دین، پیامبران و اولیای خداوند مطرح میشود.
ج. التزام و عمل به وظایف دینی
فرد دیندار متعاقب پدید آمدن معرفت و احساس عاطفی نسبت به پروردگار، انبیا و اولیای دین، انجام تکالیف و احکام دینی را در قلمرو شخصی، اجتماعی و اقتصادی بـر خود بایسته میداند (خدایاریفرد، 1388، ص 15؛ خدایاریفرد و همکاران، 1385، ص 23-46).
مدل مفهومی و مؤلفههای دينداری
هدف از سنجش دینداری در اين پژوهش، شناسایی چگونگي واکنش و رفتار مخاطبان دیندار در مقوله مورد بررسی است. ازاينرو، به جای استفاده از ابزارهای کمی و پرسشنامهای، از روش سنجش کیفی استفاده شده است. سنجش کیفی به روش مستقیم و شناسایی مخاطب متدین، بر اساس مؤلفههای دینداری مطابق با مدل مفهومی ذیل صورت گرفته است. روشن است با توجه به اثبات روایی و پایایی اعمال شده در این مدل، ضرورتی به اثبات مستقل روایی و پایایی آن، در اين پژوهش وجود ندارد.
روش پژوهش
مشاهده میدانی از جمله مهمترین روشهای مطرح در پژوهشهای کیفی است. در این روش، رفتار در محیط طبیعی و واقعی مورد مشاهده قرار میگیرد (ریر، 1390، ص 86). معمولاً در تحقیقات توصیفی سعی میشود «آنچه هست» را بدون هیچگونه دخل و تصرفی گزارش کنند و از موقعیت، نتایج عینی به دست دهند. اکثر تحقیقات مطرح در زمینه تأثیر دینداری بر سلامت روانی افراد، از نوع تحقیقات توصیفی یا همبستگیاند. اين پژوهش، نیز با روش مشاهده میدانی و حضور محقق در محیط طبیعی و مصاحبه عمیق، به شناسایی رفتار مخاطب در مواجهه با ابعاد موسیقایی برنامههای منتخب سیمای ملی پرداخته، با روش توصیفی و بدون هیچگونه دخل و تصرفی، به گزارش دستاوردهای مصاحبه پرداخته است.
جامعه آماری اين پژوهش، عموم خانوادههای متدین (با شاخصهای فوق) در شهرهای قم و قزوین هستند. خانوادههای منتخب، مطابق با مدل مفهومی مؤلفههای دینداری مذکور، مورد شناسایی و سنجش قرار گرفتهاند.
در این تحقیق کیفی، شناسایی خانوادههای متدین بر اساس مؤلفههای دینداری مطابق با مدل مفهومی مذکور در نمودار، صورت گرفته و با بهرهگیری از نمونهگیری غیراحتمالی، حجم نمونه (خانوادهها)، به صورت تدریجی و در جریان اطلاعات، مشخص و انتخاب شدهاند. ازاینرو، حجم نمونه با توجه به اشباع اطلاعات 60 نفر (در ضمن 45 خانواده) تعیین شده است.
يافتههای پژوهش
مروری بر ابعاد موسيقايي برنامههای منتخب
فصل سوم برنامه «خندوانه»، از اواخر سال 94 آغاز شد و در نوروز 95 بخش جدید لباهنگ، که به اعتراف مجری برنامه، تقلیدی از نمونه غربی است، به فهرست مؤلفههای آن اضافه شد. چگونگي اجرا اینگونه بود که عدهای از بازیگران معروف، آهنگهای عرضه شده خوانندگان مشهور را به صورت لباهنگ، همراه با حرکاتی موزون تقلید و اجرا میکردند. در این اقدام علاوه بر عرضه موسیقیهای خاص از طریق تلویزیون و به نوعی تبلیغ آهنگها و خوانندگان آن، بازیگران با اجرای تقلیدوار این موسیقیها و هنرنمایی خاص، اعتبار اجتماعی بیشتری كسب کرده، شیوه جدیدی برای ترويج موسیقی در جامعه از طريق تلویزیون فراهم شود.
برنامه «شبکوک»، بهعنوان مهمترین مصداق عرضه موسیقی توسط تلویزیون، نقش مهمی در ترویج موسیقی در جامعه ایفاکرد. «شبکوک» با هدف رقابت برای جذب مخاطب بیشتر و تلاش برای ایجاد شادی و هیجان، شیوة برنامهسازی خود را با اقتباس از برخی الگوهای جاری در شبکههای ماهوارهای فارسیزبان سامان داد. این برنامه، ضمن ترویج موسیقی به سبک غربی، شناسایی استعدادها و معرفی خوانندگان جوان و ناشناخته را به جامعه موسیقی دانان و عموم مردم ایران وجهه همت خویش قرار داد.
برنامه «دورهمی» نیز علاوه بر اینکه در ساخت دکور و شیوه اجرای برنامه، از یک برنامه هندی دارای سبک غربی و به شیوه اجرای مستقیم مجری کپیبرداری شده است، اقدام به ترویج موسیقی در بخشهاي برنامه خود مينمود. این برنامه پربیننده، با دعوت از خوانندگان معروف و غیرمعروف برای اجرای زنده موسیقی، و بعضاً اجرای کنسرتهای تلویزیونی، فعال و مؤثر عمل کرد. گاهي نيز پا را فراتر نهاده و از برخی بازیگران تقاضا میکرد تا در برنامه، نقش خواننده را بازی کرده و قطعاتی را اجرا کنند.
برنامه «سه شو» نیز که در ابتدا با قالبی کاملاً طنزگونه و انتقادی و با هدف فرهنگسازی در برخی موضوعات اجتماعی فعالیت ميکرد، از اواسط پخش، برگزاری مسابقه خوانندگی با حضور افراد خاص را به فهرست آیتمهای جاری خود اضافه نمود. این برنامه نیز از نمونههای مشابه در شبکههای ماهوارهای فارسیزبان، تقلید و اقتباس میکرد.
