معرفت فرهنگی اجتماعی، سال دهم، شماره دوم، پیاپی 38، بهار 1398، صفحات 39-

    بررسی تطبیقی روش‌شناسی فقها، در مواجهه با مسئلة گسست دولت و ملت در ایران، در دوره‌های صفویه، قاجار و معاصر

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حامد آزادی / *کارشناس ارشد - جامعه شناسی، باقرالعلوم(ع) / hamedazadi29@gmail.com
    قاسم ابراهیمی پور / *استادیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / ebrahimipoor14@yahoo.com
    چکیده: 
    فرهنگ شیعی حاکم بر ایران، در دوره های تاریخی متفاوت و نامشروع دانستن حکومت های استبدادی مبتنی بر ایل یا حمایت های استعماری، موجب گسست دولت و ملت بوده است. دانشمندان در دوره های متفاوت، تجربه های عملی و نظری متفاوتی را با رویکردهای بومی یا برون زا رقم زده اند. مواجهه عملی و نظری علامه مجلسی، مرحوم نائینی و امام خمینی ره، با سه رویکرد اخباری، اصولی و حکومتی در سه دورة متفاوت صفویه، قاجار و پهلوی، مسئلة این پژوهش است. این پژوهش، با رویکرد روش شناختی بنیادین و روش تحلیلی تاریخی، در دو محور عوامل معرفتی و غیرمعرفتی، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از این است که هر سه رویکرد فوق، در نامشروع دانستن حکومت های فوق و اتخاذ رویکردهای ایجابی، از باب دفع افسد به فاسد اشتراک دارند. اما ظرفیت های فقهی نسبتاً متفاوت سه مدل فقه اصلاحی، انتقادی، انقلابی و پیامدهای متفاوتی در عرصه های معرفتی، اجتماعی و سیاسی به دنبال داشته است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال دهم، شماره دوم، پیاپی 38، بهار 1398

    حامد آزادی / کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام    hamedazadi29@gmail.com
    قاسم ابراهیمی پور / استادیار گروه جامعه شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    ebrahimipoor14@yahoo.com
    دریافت: 17/11/1397 - پذیرش: 18/03/1398

    چکیده
    فرهنگ شیعی حاکم بر ایران، در دوره های تاریخی متفاوت و نامشروع دانستن حکومت های استبدادی مبتنی بر ایل یا حمایت های استعماری، موجب گسست دولت و ملت بوده است. دانشمندان در دوره های متفاوت، تجربه های عملی و نظری متفاوتی را با رویکردهای بومی یا برون زا رقم زده اند. مواجهه عملی و نظری علامه مجلسی، مرحوم نائینی و امام خمینی ره، با سه رویکرد اخباری، اصولی و حکومتی در سه دورة متفاوت صفویه، قاجار و پهلوی، مسئلة این پژوهش است. این پژوهش، با رویکرد روش شناختی بنیادین و روش تحلیلی تاریخی، در دو محور عوامل معرفتی و غیرمعرفتی، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از این است که هر سه رویکرد فوق، در نامشروع دانستن حکومت های فوق و اتخاذ رویکردهای ایجابی، از باب دفع افسد به فاسد اشتراک دارند. اما ظرفیت های فقهی نسبتاً متفاوت سه مدل فقه اصلاحی، انتقادی، انقلابی و پیامدهای متفاوتی در عرصه های معرفتی، اجتماعی و سیاسی به دنبال داشته است.
    کلیدواژه ها: گسست دولت و ملت، رویکردهای فقهی، فقه اجتماعی، روش شناسی فقه.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    آزادی، حامد، ابراهیمی پور، قاسم.(1398) بررسی تطبیقی روش‌شناسی فقها، در مواجهه با مسئلة گسست دولت و ملت در ایران، در دوره‌های صفویه، قاجار و معاصر. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 10(2)، 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حامد آزادی؛ قاسم ابراهیمی پور."بررسی تطبیقی روش‌شناسی فقها، در مواجهه با مسئلة گسست دولت و ملت در ایران، در دوره‌های صفویه، قاجار و معاصر". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 10، 2، 1398، 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    آزادی، حامد، ابراهیمی پور، قاسم.(1398) 'بررسی تطبیقی روش‌شناسی فقها، در مواجهه با مسئلة گسست دولت و ملت در ایران، در دوره‌های صفویه، قاجار و معاصر'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 10(2), pp. 39-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    آزادی، حامد، ابراهیمی پور، قاسم. بررسی تطبیقی روش‌شناسی فقها، در مواجهه با مسئلة گسست دولت و ملت در ایران، در دوره‌های صفویه، قاجار و معاصر. معرفت فرهنگی اجتماعی، 10, 1398؛ 10(2): 39-