معرفت فرهنگی اجتماعی، سال هشتم، شماره سوم، پیاپی 31، تابستان 1396، صفحات 5-

    جریان شناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    رفیع الدین اسماعیلی / *دکتری - فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع) / Rafi.esmaeili@chmail.ir
    سیدحسین شرف الدین / *استاد - گروه جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / sharaf@qabas.net
    نعمت الله کرم اللهی / *دانشیار - گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم - پلوک شماره1 -طبقه 4 / n.karamollahi@gmail.com
    چکیده: 
    هر جریان فکری و هنری برای حیات خود، نیازمند استفاده از ابزارهای فرهنگی ایدئولوژیک است تا عناصر اصلی خود را در میان مخاطبان خویش درونی سازد. جایگاه جریان های غالب و مغلوب نیز به مقدار زیادی وابسته به عملکرد ابزارهای فرهنگی و مهم تر از آن، برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی است. پس  از گذشت سه دهة پرفراز و نشیب از انقلاب اسلامی ایران، ترسیم جریان های سینمایی موجود و ارزیابی آنها، با جریان هنری مطلوب انقلاب اسلامی، می تواند به درک هنر انقلاب کمک کند. این پژوهش، با روش تحلیل نشانه شناسی جریانی بر آن است که می توان با بازخوانی سینما، بر اساس دو جهان اجتماعی اسلام و سکولار، مبنایی نظری برای تحلیل جریان های فرهنگی سینما در ایران فراهم آورد. پس از بازخوانی سینمایی این دو جهان، خرده جریانات و فراز و فرودهای سینمای پس از انقلاب تحلیل شده است. در پایان، تلاش شده است با انتخاب فیلم های متناسب با هر جریان، تحلیلی از آثار شاخص هر جریان در هر دوره فرهنگی ـ سیاسی پس از انقلاب اسلامی ارائه شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره سوم، پیاپی 31، تابستان 1396

    نعمت الله کرم اللهی / دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام                   n.karamollahi@gmail.com

    سیدحسین شرف الدین / دانشیار گروه جامعه شناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره               sharaf@qabas.net

    رفیع الدین اسماعیلی / دکتری فرهنگ و ارتباطات و مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام

    دریافت: 10/03/1396 ـ پذیرش: 18/07/1396                                                                            Rafi.esmaeili@Yahoo.com

     

    چکیده

    هر جریان فکری و هنری برای حیات خود، نیازمند استفاده از ابزارهای فرهنگی ایدئولوژیک است تا عناصر اصلی خود را در میان مخاطبان خویش درونی سازد. جایگاه جریان های غالب و مغلوب نیز به مقدار زیادی وابسته به عملکرد ابزارهای فرهنگی و مهم تر از آن، برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی است. پس  از گذشت سه دهة پرفراز و نشیب از انقلاب اسلامی ایران، ترسیم جریان های سینمایی موجود و ارزیابی آنها، با جریان هنری مطلوب انقلاب اسلامی، می تواند به درک هنر انقلاب کمک کند. این پژوهش، با روش تحلیل نشانه شناسی جریانی بر آن است که می توان با بازخوانی سینما، بر اساس دو جهان اجتماعی اسلام و سکولار، مبنایی نظری برای تحلیل جریان های فرهنگی سینما در ایران فراهم آورد. پس از بازخوانی سینمایی این دو جهان، خرده جریانات و فراز و فرودهای سینمای پس از انقلاب تحلیل شده است. در پایان، تلاش شده است با انتخاب فیلم های متناسب با هر جریان، تحلیلی از آثار شاخص هر جریان در هر دوره فرهنگی ـ سیاسی پس از انقلاب اسلامی ارائه شود.

    کلیدواژه ها: سینما، جریان، انقلاب اسلامی، روشن فکری، جهان های اجتماعی.


     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، رفیع الدین، شرف الدین، سیدحسین، کرم اللهی، نعمت الله.(1396) جریان شناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 8(3)، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رفیع الدین اسماعیلی؛ سیدحسین شرف الدین؛ نعمت الله کرم اللهی."جریان شناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 8، 3، 1396، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، رفیع الدین، شرف الدین، سیدحسین، کرم اللهی، نعمت الله.(1396) 'جریان شناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 8(3), pp. 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، رفیع الدین، شرف الدین، سیدحسین، کرم اللهی، نعمت الله. جریان شناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران. معرفت فرهنگی اجتماعی، 8, 1396؛ 8(3): 5-