ديدگاه فقهی رهبری درباره موسيقی در برنامههای رسانه ملی
طبق دیدگاه فقهی مقام معظم رهبری، که برای رسانه ملی مرجع و مبنای عمل سازمانی است، موسیقی در صورتی که مصداق غنا باشد، در شرع اسلام حرام ميباشد. جنبه غنایی موسیقی، امری محتوایی است و به شکل و فرم ارائه آن بستگی ندارد. ازاینرو، برای تعیین غنایی بودن یا نبودن موسیقی و به تبع آن، تعیین حکم و وظیفة فقهی رسانه و مکلف در تعامل با آن، باید به محتوای آن نظر کرد. تشخیص جنبة غنایی موسیقی به عرف و شخص شنونده محول شده است. نظر مقام معظم رهبری درباره گوش دادن به موسیقی و تماشای برنامههای متضمن موسیقی در صدا و سیما، به شرح ذیل است:
«در برنامههای صدا و سیما ممکن است مواردی منطبق بر موازین شرعی نباشد و تشخیص موضوع بر عهده شخص شنونده است؛ اگر تشخیص دهد این موسیقی، مطرب لهوی است، یا این برنامه مفسدهانگیز است، نباید گوش کند و ببیند» (محمودی، 1386، ج 1، ص 62). در پاسخ به سؤال دیگری میفرمایند: چیزی که از نظر عرف موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و معصیت محسوب شود، به طور مطلق حرام است و در این مورد فرقی بین موسیقی ایرانی و غیرایرانی و موسیقی سنتی و غیر آن نیست. ... پخش موسیقی (مناسب با مجالس لهو و گناه) از رادیو و تلویزیون، به تنهایی دلیل مباح و حلال بودن آن از نظر شرعی نیست (حسینی خامنهای، 1390، مسئله 1140 و 1147).
رویکردهای رفتاری مخاطبدار
خانوادههای متدین، حسب ویژگیهای جمعیتی و اجتماعی مندرج در جدول 1، بهعنوان نمونه مورد بررسی رفتاری قرار گرفتهاند.
جدول 1. ویژگیهای جمعیتی و شناختی افراد مورد مصاحبه
سن جنسیت (درصد) سطح تحصیلات سن فرزندان (درصد)
حداقل حداکثر زن مرد حداقل حداکثر بدون فرزند زیر 10 سال بین 10 الی 20 سال بالای 20 سال
23 51 55 45 دیپلم دکترا 18 66 15 15
موارد ذیل، از جمله مهمترین محورهای مورد پرسش در بررسی رفتاری آنها، در مواجهه با ابعاد موسیقایی برخی برنامههای منتخب رسانه ملی است. پاسخ سؤالات نیز در جداول مربوط انعکاس و مورد واکاوی، تحلیل و نتیجهگیری قرار گرفته است:
- میزان و نحوه تماشای برنامههای منتخب و مورد مطالعه؛
- تغییرات مشاهده شده در برنامههای مورد مطالعه رسانه ملی، نسبت به برنامههای مشابه در سالهای پیش؛
- اینکه به هنگام پخش کدام بخش از این برنامهها، رفتارهایی همچون خاموش کردن تلویزیون، عوض کردن شبکه، قطع یا کم کردن صدای تلویزیون، یا ماندن پای همان شبکه تا انتهای برنامه و احیاناً، زیادتر کردن صدای تلویزیون، از سوی مخاطب صورت گرفته است؛
- بیان سایر رفتارهای بازتابی فرد، علاوه بر رفتارهای فوق، و اینکه این رفتار، در واکنش به کدام برنامه یا کدام بخش از برنامه مذکور صورت گرفته است؛
- چگونگی رفتار و عکسالعمل مخاطب و اعضای خانواده وی، در مواجهه با بخشهایی از برنامههای مشاهده شده که به پخش موسیقی در قالبهای مختلف نماهنگ، مسابقه خوانندگی، اجرای زنده خوانندگان و... پرداخته بود؛ به همراه دلایل چنین رفتارهایی؛
- میزان و نحوه گوش دادن به موسیقی تا پيش از دیدن بخشهای مربوط در برنامههای مورد مطالعه؛
- کمیت و کیفیت بروز تغییر در تمایل و اشتیاق مثبت یا تمایل و اشتیاق منفی (نفرت و انزجار) مخاطب، برای گوش دادن به موسیقی در اثر مشاهده برنامههای مورد مطالعه؛
- میزان آشنایی مخاطب با فتاوای ولی فقیه یا مرجع تقلید خود، در خصوص حکم فقهی موسیقی و غنا؛
- میزان تطبیق موسیقیهای پخش شده در ضمن برنامههای مورد مطالعه در رسانه ملی، با دیدگاه فقهی ولی فقیه؛
- نقش چنین برنامههایی در اشاعه و ترویج موسیقی و خوانندگی در جامعه توسط رسانه ملی.
جدول 2. میزان و نحوه تماشای برنامههای مورد مطالعه (بر حسب تعداد پاسخدهندگان)
نام برنامه میزان تماشا حضور اعضای خانواده
برخی قسمتها اغلب قسمتها عدم تماشا پدر یا مادر فقط فرزندان خانوادگی
خندوانه 15 11 3 6 0 18
دورهمی 12 10 5 8 0 13
سه شو 9 0 15 3 0 7
شبکوک 10 3 12 6 0 8
در پاسخ این سؤال که چرا بخش قابل توجهی از مخاطبان، از تماشای برنامههای «سه شو» و «شبکوک»، خودداری میکنند، مهمترین دلیل، مناسب نبودن این برنامهها برای فرزندان بيان شده است.
