صفحهها:
99-
تاریخ دریافت: 1398/01/22
تاریخ پذیرش: 1398/06/31
چکیده:
قوم نگاری، یکی از روش های پژوهش کیفی است که در طول سال های گذشته طرفداران فراوانی یافته است. این نوشته به دلیل اطلاعات ژرف و گسترده ای که پیرامون محیط مورد بررسی خویش فراهم می سازد، در زمینه های گوناگون پژوهش های انسانی مورد استفاده قرار گرفته است. این تأثیرگذاری به اندازه ای بوده است که برخی پژوهشگران، قوم نگاری را به عنوان معادلی برای رویکرد کیفی پژوهش نام برده اند. این گونه پژوهش، بر اساس بودن در محیط واقعی پژوهش و برقراری ارتباط بسیار نزدیک با محیط پژوهش بنا نهاده شده است. در این پژوهش، با استفاده از روش قوم نگاری به واکاوی یکی از مدارس ابتدایی در یکی از روستاهای کنیا با نام اوریری (Uriri school in Kenya) پرداخته و به قوم نگاری کلاس ها، معلمان و دانش آموزان این مدرسه اشاره شده است. نتایج این پژوهش، بیانگر این است که مدارس ابتدایی کنیا بر اساس ارتباط نزدیک معلم و شاگرد و در کلاس های سنتی و بدون ابزارهای نوین رسانه ای شکل می گیرند. در این میان، مدرسه و فرهنگ حاکم بر آن به شدت با اوضاع اجتماعی و فرهنگ حاکم بر جامعه ارتباط داشته و از آن متأثر است و گونه ای در هم پیچی عمیق میان فرهنگ مدرسه و فرهنگ جامعهی اطراف در جریان است. به گونه ای که میزان ثروت، فقر، مشکلات، بزهکاری، جرم، تقاضا و یا عدم تقاضا برای مدرسه رفتن در جامعه و خانواده ها بر مدرسه و فرهنگ علم آموزی دانش آموزان و ارتباط آنها با معلمان تأثیرگذار است و آن را نیز متأثر از خویش می سازد.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال دهم، شماره سوم، پیاپی 39، تابستان 1398
سیف اله فضل الهی قمشی / استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
مهدی یوسفی / استادیار گروه علوم تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران Mehdy.u@gmail.com
دریافت: 22/01/1398 ـ پذیرش: 31/06/1398
چکیده
قوم نگاری، یکی از روش های پژوهش کیفی است که در طول سال های گذشته طرفداران فراوانی یافته است. این نوشته به دلیل اطلاعات ژرف و گسترده ای که پیرامون محیط مورد بررسی خویش فراهم می سازد، در زمینه های گوناگون پژوهش های انسانی مورد استفاده قرار گرفته است. این تأثیرگذاری به اندازه ای بوده است که برخی پژوهشگران، قوم نگاری را به عنوان معادلی برای رویکرد کیفی پژوهش نام برده اند. این گونه پژوهش، بر اساس بودن در محیط واقعی پژوهش و برقراری ارتباط بسیار نزدیک با محیط پژوهش بنا نهاده شده است. در این پژوهش، با استفاده از روش قوم نگاری به واکاوی یکی از مدارس ابتدایی در یکی از روستاهای کنیا با نام اوریری (Uriri school in Kenya) پرداخته و به قوم نگاری کلاس ها، معلمان و دانش آموزان این مدرسه اشاره شده است. نتایج این پژوهش، بیانگر این است که مدارس ابتدایی کنیا بر اساس ارتباط نزدیک معلم و شاگرد و در کلاس های سنتی و بدون ابزارهای نوین رسانه ای شکل می گیرند. در این میان، مدرسه و فرهنگ حاکم بر آن به شدت با اوضاع اجتماعی و فرهنگ حاکم بر جامعه ارتباط داشته و از آن متأثر است و گونه ای در هم پیچی عمیق میان فرهنگ مدرسه و فرهنگ جامعة اطراف در جریان است. به گونه ای که میزان ثروت، فقر، مشکلات، بزهکاری، جرم، تقاضا و یا عدم تقاضا برای مدرسه رفتن در جامعه و خانواده ها بر مدرسه و فرهنگ علم آموزی دانش آموزان و ارتباط آنها با معلمان تأثیرگذار است و آن را نیز متأثر از خویش می سازد.
کلیدواژه ها: قوم نگاری، معلم، دانش آموز، مدرسه نور، روستای اوریری، کنیا.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
یوسفی، مهدی، فضلالهی قمشی، سیفاله.(1398) قومنگاری آموزشی، مطالعه موردی مدرسه نور در کنیا. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 10(3)، 99-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مهدی یوسفی؛ سیفاله فضلالهی قمشی."قومنگاری آموزشی، مطالعه موردی مدرسه نور در کنیا". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 10، 3، 1398، 99-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
یوسفی، مهدی، فضلالهی قمشی، سیفاله.(1398) 'قومنگاری آموزشی، مطالعه موردی مدرسه نور در کنیا'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 10(3), pp. 99-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
یوسفی، مهدی، فضلالهی قمشی، سیفاله. قومنگاری آموزشی، مطالعه موردی مدرسه نور در کنیا. معرفت فرهنگی اجتماعی، 10, 1398؛ 10(3): 99-