معرفت فرهنگی اجتماعی، سال ششم، شماره دوم، پیاپی 22، بهار 1394، صفحات 79-

    بررسی فقهی ایجاد نیاز کاذب با تأکید بر آثار اجتماعی آن

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    عبدالجبار زرگوش نسب / *دانشیار - دانشگاه ایلام / abdelgabar3@yahoo.com
    عارف بشیری / *دانشجوی کارشناسی ارشد / arefbashiri@yahoo.com
    چکیده: 
    ایجاد نیاز کاذب از دستاوردهای اجتماعی- فرهنگی غیراخلاقی شرکت های تجاری در عرصه صنعت تبلیغات بازرگانی است. ازآنجاکه شناخت نیازها و خواسته های مردم برای راهبردی کردن شگردهای تبلیغات و ایجاد تقاضا، از اصول اساسی تبلیغات تجاری در عرصة رقابت است، بنابراین اغلب بستری را فراهم می سازد که شرکت ها اخلاق، فرهنگ، ارزش ها و روح ساده زیستی افراد جامعه را در رسیدن به اهداف اقتصادی خود مد نظر قرار دهند. لذا بایسته است ابعاد مختلف این دستاوردِ بازاریابی عصر حاضر از نظر فقه اسلامی در قالب پژوهشی درخور، تحلیل و بررسی شود. پژوهش حاضر که با روش توصیفی تحلیلی این مسئله را کانون بحث و بررسی قرار داده، ضمن واکاوی صحیح از مفهوم ایجاد نیاز کاذب و جایگاه شناسی آن در پارادایم های رفتار مصرف کننده در بازاریابی و آثار اجتماعی- فرهنگی آن، به بررسی و استخراج ملاک های محوری فقه اسلامی با توجه به فتاوای مراجع عظام و احادیث معصومان علیهم السلام بپردازد. یافته های پژوهش بر این اصل مهم مبتنی شد که بالا بردن تنوعات محصولی و تبلیغات مکرر و القای ارزش های مادی گرایانه و غربی و...، در شکل گیری آثار منفی اجتماعی- فرهنگی مستند به ایجاد نیاز کاذب، نقش بسیار مؤثر تری با توجه به محوریت پارادایم تجربی و رفتاری در بروز ایجاد نیاز کاذب دارد و صرف تبلیغ کالاهای تجملاتی بدون تخطی از ملاک های فقه اسلامی- با توجه به محوریت پارادایم تصمیم گیری و نسبیت حوایج مردم- تأثیر چندانی در بروز پدیده های منفی اجتماعی و فرهنگی ندارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال ششم، شماره دوم، پیاپی 22، بهار 1394

    طاهر علی محمدی / دانشیار دانشگاه ایلام                                                                 tahghighat@chmail.ir

    عبدالجبار زرگوش نسب / استادیار دانشگاه ایلام

    عارف بشیری / دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه ایلام

    دریافت: 28/9/1393 ـ پذیرش: 1/2/1394

    چکیده

    ایجاد نیاز کاذب از دستاوردهای اجتماعی- فرهنگی غیراخلاقی شرکت های تجاری در عرصه صنعت تبلیغات بازرگانی است. ازآنجاکه شناخت نیازها و خواسته های مردم برای راهبردی کردن شگردهای تبلیغات و ایجاد تقاضا، از اصول اساسی تبلیغات تجاری در عرصة رقابت است، بنابراین اغلب بستری را فراهم می سازد که شرکت ها اخلاق، فرهنگ، ارزش ها و روح ساده زیستی افراد جامعه را در رسیدن به اهداف اقتصادی خود مد نظر قرار دهند. لذا بایسته است ابعاد مختلف این دستاوردِ بازاریابی عصر حاضر از نظر فقه اسلامی در قالب پژوهشی درخور، تحلیل و بررسی شود. پژوهش حاضر که با روش توصیفی تحلیلی این مسئله را کانون بحث و بررسی قرار داده، ضمن واکاوی صحیح از مفهوم ایجاد نیاز کاذب و جایگاه شناسی آن در پارادایم های رفتار مصرف کننده در بازاریابی و آثار اجتماعی- فرهنگی آن، به بررسی و استخراج ملاک های محوری فقه اسلامی با توجه به فتاوای مراجع عظام و احادیث معصومان علیهم السلام بپردازد. یافته های پژوهش بر این اصل مهم مبتنی شد که بالا بردن تنوعات محصولی و تبلیغات مکرر و القای ارزش های مادی گرایانه و غربی و...، در شکل گیری آثار منفی اجتماعی- فرهنگی مستند به ایجاد نیاز کاذب، نقش بسیار مؤثر تری با توجه به محوریت پارادایم تجربی و رفتاری در بروز ایجاد نیاز کاذب دارد و صرف تبلیغ کالاهای تجملاتی بدون تخطی از ملاک های فقه اسلامی- با توجه به محوریت پارادایم تصمیم گیری و نسبیت حوایج مردم- تأثیر چندانی در بروز پدیده های منفی اجتماعی و فرهنگی ندارد.

    کلیدواژه ها: تبلیغات تجاری، ایجاد نیاز کاذب، آثار اجتماعی، فقه اسلامی.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی محمدی، طاهر، زرگوش نسب، عبدالجبار، بشیری، عارف.(1394) بررسی فقهی ایجاد نیاز کاذب با تأکید بر آثار اجتماعی آن. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6(2)، 79-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طاهر علی محمدی؛ عبدالجبار زرگوش نسب؛ عارف بشیری."بررسی فقهی ایجاد نیاز کاذب با تأکید بر آثار اجتماعی آن". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6، 2، 1394، 79-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی محمدی، طاهر، زرگوش نسب، عبدالجبار، بشیری، عارف.(1394) 'بررسی فقهی ایجاد نیاز کاذب با تأکید بر آثار اجتماعی آن'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6(2), pp. 79-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی محمدی، طاهر، زرگوش نسب، عبدالجبار، بشیری، عارف. بررسی فقهی ایجاد نیاز کاذب با تأکید بر آثار اجتماعی آن. معرفت فرهنگی اجتماعی، 6, 1394؛ 6(2): 79-