جدول 3. تغییرات مشاهده شده در این برنامهها نسبت به برنامههای مشابه رسانه ملی در سالهای گذشته
نوع تغییر فراوانی (تعداد خانواده)
افزایش موسیقی، بهویژه پخش زنده آن 5
پوچی، بیهدفی و محتوای ضعیف برنامهها 5
تلاش در ایجاد شادی کاذب در بیننده (ازطریق طنز و موسیقی و...) 10
بالا رفتن کیفیت برنامهها (متنوع شدن، اجرای حرفهای، خلاقیت و نوآوری) 7
تقلید از شبکههای ماهوارهای و ترویج فرهنگ و سبکهای غربی 7
مغایرت آشکار با چارچوبهای دینی و شکستن تابوها (رواج بیبندوباری، عدم رعایت حریم محرم و نامحرم و...) 3
صراحت در بیان برخی موضوعات و مشکلات اجتماعی به صورت انتقادی و طنزگونه 7
تلاش براي تولید و ارائه برنامههای مفرح و سرگرمکننده، با هدف پرکردن اوقات فراغت، تأمین شادی و نشاط، رفع ملالت و خستگی، و رهانیدن موقت مخاطبان از روزمرگی فرساینده، همواره بهعنوان نوعی ضرورت کارکردی و پاسخ به نیاز و مطالبه جمعی از سوی رسانه ملی، بهویژه سیما دنبال شده است. شادی مورد نظر از رهگذر برنامههای رسانه را میتوان با مرجعیت معیارهای ارزشی و هنجاری اسلام، در خصوص سرگرمی و تفریح، به دو نوع شادی حقیقی و کاذب تقسیم كرد. در جدول 3، طبق نتایج حاصل از تغییرات مشاهده شده در برنامههای مورد مطالعه، از سوی مخاطبان متدین نسبت به برنامههای مشابه در سالهای پيش، بیشترین تلاش سیمای ملی را میتوان در راستای ایجاد شادی و فرح بیشتر در بینندگان، از طریق تولید و ارائه برنامهها خاص طنز و موسیقی ارزیابی کرد.
اعتراف و اذعان مخاطبان مورد مطالعه (خانوادههای متدین)، به افزایش کیفیت برنامهها با شاخص تنوعیابی، افزایش توانمندی در ارائه و اجرا و خلاقیت و نوآوری و همچنین، فراوانی دیدگاهها مبنی بر تقلیدی بودن این برنامهها از شبکههای ماهوارهای، جملگي حاكي از آن است که رسانه ملی در جذب حداکثری مخاطب، از طریق تولید و ارائه برنامههای مفرح، متنوع و خلاق، همراه با سوگیری منتقدانه در خصوص برخی موضوعات و مشکلات اجتماعی، در سبک و سیاق برنامهسازی از شبکههای ماهوارهای تأثیر پذیرفته، یا آگاهانه تقلید کرده است. افزایش غیرمنتظره پخش موسیقی و اعتقاد به پوچی و ضعف محتوایی برنامههای ارائه شده، تغییر محسوس دیگری است که از دید مخاطبان در نحوه عمل سیمای ملی، در مقایسه با سالهای گذشته به وقوع پیوسته است. در جدول 4، واکنش مخاطب به گزینههای رفتاری مذکور در جدول، در خصوص بخشهای مورد نظر، مورد پرسش قرارگرفته است. دادهها با توجه به پاسخهای دریافتی، در دو بخش قسمتهای پخش موسیقی در برنامهها و ساير قسمتهای قید شده توسط مخاطب، در جدول زیر منعکس شده است:
جدول 4. رفتارشناسی مخاطب متدین
رفتار بخشهای پخش موسیقی سایر بخشها
فراوانی
(تعداد خانواده) دلایل رفتار فراوانی
(تعداد خانواده) دلایل رفتار
عوض کردن کانال شبکه 11 - تقابل با فرهنگ دینی و ایرانی
- مغایرت با اصول دینی و تقابل با اعتقادات
- عدم علاقه شخصی به موسیقی پاپ
- پوچی و بیمحتوایی موسیقیها
- حرام و مضر دانستن این سبک از موسیقی
- مناسب نبودن برای فرزندان و عامل ترغیب آنان به گوش دادن به موسیقی 11 - عدم جذابیت مهمانها و برخی آیتمها برنامه
- بیفایده بودن، بیمحتوا بودن و متناسب نبودن برنامه با دیدگاهها و انتظارات شخصی
- تأثیرات سوء برخی رفتارها و معاشرتهای اجتماعی بر فرزندان ازجمله نوع پوشش، خندههای بلند، به کار بردن کلمات و جملات نامتعارف و نامناسب و...
