معرفت فرهنگی اجتماعی، سال نهم، شماره سوم، پیاپی 35، تابستان 1397، صفحات 23-

    تأملاتی بر دیدگاه‌های اکولوژیکیِ علمای معاصر شیعی، با تأکید بر آراء علامه طباطبائی و علامه جعفری

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    فاطمه علایی رحمانی / *دانشیار - گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س) / f.alaee@alzahra.ac.ir
    فهیمه غلامی نژاد / *دانشجوی دکتری - علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان / f.gholaminejad@student.alzahra.ac.ir
    چکیده: 
    تأثیر محیط بر انسان یا نظریة اکولوژیست، از مسائل اساسی، جریان ساز در عالم تفکر و مورد توجه اندیشمندان متأخر و متقدم بوده است. علم اکولوژی، به تأثیر و نقش عوامل محیطی بر افکار و رفتار انسان می پردازد. جریان هایی همچون ماتریالیسم و گونه های مختلف عوامل محیطی و جریان های کوچک بر آمده از آنها، ناشی از نوع واکنش علمای معاصر شیعی با این مسئله بوده است. این تعامل، در موارد بسیاری وابسته به موضع معرفت شناختی آنها است؛ بدین معنا که با انکار یا پذیرش نقش هریک از این عوامل توسط این علماء، نظریة اکولوژیکی این دانشمندان نیز قلمرو متفاوتی داشته است. ازاین رو، بررسی دیدگاه های اکولوژیکی علمای معاصر شیعی، از اهمیت خاصی برخوردار است. این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، ابتدا نیم نگاهی به دیدگاه فیلسوفان و اندیشمندان متأخر در این زمینه داشته، سپس به طور خاص به بررسی دیدگاه علامه طباطبائی و علامه جعفری در این زمینه می پردازد. حاصل یافته های این پژوهش، دسترسی به رهیافتی است که بر اساس آن، نظریه اکولوژیکی علمای معاصر شیعی را به روشنی اثبات می کند. به گونه ای که علامه طباطبائی و علامه جعفری، بر اثربخشی عوامل محیطی به مثابه یک عامل بیرونی در الگودهی افکار و رفتار انسان اذعان داشته اند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال نهم، شماره سوم، پیاپی 35، تابستان 1397

    فاطمه علایی رحمانی / دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهراء علیها السلام، تهران، ایران     f.alaee@alzahra.ac.ir
    فهیمه غلامی نژاد / کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهراء علیها السلام، تهران، ایران
    دریافت: 14/04/1397 ـ پذیرش: 21/08/1397    f.gholaminejad@student.alzahra.ac.ir
    چکیده
    تأثیر محیط بر انسان یا نظریة اکولوژیست، از مسائل اساسی، جریان ساز در عالم تفکر و مورد توجه اندیشمندان متأخر و متقدم بوده است. علم اکولوژی، به تأثیر و نقش عوامل محیطی بر افکار و رفتار انسان می پردازد. جریان هایی همچون ماتریالیسم و گونه های مختلف عوامل محیطی و جریان های کوچک بر آمده از آنها، ناشی از نوع واکنش علمای معاصر شیعی با این مسئله بوده است. این تعامل، در موارد بسیاری وابسته به موضع معرفت شناختی آنها است؛ بدین معنا که با انکار یا پذیرش نقش هریک از این عوامل توسط این علماء، نظریة اکولوژیکی این دانشمندان نیز قلمرو متفاوتی داشته است. ازاین رو، بررسی دیدگاه های اکولوژیکی علمای معاصر شیعی، از اهمیت خاصی برخوردار است. این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، ابتدا نیم نگاهی به دیدگاه فیلسوفان و اندیشمندان متأخر در این زمینه داشته، سپس به طور خاص به بررسی دیدگاه علامه طباطبائی و علامه جعفری در این زمینه می پردازد. حاصل یافته های این پژوهش، دسترسی به رهیافتی است که بر اساس آن، نظریه اکولوژیکی علمای معاصر شیعی را به روشنی اثبات می کند. به گونه ای که علامه طباطبائی و علامه جعفری، بر اثربخشی عوامل محیطی به مثابه یک عامل بیرونی در الگودهی افکار و رفتار انسان اذعان داشته اند.
    کلیدواژه ها: علمای معاصر شیعی، علامه طباطبائی، محمدتقی جعفری تبریزی، اکولوژی، محیط، ماتریالیسم.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علایی رحمانی، فاطمه، غلامی نژاد، فهیمه.(1397) تأملاتی بر دیدگاه‌های اکولوژیکیِ علمای معاصر شیعی، با تأکید بر آراء علامه طباطبائی و علامه جعفری. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 9(3)، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فاطمه علایی رحمانی؛ فهیمه غلامی نژاد."تأملاتی بر دیدگاه‌های اکولوژیکیِ علمای معاصر شیعی، با تأکید بر آراء علامه طباطبائی و علامه جعفری". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 9، 3، 1397، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علایی رحمانی، فاطمه، غلامی نژاد، فهیمه.(1397) 'تأملاتی بر دیدگاه‌های اکولوژیکیِ علمای معاصر شیعی، با تأکید بر آراء علامه طباطبائی و علامه جعفری'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 9(3), pp. 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علایی رحمانی، فاطمه، غلامی نژاد، فهیمه. تأملاتی بر دیدگاه‌های اکولوژیکیِ علمای معاصر شیعی، با تأکید بر آراء علامه طباطبائی و علامه جعفری. معرفت فرهنگی اجتماعی، 9, 1397؛ 9(3): 23-