معرفت فرهنگی اجتماعی، سال سوم، شماره اول، پیاپی 9، زمستان 1390، صفحات 107-

    بازخوانی جهان‌های اجتماعی جامعه‌شناسی پدیده‌شناختی بر اساس حکمت متعالیه

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حمید پارسانیا / *دانشیار - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران / h.parsania@yahoo.com
    مهدی سلطانی / *مربی - فلسفه علوم اجتماعی، دانشگاه باقرالعلوم ( و سطح فلسفه علوم اجتماعی مؤسسه آمام رضا علیه السلام) / m.soltani@bou.ac.ir
    چکیده: 
    حکمت متعالیه در زمره‌ی گنجینه های اسلامی است که دلالت ها و لوازم فراوانی برای طرح ریزی فلسفه‌ی علوم اجتماعی دارد تا از این مسیر بتوان به تغییر در علوم اجتماعی نایل شد. هنگامی می توان به چنین هدفی دست یافت که پرسش هایی از سنخ فلسفه‌ی علوم اجتماعی طراحی کنیم و به این نظام حکمی عرضه داریم تا از این طریق دلالت ها و لوازم آن را بر مبنای حکمت متعالیه به دست آوریم. این پژوهش، از روش تحلیلی ـ برهانی سود جسته است. حکمت متعالیه،  هستی ای فراتر از فهم انسان باور دارد و جهان اجتماعی نیز همان سپهر معنایی است که انسان به واسطه‌ی حرکت جوهری در پرتو اتحاد علم و عالِم و معلوم، به آن سپهر معنایی دست می یابد. این سپهر معنایی اگر با نظام معنایی توحیدی هم سان باشد، جامعه‌ی فاضله را در تاریخ خود محقق می سازد؛ در غیر این صورت، جوامع غیرفاضله را وارد تاریخ ساخته است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال سوم، شماره اول، زمستان 1390، صفحه 107 ـ 128

    Ma'rifat-i Farhangi Ejtemaii, Vol. 3. No.1, Winter 2012

    حمید پارسانیا* / مهدی سلطانی**

    چکیده

    حکمت متعالیه در زمرة گنجینه های اسلامی است که دلالت ها و لوازم فراوانی برای طرح ریزی فلسفة علوم اجتماعی دارد تا از این مسیر بتوان به تغییر در علوم اجتماعی نایل شد. هنگامی می توان به چنین هدفی دست یافت که پرسش هایی از سنخ فلسفة علوم اجتماعی طراحی کنیم و به این نظام حکمی عرضه داریم تا از این طریق دلالت ها و لوازم آن را بر مبنای حکمت متعالیه به دست آوریم. این پژوهش، از روش تحلیلی ـ برهانی سود جسته است. حکمت متعالیه،  هستی ای فراتر از فهم انسان باور دارد و جهان اجتماعی نیز همان سپهر معنایی است که انسان به واسطة حرکت جوهری در پرتو اتحاد علم و عالِم و معلوم، به آن سپهر معنایی دست می یابد. این سپهر معنایی اگر با نظام معنایی توحیدی هم سان باشد، جامعة فاضله را در تاریخ خود محقق می سازد؛ در غیر این صورت، جوامع غیرفاضله را وارد تاریخ ساخته است.

    کلیدواژه ها: جهان های اجتماعی، جامعه شناسی پدیده شناختی، حکمت متعالیه، نظریة اجتماعی صدرایی.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پارسانیا، حمید، سلطانی، مهدی.(1390) بازخوانی جهان‌های اجتماعی جامعه‌شناسی پدیده‌شناختی بر اساس حکمت متعالیه. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 3(1)، 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمید پارسانیا؛ مهدی سلطانی."بازخوانی جهان‌های اجتماعی جامعه‌شناسی پدیده‌شناختی بر اساس حکمت متعالیه". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 3، 1، 1390، 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پارسانیا، حمید، سلطانی، مهدی.(1390) 'بازخوانی جهان‌های اجتماعی جامعه‌شناسی پدیده‌شناختی بر اساس حکمت متعالیه'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 3(1), pp. 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پارسانیا، حمید، سلطانی، مهدی. بازخوانی جهان‌های اجتماعی جامعه‌شناسی پدیده‌شناختی بر اساس حکمت متعالیه. معرفت فرهنگی اجتماعی، 3, 1390؛ 3(1): 107-