- از بین رفتن قبح ارتباط میان محرم و نامحرم
- خستگی شخصی
- صحبت در مورد ازدواج و مسائل مربوط و مناسب نبودن این بخش با توجه به سن فرزندان
ماندن در کانال برنامه 4 - جذابیت و شاد بودن
- عدم اعتقاد به حرمت شرعی موسیقیهای پخش شده یا دست کم مشکوک بودن حکم آن 6 - وجود آیتمهای جالب و جدید در این برنامهها مانند بخش مصاحبهها
- آمیختگی برنامه با طنز و شادی
- جذابیت و صداقت در این برنامهها
قطع و یا کم کردن صدای تلویزیون 7 - احساس تقابل با فرهنگ اسلامی و مغایرت با وظایف دینی
- آمیخته بودن موسیقیهای عرضه شده با لهو و گناه
- ناسازگاری با اعتقادات و ارزشهای مذهبی خانواده
- احتیاط در گوش کردن به موسیقیهای مشکوک
- اعتقاد به نقش این برنامهها در ترویج فساد و فحشاء 1
بلندتر کردن صدای تلویزیون 1 - علاقه به موسیقی
- اجرای جذاب و تقلید خوب بازیگران از خوانندگان 1 انتقاد و تذکر غیرمستقیم برخی امور به مسئولان کشور در قالب طنز
خاموش کردن تلویزیون 4 - اعتقاد به ضدیت برنامه با مسائل تربیت اسلامی
- مضر بودن موسیقی
- حفظ جایگاه اجتماعی و مغایرت آن با گوش دادن به موسیقی
- آمیختگی موسیقیهای عرضه شده با لهو و گناه
- منطبق نبودن با ارزشهای دینی و اعتقادات مذهبی خانواده 2 - صحبت کردن در مورد ازدواج و مسائل آن و مناسب نبودن این بخش با توجه به سن فرزندان
- خستگی شخصی
عوض کردن کانال تلویزیون، قطع کامل و کم کردن صدای آن، بیشترین فراوانی رفتاری مخاطب متدین در مواجهه با بخشهای موسیقی برنامههای مذکور بوده است. داشتن تقابل با فرهنگ دینی و ناسازگاری برنامه با اعتقادات مذهبی و ارزشهای دینی، نیز از مهمترین دلایل چنین رفتاری بوده است.
آمیختگی این سبک موسیقی، با لهو و گناه، اعتقاد به حرام بودن شرعی و در نتیجه، اعتقاد به زیانبخش بودن استماع آن، از دیگر دلایل مخاطبان برای واکنشهای آنان است. طبق نتایج جدول 4، اقدام واکنشی مخاطب به خاموش کردن تلویزیون، در مواجهه با پخش موسیقی نیز به دلایل مشابهی مستند است. با توجه به اینکه برنامههای موسیقایی سیمای ملی، عمدتاً با سبک موسیقی پاپ عرضه میشوند، عدم علاقه برخی مخاطبان به این سبک، از جمله دلایل انصراف توجه و دنبال نکردن این نوع برنامهها بوده است. عدم جذابیت برخی مهمانان و برخی آیتمها، بیفایده و بیمحتوا بودن، ترس از تأثیرات سوء برخی رفتارها و معاشرتهای اجتماعی درون برنامهها، بر فرزندان از جمله نوع پوشش، خندههای بلند، به کار بردن کلمات و جملات نامتعارف و نامناسب، کمرنگ شدن قبح ارتباط بین محرم و نامحرم و سخن گفتن صریح در مورد ازدواج و مسائل آن، با توجه به نامناسب بودن این نوع بحثها برای کودکان و فرزندان کم سن و سال، از مهمترین دلایل عوض كردن کانال تلویزیون و رویگرداندن از این برنامهها عنوان شده است.
جدول 5. رفتار و دلایل رفتاری مخاطب متدین در مواجهه با بخشهای موسیقایی برنامهها
رفتار پخش موسیقی در قالبهای مختلف نماهنگ، مسابقه خوانندگی و اجرای زنده توسط خوانندگان مدعو
فراوانی (تعداد خانواده) دلایل رفتار
عوض کردن کانال شبکه 13 - ناسازگاری با اعتقادات مذهبی خانواده
- حرام دانستن موسیقی
- عدم علاقه شخصی به این سبک موسیقی
- مشغله کاری و نداشتن فرصت برای گوش دادن به موسیقی
- احساس اتلاف وقت در گوش دادن به این بخش از برنامه
قطع و یا کم کردن صدای تلویزیون 3 - ناسازگاری با اعتقادات مذهبی خانواده
- مضر دانستن موسیقی
- عدم علاقه شخصی به این سبک موسیقی
همراهی کردن (ماندن در کانال) با رضایت 8 - جذابیت بالا
- قدرت و توانایی بالای بازیگر در اجرای موسیقی
- نو بودن سبک برنامهسازی در بخش موسیقی
- کمبود فضاهای شاد در محیط زندگی و در تلویزیون
همراهی کردن مشروط و منتقدانه 7 - طرد موسیقیهای متضمن شعر بیمحتوا یا دارای آهنگ غنایی
- عدم وجود مشکل شرعی در آهنگهای ارزشی
- احساس نیاز به فضاهای شاد در رسانه ملی، در عین حال انتقاد به تأثیرپذیری بالای جامعه از سبک زندگی غربی، مدلهای اجتماعی و گرایش به موسیقی و آثار هنری خوانندگان
در جدول 5، رفتار مخاطب در برخورد با بخشهای متضمن پخش موسیقی، در قالبهای مختلف نماهنگ، مسابقه خوانندگی، دعوت از اجرای زنده خوانندگان و... مورد پرسش مستقیم قرارگرفته است. پاسخ حدود 52 درصد از مخاطبان، مقابلهای همچون قطع یا کم کردن صدای تلویزیون، عوض کردن شبکه یا خاموش کردن تلویزیون بوده است، در مقابل حدود 48 درصد عکسالعملی در جهت همراهی با آن از خود نشان دادهاند.
عوض کردن کانال یا شبکه، با بیشترین فراوانی، از مهمترین عکسالعملهای مقابلهای مخاطبان متدین در برخورد با بخشهای موسیقایی برنامههای مذکور بوده است. از دیگر رفتارهای قابل توجه، همراهی 48 درصد از مخاطبان متدین در مواجهه با این بخشها است که مجموعاً به دو وضعیت همراهی رضایتمندانه و همراهی مشروط و منتقدانه قابل تفکیک است.
