معرفت فرهنگی اجتماعی، سال هشتم، شماره اول، پیاپی 29، زمستان 1395، صفحات 115-

    ماهیت جرم از دیدگاه دورکیم، با رویکردی روش شناسانه

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    مجتبی جاویدی / *استادیار - دانشگاه شیراز / mojtabajavidi@gmail.com
    چکیده: 
    این مقاله با رویکردی روش شناختی به مطالعه چیستی جرم از دیدگاه دورکیم پرداخته و مبانی روشی وی و نحوة تأثیرگذاری آن  بر تعریف جرم را مورد بررسی قرار داده است. از دیدگاه دورکیم، جرم عملی است که احساسات جمعی جامعه را جریحه دار ساخته و توسط قانونگذار برای آن مجازات در نظر گرفته شود. مبانی روش پوزیتیویستی دورکیم عبارتند از: جدایی از متافیزیک، جدایی از عقل قدسی، طبیعی گرایی و جدایی علم از ارزش. این مبانی در تعریف وی از جرم تأثیرگذار بوده است. این مبانی سبب خلأ عقل عملی و عدم امکان داوری ارزشی علم پوزیتیو در اندیشه وی شده است. براین اساس، وی توانایی ارائه ضابطه ای ماهوی برای جرم انگاری افعال را ندارد و باید به ملاک های صوری مذکور در تعریف خود وفادار باشد. با این حال، وی در عمل، در شناخت «فعل غیراخلاقی» که زیربنای شناخت «ضابطه ماهوی جرم» است، به ملاک «فایده» متوسل می شود که شکافی جدی بین مقام نظر و عمل در اوست.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره اول، پیاپی 29، زمستان 1395

    مجتبی جاویدی/ استادیار دانشگاه شیراز                                                         mojtabajavidi@gmail.com

    دریافت: 22/12/1394 ـ پذیرش: 8/6/1395

     

    چکیده

    این مقاله با رویکردی روش شناختی به مطالعه چیستی جرم از دیدگاه دورکیم پرداخته و مبانی روشی وی و نحوة تأثیرگذاری آن  بر تعریف جرم را مورد بررسی قرار داده است. از دیدگاه دورکیم، جرم عملی است که احساسات جمعی جامعه را جریحه دار ساخته و توسط قانونگذار برای آن مجازات در نظر گرفته شود. مبانی روش پوزیتیویستی دورکیم عبارتند از: جدایی از متافیزیک، جدایی از عقل قدسی، طبیعی گرایی و جدایی علم از ارزش. این مبانی در تعریف وی از جرم تأثیرگذار بوده است. این مبانی سبب خلأ عقل عملی و عدم امکان داوری ارزشی علم پوزیتیو در اندیشه وی شده است. براین اساس، وی توانایی ارائه ضابطه ای ماهوی برای جرم انگاری افعال را ندارد و باید به ملاک های صوری مذکور در تعریف خود وفادار باشد. با این حال، وی در عمل، در شناخت «فعل غیراخلاقی» که زیربنای شناخت «ضابطه ماهوی جرم» است، به ملاک «فایده» متوسل می شود که شکافی جدی بین مقام نظر و عمل در اوست.

    کلیدواژه ها: دورکیم، جرم، روش شناسی، روش پوزیتیویستی، وجدان جمعی، قانون.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جاویدی، مجتبی.(1395) ماهیت جرم از دیدگاه دورکیم، با رویکردی روش شناسانه. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 8(1)، 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مجتبی جاویدی."ماهیت جرم از دیدگاه دورکیم، با رویکردی روش شناسانه". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 8، 1، 1395، 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جاویدی، مجتبی.(1395) 'ماهیت جرم از دیدگاه دورکیم، با رویکردی روش شناسانه'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 8(1), pp. 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جاویدی، مجتبی. ماهیت جرم از دیدگاه دورکیم، با رویکردی روش شناسانه. معرفت فرهنگی اجتماعی، 8, 1395؛ 8(1): 115-