معرفت فرهنگی اجتماعی، سال اول، شماره سوم، پیاپی 3، تابستان 1389، صفحات 89-

    رابطه نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی بر اساس حکمت صدرایی / قاسم ابراهیمی‌پور / حمید پارسانیا

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حمید پارسانیا / *دانشیار - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران / h.parsania@yahoo.com
    قاسم ابراهیمی پور / *استادیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / ebrahimipoor14@yahoo.com
    چکیده: 
    رابطه نظریه و مشاهده موضوعی است که مکاتب مختلف علوم اجتماعی، متناسب با مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی خود، پاسخ های متفاوتی به آن داده اند. با توجه به نگاه متفاوتی که در مورد منابع و ابزار معرفت از یک سو، و سطوح واقعیت و معرفت از سوی دیگر در فلسفه اسلامی وجود دارد، ماهیت نظریه، و مشاهده و به طور طبیعی، رابطه نظریه و مشاهده نیز از این دیدگاه متفاوت خواهد بود. از دیدگاه فلسفة اسلامی، انواع نظریه از جمله نظریه های تجربی، عقلی، شهودی و نقلی قابل تصور است که هر یک ممکن است دارای ابعاد انتقادی و هنجاری نیز باشند. روشناست هر دسته از نظریه های فوق، از منبع متناسب، برخاسته و با نفس الامر ویژه خود ارزیابی می شود. بنابراین، «مشاهده» به تنهایی منبع مناسبی برای هیچ یک از نظریه های فوق نیست. آزمون نیز فقط قادر به ارزیابی برخی از ابعاد نظریه های تجربی، آن هم به ضمیمه قواعد عقلی، می باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     ، سال اول، شماره سوم، تابستان 1389، صفحه 89 ـ 118

    Ma'rifat-i Farhangi Ejtemaii, Vol.1. No.3, Summer 2010

    رابطه نظریه و مشاهده
    در علوم اجتماعی بر اساس حکمت صدرایی

    قاسم ابراهیمی پور* / حمید پارسانیا**

    چکیده

    رابطه نظریه و مشاهده موضوعی است که مکاتب مختلف علوم اجتماعی، متناسب با مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی خود، پاسخ های متفاوتی به آن داده اند. با توجه به نگاه متفاوتی که در مورد منابع و ابزار معرفت از یک سو، و سطوح واقعیت و معرفت از سوی دیگر در فلسفه اسلامی وجود دارد، ماهیت نظریه، و مشاهده و به طور طبیعی، رابطه نظریه و مشاهده نیز از این دیدگاه متفاوت خواهد بود. از دیدگاه فلسفة اسلامی، انواع نظریه از جمله نظریه های تجربی، عقلی، شهودی و نقلی قابل تصور است که هر یک ممکن است دارای ابعاد انتقادی و هنجاری نیز باشند. روشناست هر دسته از نظریه های فوق، از منبع متناسب، برخاسته و با نفس الامر ویژه خود ارزیابی می شود. بنابراین، «مشاهده» به تنهایی منبع مناسبی برای هیچ یک از نظریه های فوق نیست. آزمون نیز فقط قادر به ارزیابی برخی از ابعاد نظریه های تجربی، آن هم به ضمیمه قواعد عقلی، می باشد.

    کلیدواژه ها: نظریه، مشاهده، علوم اجتماعی، نظریه پردازی، نظریه آزمایی، حکمت صدرایی.


    * کارشناسی ارشد جامعه شناسی. دریافت: 2/8/89 ـ پذیرش: 22/10/89 ebrahimipoor14@yahoo.com

    ** استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پارسانیا، حمید، ابراهیمی پور، قاسم.(1389) رابطه نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی بر اساس حکمت صدرایی / قاسم ابراهیمی‌پور / حمید پارسانیا. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 1(3)، 89-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمید پارسانیا؛ قاسم ابراهیمی پور."رابطه نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی بر اساس حکمت صدرایی / قاسم ابراهیمی‌پور / حمید پارسانیا". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 1، 3، 1389، 89-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پارسانیا، حمید، ابراهیمی پور، قاسم.(1389) 'رابطه نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی بر اساس حکمت صدرایی / قاسم ابراهیمی‌پور / حمید پارسانیا'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 1(3), pp. 89-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پارسانیا، حمید، ابراهیمی پور، قاسم. رابطه نظریه و مشاهده در علوم اجتماعی بر اساس حکمت صدرایی / قاسم ابراهیمی‌پور / حمید پارسانیا. معرفت فرهنگی اجتماعی، 1, 1389؛ 1(3): 89-