جذابیت، قدرت و توانایی بالای افراد در اجرای موسیقیها، نو بودن سبک برنامهسازی، با موضوع موسیقی در تلویزیون، کمبود برنامهها و فضاهای شاد در محیط زندگی و در برنامههای تلویزیونی سیمای ملی، از مهمترین دلایل همراهی مخاطبان متدین با این بخشها بوده است. البته برخی مخاطبان، ضمن استقبال از این بخشها، استماع مجاز موسیقی را به محتوای درست در متن و غنایی نبودن در آهنگ مشروط کردهاند. ضمن اذعان به نیاز مخاطبان به سرگرمی و شادی و ضرورت تأمین آن توسط تلویزیون، به دلیل تأثیرپذیری بالای جامعه از سبک زندگی غربی، مدلهای رفتاری خاص و گرایش بالا به موسیقی و خوانندگی، از نوع آنچه در این قبیل برنامهها عرضه میشود، اقدام رسانه ملی در پخش این نوع موسیقیها را سزاوار نقد و بازبینی دانستهاند.
لازم به يادآوري است که در این بخش، رفتار و واکنش اعضای خانواده نیز به طور جداگانه مورد پرسش قرارگرفته است. طبق برآورد نهایی، در 97 درصد خانوادهها، اغلبِ اعضای خانواده، رفتاری مشابه یکدیگر در مواجهه با برنامههای موسیقایی از خود نشان دادهاند. اين امر خود نشان از قرابت و همسانی اعتقادی در اغلب خانوادههای متدین دارد.
جدول 6. نوع موسیقی مورد تمایل مخاطبان متدین
نوع موسیقی سنتی ملی و مذهبی کلاسیک پاپ ملایم هر نوع موسیقی
فراوانی (تعداد خانواده) 14 6 1 2 2
مطابق جدول 6، از میان مخاطبان متدین مورد بررسی، 8/81 درصد، علاوه بر برنامههای تلویزیونی مورد مطالعه، به سایر موسیقیهای عرضه شده نیز گوش میکنند. موسیقی سنتی با بیشترین فراوانی، نشان از جهتگیری ذائقهای این مخاطبان در خصوص مصرف اقلام موسیقیایی است.
جدول 7. تغییرات علایق و انزجار مخاطبان به موسیقی پس از تماشای برنامههای مورد مطالعه
تغییرات رفتاری نسبت به موسیقی درصد فراوانی شرح رفتارها
افزایش علاقه و ترغیب به موسیقی 34 - نقش این نوع موسیقی در افزایش شادی موجب افزایش علاقه به آن شده است
- تمایل به گوش کردن موسیقی و عدم رعایت خط قرمزهای دینی بیشتر شده است
- علاقمند شدن به خرید آلبوم خوانندگان دعوت شده در این برنامهها و نیز علاقمند شدن به گوش کردن سایر آهنگهای آنان
- در مقایسه با گذشته، اوقات گوش کردن به موسیقی و لذت بردن از آن افزایش یافته است
- تغییر ناگهانی در افزایش پخش موسیقی در رسانه ملی، علاقه و تمایل اقشار مختلف جامعه نسبت به موسیقی را افزایش داده است
- آشنایی بیشتر و افزایش علاقه نسبت به موسیقیهای پاپ ملایم
افزایش انزجار به این نوع موسیقیها 16 - باعث ناراحتی و افزایش حساسیت نسبت به این نوع موسیقی شده است
- پوچی و بیمحتوایی متن و غنایی بودن آهنگها موجب کاهش تمایل و علاقه به دیدن چنین برنامهها و موسیقیهای در حال پخش شده است
- نوع و سبک موسیقیهای پخش شده در برنامه شبکوک، انزجار را نسبت به این نوع موسیقیها افزایش داده است
عدمتغییر 50 - پایبندی به اعتقادات و غلبه اعتقادات بر تأثیرات سوء محتمل موسیقی
- دغدغه خاصی نسبت به موسیقی وجود ندارد؛ از سویی موسیقیهای پخششده در تلویزیون نیز زیاد نیست
- علاقه زیاد و نهادی شده به موسیقی سنتی و جنبه هویتی آن، عامل مهمی در عدم تغییر رفتار تحت تأثیر مواجهه با موسیقیهای پخش شده در این برنامهها شده است
- به دلیل بیمحتوایی برنامهها، تغییری درگرایش و نگرش مخاطب ایجاد نشده است
- عدم علاقه یا بیعلاقگی به موسیقیهای نو (در مقابل سنتی)
طبق نتایج حاصل از جدول 7، علایق و انزجار حدود 50 درصد از مخاطبانی که موسیقیهای پخش شده در برنامههای مورد مطالعه را دنبال کردهاند، تغییری نکرده است. پایبندی به اعتقادات دینی و غلبه اعتقادات بر تأثیرات برنامهها، عدم دغدغهمندی نسبت به موسیقی، اعتقاد به کمرنگ بودن میزان پخش موسیقی در رسانه ملی و عدم تأثیر آن بر تغییر گرایش مخاطبان، علاقه زیاد به موسیقی سنتی و جنبة هویتی آن و نیز عدم علاقه به موسیقیهای با سبک نو، از جمله دلایل این عدم تغییر رفتار در مواجهه با موسیقیهای ارائه شده بیان شده است.
در 34 درصد از مخاطبان، شاهد تغییر ذائقه در جهت افزایش علاقه و گرایش به موسیقیهای پخش شده از برنامههای مورد مطالعه، که عمدتاً از نوع پاپ بودند، هستیم. آشنایی بیشتر با این نوع موسیقیها، افزایش علاقه و تمایل به گوش دادن به این سبک موسیقی، علاقمند شدن به تهیه آلبوم خوانندگان مدعو و اذعان به کمرنگ شدن نقش اعتقادات، از جمله دلایل تغییر رفتار مخاطبان بيان شده است.
پوچی و بیمحتوایی متن و غنایی بودن آهنگ در این نوع موسیقیها، بهویژه با تأکید بر شدت این موارد در آیتمهای برنامه «شبکوک» نیز منجر به کاهش تمایل و علاقه و بلکه ایجاد نوعی انزجار نسبت به این نوع موسیقی و برنامهها در 16 درصد از مخاطبان مورد بررسی شده است.
