زمینه ها و نقاط عطف اسلام هراسی رسانه ای
Article data in English (انگلیسی)
سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 30، بهار 1396
*عباس عیسی زاده / کارشناس ارشد مدیریت رسانه پردیس فارابی دانشگاه تهران a.isazadeh68@gmail.com
سیدحسین شرف الدین / دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره sharaf@qabas.net
سیدحسین اخوان علوی / استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
دریافت: 13/09/1395 ـ پذیرش: 15/01/1396
چکیده
شهروندان غربی عموماً، نه از مجاری مطالعاتی و پژوهشی که عمدتاً از طریق رسانه های جمعی و در ارتباط با برخی حوادث و رویدادهای خاص، با اسلام و فرهنگ و جوامع اسلامی آشنا شده اند. عدم توجه جدی به این حوادث زمینه ای، یکی از ضعف های مطالعات و اظهارنظرها در خصوص موضوع اسلام هراسی به ویژه بعد رسانه ای آن بوده است. نقطه ضعف دیگر، نامشخص بودن تاریخ توجه رسانه های غربی به اسلام و سیر تحول آن در این پژوهش هاست. ازاین رو، برای وصول به درکی صحیح از نحوه «بازنمایی اسلام» در رسانه های غرب، توجه به سیر تاریخی طرح این موضوع و تحول آن اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. در این مقاله، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با گردآوری اطلاعات از منابع معتبر کتابخانه ای، به مقاطع عمدتاً بحرانی توجه به اسلام و اسلام هراسی رسانه ای ناشی از آن، در قالب سه جریان پیوسته خصوصاً واقعه 11 سپتامبر 2001 اشاره شده است.
کلیدواژه ها: اسلام هراسی، اسلام، غرب، یازدهم سپتامبر، رسانه های غربی.