معرفت فرهنگی اجتماعی، سال نهم، شماره دوم، پیاپی 34، بهار 1397، صفحات 23-

    طراحی الگوی شاخص‌های اخلاقی در کاربست شیوه‌های اقناع در مسائل دینی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    هادی صادقی / *استادیار - دانشکده علوم حدیث- آدرس: بلوار 15 خرداد (شاه سید علی)، چهارراه نوبهار، انتهای شهرک جهاد، موسسه دارالحدیث، دانشکده علوم حدیث، دفتر ریاست / SADEQI.HADI@GMAIL.COM
    حسین حاجی پور / *استادیار - دانشگاه یادگار امام(ره) / hajipour110@chmail.ir
    چکیده: 
    در طول تاریخ مدون اقناع، شیوه های متعدد اقناعی شکل گرفته که در تبلیغات دینی کاربرد داشته است. اگرچه شیوه های موجود بر اساس کارآمدی و اثربخشی تحلیل و تبیین شده، بررسی میزان اخلاقی بودن هر شیوه نیز ضروری است. این پژوهش با چنین مبنایی درصدد است با روش پژوهشی تحلیل داده بنیاد، الگوی شاخص های اخلاقی را جهت سنجش شیوه های اقناع در مسائل دینی ارائه نماید که معرفی الگوی مورد نظر، بر محور ارکان، اصول و شاخص های اخلاقی اقناع است؛ بدین گونه که در رکن فرستنده، اصول نیت خیر و صداقت وی، در ناحیة پیام، اصول استحکام و شفافیت، و در حوزة گیرنده، اصول توجه به کرامت انسانی و رعایت سطح فهم مخاطب قرار گرفته و برای هر کدام از اصول یادشده، شاخص های مرتبط اخلاقی نظیر هماهنگی گفتار و رفتار، انصاف، آگاهی بخشی، اعتبار منبع، ایجاد فرصت انتخاب و پرهیز از تخریب، استخراج شده است. در نهایت با ارائة الگوی فوق، پنج شیوة اقناعی استدلال، تکرار، امیدآفرینی، ایجاد ترس و ایجاد نیاز، مورد ارزیابی اخلاقی واقع شده اند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال نهم، شماره دوم، پیاپی 34، بهار 1397

    حسین حاجی پور / دانشجوی دکتری اخلاق اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث     hajipour110@chmail.ir
    هادی صادقی / دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث     sadeqi.hadi@gmail.com
    دریافت: 25/11/1396 ـ پذیرش: 20/04/1397
    چکیده
    در طول تاریخ مدون اقناع، شیوه های متعدد اقناعی شکل گرفته که در تبلیغات دینی کاربرد داشته است. اگرچه شیوه های موجود بر اساس کارآمدی و اثربخشی تحلیل و تبیین شده، بررسی میزان اخلاقی بودن هر شیوه نیز ضروری است. این پژوهش با چنین مبنایی درصدد است با روش پژوهشی تحلیل داده بنیاد، الگوی شاخص های اخلاقی را جهت سنجش شیوه های اقناع در مسائل دینی ارائه نماید که معرفی الگوی مورد نظر، بر محور ارکان، اصول و شاخص های اخلاقی اقناع است؛ بدین گونه که در رکن فرستنده، اصول نیت خیر و صداقت وی، در ناحیة پیام، اصول استحکام و شفافیت، و در حوزة گیرنده، اصول توجه به کرامت انسانی و رعایت سطح فهم مخاطب قرار گرفته و برای هر کدام از اصول یادشده، شاخص های مرتبط اخلاقی نظیر هماهنگی گفتار و رفتار، انصاف، آگاهی بخشی، اعتبار منبع، ایجاد فرصت انتخاب و پرهیز از تخریب، استخراج شده است. در نهایت با ارائة الگوی فوق، پنج شیوة اقناعی استدلال، تکرار، امیدآفرینی، ایجاد ترس و ایجاد نیاز، مورد ارزیابی اخلاقی واقع شده اند.
    کلیدواژه ها: اقناع، اصول اخلاقی، شاخص های اخلاقی، شیوه های اقناعی، الگو.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی، هادی، حاجی پور، حسین.(1397) طراحی الگوی شاخص‌های اخلاقی در کاربست شیوه‌های اقناع در مسائل دینی. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 9(2)، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هادی صادقی؛ حسین حاجی پور."طراحی الگوی شاخص‌های اخلاقی در کاربست شیوه‌های اقناع در مسائل دینی". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 9، 2، 1397، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی، هادی، حاجی پور، حسین.(1397) 'طراحی الگوی شاخص‌های اخلاقی در کاربست شیوه‌های اقناع در مسائل دینی'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 9(2), pp. 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی، هادی، حاجی پور، حسین. طراحی الگوی شاخص‌های اخلاقی در کاربست شیوه‌های اقناع در مسائل دینی. معرفت فرهنگی اجتماعی، 9, 1397؛ 9(2): 23-