جدول 8. میزان آشنایی مخاطبان با نظر فقهی ولی فقیه و مرجع تقلید خود درباره حکم شرعی موسیقی و خوانندگی
میزان اطلاع کاملاً تا حدودی اصلاً
درصد فراوانی 7/67 3/32 0
مطابق جدول 8، 7/67 درصد از مخاطبان موردِ بررسی، به ادعای خود، نسبت به نظر فقهی مقام معظم رهبری، که برای رسانه ملی مرجعیت و اعتبار هنجاری دارد و نیز از فتوا و رأی فقهی مرجع تقلید خود دربارة موسیقی و خوانندگی، اطلاع کامل داشتند و 3/32 درصد نیز به ادعای خود از این موضوع تا حدی اطلاع داشته و بیاطلاع نبودند. هیچ عضوی از نمونه مورد بررسی فاقد اطلاع از این احکام، یافت نشد.
جدول 9. میزان انطباق موسیقی برنامههای رسانه ملی با نظر فقهی ولی فقیه
میزان انطباق غالباً تا حدودی اصلاً
درصد فراوانی 3/23 7/36 40
طبق جدول 9، از نظر40 درصد از مخاطبان متدین مورد بررسی، موسیقیهای پخش شده در
برنامههای منتخب سیمای ملی، هیچ انطباقی با نظر فقهی رهبری ندارند. از نظر 7/36 درصد
این مخاطبان، برخی آهنگهای پخش شده در این برنامهها با فتوای معظمله انطباق داشته و برخی
انطباق ندارند. 3/23 درصد از ایشان نیز معتقدند: جریان پخش موسیقی در رسانه ملی، با نظر فقهی ولی فقیه انطباق کامل دارد.
جدول 10. دیدگاه مخاطبان در خصوص ترویج موسیقی توسط رسانه ملی
دیدگاه مخاطب درصد فراوانی دلایل
موافق 7/20 - لزوم پرداخت صدا و سیما به موسیقی، البته با حفظ حریم و پرهیز از ترویج ساز و غنا
- ترویج موسیقی توسط صدا و سیما، خوب و مناسب است
- موسیقی جزئی از زندگی است و صدا و سیما باید به تأمین آن اقدام کند
مخالف 3/79 - موسیقی موجب دور شدن جامعه اسلامی از اهداف اصلی خود و با سلامت روانی و اجتماعی ناسازگار است
- موسیقی، جوانان را به بیراهه و تمایلات واهی و تخیلی سوق میدهد
- طبق روایات اسلامی، استماع این نوع موسیقیها، آسیبهای فردی و اجتماعی فراوانی مانند کم شدن غیرت، افزایش شهوت، تضعیف اراده و... به دنبال دارد
- شکسته شدن قبح شنیدن موسیقی حرام، موجب ترویج و عادی شدن آن در میان خانواده هاو نوجوانان و جوانان شده و در نتیجه تأثیرات سوئی بر جامعه دارد
طبق نتایج جدول 10، 3/79 درصد از مخاطبان مورد بررسی، با پخش و ترویج موسیقی توسط رسانه ملی مخالف هستند و 7/20 درصد آنان با این سیاست موافق بودند.
ناسازگاری با سلامت روانی و اجتماعی جامعه، دور کردن جامعه اسلامی از اهداف اصلی خود، ایجاد توهمات و تخیلات پوچ در جوانان، مترتب شدن آسیبهای فردی و اجتماعی، همچون کاهش غیرت، افزایش شهوت و تضعیف اراده و شکسته شدن قبح شنیدن موسیقی حرام و عادی شدن آن، در میان خانوادهها و تأثیرات سوء آن در فرزندان، از جمله دلایل مخالفت ایشان عنوان شده است.
مخاطبان موافق با ترویج موسیقی در رسانه ملی، با جمعیتی 7/20 درصدی، نیز موافقت خود را به دلایل خاصی مستند ساختهاند. از آن جمله، لزوم حفظ حریم و پرهیز از ترویج ساز و غنا تا جایی که به فرهنگ دینی و اخلاق عمومی آسیب نزند و موجب عادیسازی و رواج گناه در جامعه نشود. تعداد محدودی از این درصد نیز با پرداخت رسانه ملی به امر ترویج موسیقی در جامعه، موافقت کامل داشته و آن را برای ایجاد برخی کارکردها لازم و مفید میدانند.
به نظر میرسد، رسانه ملی با محوریت دادن به موسیقی، به مثابه یک ژانر یا یک متن و نیز برگزاری مسابقات متعدد استعدادیابی در زمینه خوانندگی و اقبال گسترده برنامهسازان شبکههای مختلف سیما، از موسیقی در جنبههای مختلف، عملاً زمینه ترویج موسیقی در جامعه را فراهم ساخته، حساسیتهای بازدارنده را تا حد زیاد کاهش داده است. طبق این مطالعه، حدود 91 درصد از مخاطبان بر این باورند که رسانه ملی، بهویژه سیما در راستای ترویج موسیقی و گسترش خوانندگی در جامعه اقدام کرده، به مرور زمان بر کم و کیف این فعالیتها نیز افزوده شده است.
از دید این گروه از مخاطبان، رسانه ملی همسو با سایر عوامل و جریانات اشاعهدهنده موسیقی در جامعه، فعال بوده است. شاهد گویای این مدعا، پرداختن به موسیقی به صورت همزمان در شبکههای مختلف سراسری و محلی است. بيتردید ادامه این وضعیت، به تدریج جامعه را به امور لهوی و اشتغالات سرگرمکننده غیرمفید عادت میدهد. در صورت غنا بودن موسیقیهای ارائه شده، برخی آثار مذموم و مخرب نیز به جامعه و بنیادهای فرهنگی و اخلاقی آن تحمیل و تزریق میشود. ازاینرو، ترویج و اشاعه موسیقی در این سطح گسترده و کنترلناپذیر را میتوان یکی از منفذهای جنگ نرم و تهاجم فرهنگی علیه فرهنگ دینی و اخلاقی دانست. هر چند مسئولان رسانه ملی، به انگیزههای نشاطبخشی، تنوعزایی، ملالتزدایی، و انصراف توجه عموم، بهویژه جوانان از شبکههای ماهوارهای و فرآوردههای مستهجن اینترنتی، به این کار اقدام کرده باشند. گفتنی است که برنامههای مورد مطالعه در این تحقیق، مانند سایر برنامههای سیمای ملی مورد توجه قشر مذهبی و متدین، بهعنوان بخش قابل توجهی از مخاطبان فعال جامعه قرار گرفته است. از این میان، برنامههای «خندوانه» و «دورهمی»، با اقبال بیشتری در میان این قشر مواجه بوده است. برخی برنامهها نیز همچون «شبکوک» از دید ایشان، مصداق بارزی از ترویج موسیقی حرام و خوانندگی در جامعه ارزیابی شده است.
طبق نتایج بهدستآمده از مطالعه، ارزیابی، سنجش و تحلیل واکنشهای رفتاری مخاطبان متدین، در مواجهه با برنامههای منتخب مورد بررسی و ابعاد موسیقایی آن، مواجهههای رفتاری این دسته از مخاطبان را میتوان در قالب رویکردهای ذیل صورتبندی و دستهبندی نمود:
رويکرد مقابله
بیش از نیمی از مخاطبان متدین مورد بررسی، در مواجهه با پخش موسیقی در قالبهایی چون نماهنگ، مسابقه خوانندگی، دعوت از اجرای زنده خوانندگان و... با اِعمال عکسالعملهایی همچون تغییر کانال، کم کردن یا قطع کردن صدای تلویزیون و در مواردی، با خاموش کردن تلویزیون، مواجهه خود با پخش موسیقی در سیمای ملی را با رویکردی مقابلهای ابراز کردند. مغایرت پخش موسیقی در این برنامهها، با اعتقادات مذهبی و فرهنگ دینی، عمدهترین دلیل این واکنش عنوان شده است. همچنین، ادعای پایبندی راسخ به اعتقادات دینی و عدم تأثیر این نوع برنامهها بر تضعیف باورها و احساسات دینی، و نیز عدم تغییر ذائقه تحت تأثیر موسیقی پاپ، موجب عدم واکنش برخی دیگر از مخاطبان، از نوع واکنشهای فوق در مقابل رسانه بوده است.
بر اساس یافتههای این تحقیق، برنامههای منتخب در 16 درصد از مخاطبان، موجب کاهش تمایل و حتی ایجاد نوعی انزجار، نسبت به این نوع موسیقی و چنین برنامههایی شده است. احتمالاً ادامه این روند در سیمای ملی، موجب ریزش هر چه بیشتر مخاطبان متدین برنامههای پربینندهای همچون خندوانه، که به دليل برخی خلاقیتها، در مقایسه با سایر برنامهها موفقتر بوده است، خواهد شد.
رويکرد همراهی منتقدانه و مشروط
جمعی از مخاطبان متدین، ضمن پذیرش و تأیید ضرورت پخش موسیقی در رسانه ملی با هدف ایجاد شادی، نشاط و فرح در جامعه، بر این باورند که این اقدام نباید خطوط قرمز شریعت و اخلاق را در نوردیده، سر از پخش غنا و آهنگهای مستجهن و لهوی با آثار و تبعات فرهنگی مخرب در آورد. این نوع برنامهها، بالقوه ممکن است موجب ایجاد تغییراتی در سبک زندگی جامعه، متمایل ساختن مردم، بهویژه جوانان و نوجوانان به ارزشهای فرهنگ غربی و نیز الگوگیری ایشان از خوانندگان غیرارزشی و همچنین، رواج و شیوع خوانندگی در میان قشر جوان شود.
رويکرد همراهی رضايتمندانه
کمبود فضاها و برنامهها و اقدامات شادیبخش و نشاطآفرین در جامعه، نیاز شدید به اشتغالات تفریحی و سرگرمکننده، بهویژه برای قشر جوان و نوجوان، کمبود برنامههای مفرح در رسانه ملی، بهویژه در سالهای گذشته، تلاش گسترده شبکههای ماهوارهای برای ارائه این نوع خدمات، با هدف جذب مخاطبان بیشتر، احتمال تأمین این نیاز روحی از طرق غیرمجاز و... در مجموع، موجب شده تا رسانه ملی به ساخت این سنخ برنامههای تلویزیونی ورود کند. علاوه بر اینکه، جذابیت این برنامهها، خود موجب شده تا بخشی از مخاطبان متدین، تلقی مثبت خود را از آنها ابراز کرده و ادامه پخش آنها را خواستار شوند. روشن است که رسانه ملی در ادامه این روند، با اعمال دقتهای ویژه، کیفیت کار را ارتقا داده و از تبعات آسیبی محتمل آنها خواهد کاست. به هر حال، توصیه غالب مخاطبان مورد بررسی در این مطالعه، این است که رسانه ملی نباید برای انصراف توجه و کاهش تمایل به استفاده از رسانههای بیگانه، خود به ساخت برنامههایی مبادرت ورزد که كمكم منجر به کاهش حساسیتهای اعتقادی و اخلاقی در مخاطبان آنها شود. همچنین، بیش از 80 درصد از مخاطبان متدین این مطالعه، متقاضی پخش موسیقیهای سنتی و محلی، به جای موسیقی پاپ که در این برنامهها سهم برجسته و غالبی دارد، شدهاند؛ تقاضایی که انتظار میرود مسئولان رسانه ملی در ضمن این برنامهها، یا هر قالب دیگری، فراتر از آنچه اینک جریان دارد، بدان پاسخ گویند.
نتيجهگيری
پخش موسیقیهای متنوع با هدف ایجاد فرح و نشاط و رفع ملالت و خستگی از مخاطبان، از جمله کارکردهای رسانههای جمعی است. رسانه ملی، در دوره پس از انقلاب به استناد فتوای مشهور فقها، بهویژه فتوای حضرت امام و مقام معظم رهبری مبنی برحرمت غنا از یک سو، و مشتبه بودن غالب موسیقیهای رایج و مورد انتظار برای پخش در رسانه ملی، موضعی احتیاطی در پیش گرفته، تقریباً در همه این سالها از دامن زدن صریح به موسیقی بهعنوان یک فعالیت رایج و پذیرفته شده، در ضمن فعالیتهای مالوف رسانهای اجتناب کرده است. تنها در سنوات اخیر، رفتهرفته و احتمالاً تحت تأثیر مطالبات مخاطبان و عرضه موسیقیهای متنوع توسط رسانههای رقیب، به پخش موسیقی در ضمن برنامههای عادی و تخصیص برخی ویژه برنامهها به این ژانر تمایل یافت. تأسیس رادیو آوا و برخی ویژه برنامههای تلویزیونی، همچون شبکوک با کارکرد انحصاری پخش موسیقی و نیز اشاعه بیشتر آن در برخی شبکههای رادیویی، همچون رادیو پیام، رادیو جوان، رادیو فرهنگ و میان برنامههای پربیننده تلویزیونی، بهویژه خندوانه و دورهمی و نیز درج موسیقی در متن و زمینه فیلمها و سریالها زمینه طرح سؤالات و اتخاذ مواضع رفتاری مختلف را در میان بینندگان و شنوندگان متدین فراهم ساخت. برخی با این توجیه که رسانه ملی تحت مدیریت و نظارت مقام معظم رهبری است، همه این مصادیق را مجاز تلقی کرده و تفحص در آن را غیرلازم میدانند. در مقابل، برخی با این ادعا که عملکرد رسانه ملی در پخش و نیز عملکرد وزارت ارشاد اسلامی در تأیید برخی موسیقیها و کنسرتها، به فتاوی مراجع تقلید از جمله شخص رهبری، مجوز شرعی برای مصرف و استماع آن نمیشود. عرف مؤمنان نیز بهعنوان مرجع تعیین وظیفه، در این خصوص، صراحت ندارد. اين مطالعه، با هدف سنجش نگرشها و حساسیتهای جامعه مؤمنان در مواجهه با نمونه برنامههایی از سیمای ملی، که پخش موسیقی در آنها شیوع و نمود بیشتری داشت، صورت پذیرفت. نتایج انعکاس یافته در جداول فوق، حائز اهميت است.
- انصاری، شیخمرتضی، 1375ق، المکاسب، چاپ قدیم، تبریز، مطبعه الاطلاعات.
- ایرانی، اکبر، 1386، حال دوران: نگرش جامعهشناختی به موسیقی از جاهلیت تا آغاز عباسیان، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
- جوادی آملی، عبدالله،1387، شریعت در آینه معرفت، قم، اسراء.
- حسینی خامنهای، سيدعلي، 1390، اجوبه الاستفتائات، قم، دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها.
- خجسته باقرزاده، حسن، جامعهشناسی و مردمشناسی موسیقی (http://khojasteh.ir).
- خداياريفرد، محمد و همکاران، 1385، آمادهسازي و هنجاريابي مقياس سنجش دينداري در جامعة دانشجويي كشور، تهران، دانشگاه تهران.
- ـــــ ، 1388، آمادهسازي مقياس دينداري و ارزيابي سطوح دينداري اقشار مختلف جامعه ايران، تهران، سازمان ملی جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران.
- ـــــ ، 1392، ساخت مقیاس بینالمللی دینداری، با رویکرد مقایسه بین فرهنگی، تهران، دانشگاه تهران.
- راغب اصفهانی، حسینبن محمد، 1404ق، المفردات فی غریب القرآن، چ دوم، تهران، دفتر نشر الکتاب.
- ربر، آرتور اس، 1390، فرهنگ روانشناسي (توصیفی)، ترجمة محمدرضا نیکخو و همکاران، تهران، رشد.
- سورين، ورنر جوزف و جیمز تانکارد، 1390، نظريههاي ارتباطات، ترجمة عليرضا دهقان، تهران، دانشگاه تهران.
- شرفالدين، سيدحسين، 1390، «الگوي مطلوب سرگرمي در يک رسانه ديني (با تأکيد بر رسانه ملي)»، معرفت فرهنگي اجتماعي، ش 8، ص 73- 102.
- طباطبائی، سيدمحمدحسین، 1363، المیزان، ترجمة سيدمحمدباقر موسوی همدانی، قم، جامعه مدرسین.
- ـــــ ، 1370، آموزش عقاید و دستورهای دینی، تهران، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی.
- فرخی، نورعلی، 1385، پیمایش در افکار سنجی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی.
- گيدنز، آنتوني، 1377، جامعهشناسي، ترجمة منوچهر صبوري، تهران، نشر ني.
- محمدپور، احمد، 1392، روش تحقیق کیفی ضد روش (مراحل و رویههای عملی در روششناسی کیفی)، تهران، جامعهشناسان.
- محمودی، سیدمحسن، 1386، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ورامین، انتشارات صاحب الزمان.
- مطهری، مرتضی، 1360، یادنامه، کتاب اول، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.