معرفت فرهنگی اجتماعی، سال ششم، شماره دوم، پیاپی 22، بهار 1394، صفحات 5-

    بازسازی مفهوم فرهنگ بر اساس مبانی حکمت متعالیه

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    میثم صداقت‌زاده / *استادیار - استاد دانشگاه امام صادق فرهنگ و تربیت / msedaghat89@gmail.com
    چکیده: 
    چنان که برخی گفته اند، مفهوم «فرهنگ»، یکی از دشوارترین و در عین حال مهم ترین مفاهیم علوم انسانی است. این مفهوم، در غرب مسیری پرفراز و نشیب را پیموده و همچنان با ابهاماتی روبه روست، و مبتنی بر مبانی و زمینه های تاریخی گوناگون، برداشت های متعددی از آن صورت می گیرد. با توجه به اهمیت این مفهوم در ادبیات دینی جمهوری اسلامی، تأمل و تدقیق در آن ضروری به نظر می رسد. از این رو، در این مقاله پس از تبیین شکل گیری مفهوم فرهنگ در فرانسه، آلمان، بریتانیا و روسیه، با روشی تاریخی، به بازسازی آن در فضای حکمت متعالیه که به اعتباری مبنای نظری انقلاب اسلامی و رهبران آن است؛ پرداخته ایم. این کار از طریق برهان منطقی صورت پذیرفته است. از این نگاه، انسان ها از طریق اتحاد با مراتب مجرد هستی، به صورت جمعی؛ و تجلی دادن آن معانی در رفتار و آداب خود، فرهنگ را شکل می دهند که همان صورت تنزل‎یافته معنا به عرصه‌ی فهم عمومی و رفتارهای مشترک و کنش‎های اجتماعی است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال ششم، شماره دوم، پیاپی 22، بهار 1394

    میثم صداقت زاده / دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام msedaghat89@gmail.com

    دریافت: 21/9/1393 ـ پذیرش: 3/2/1394

    چکیده

    چنان که برخی گفته اند، مفهوم «فرهنگ»، یکی از دشوارترین و در عین حال مهم ترین مفاهیم علوم انسانی است. این مفهوم، در غرب مسیری پرفراز و نشیب را پیموده و همچنان با ابهاماتی روبه روست، و مبتنی بر مبانی و زمینه های تاریخی گوناگون، برداشت های متعددی از آن صورت می گیرد. با توجه به اهمیت این مفهوم در ادبیات دینی جمهوری اسلامی، تأمل و تدقیق در آن ضروری به نظر می رسد. از این رو، در این مقاله پس از تبیین شکل گیری مفهوم فرهنگ در فرانسه، آلمان، بریتانیا و روسیه، با روشی تاریخی، به بازسازی آن در فضای حکمت متعالیه که به اعتباری مبنای نظری انقلاب اسلامی و رهبران آن است؛ پرداخته ایم. این کار از طریق برهان منطقی صورت پذیرفته است. از این نگاه، انسان ها از طریق اتحاد با مراتب مجرد هستی، به صورت جمعی؛ و تجلی دادن آن معانی در رفتار و آداب خود، فرهنگ را شکل می دهند که همان صورت تنزلیافته معنا به عرصة فهم عمومی و رفتارهای مشترک و کنشهای اجتماعی است.

    کلیدواژه ها: فرهنگ، حکمت متعالیه، انسان، جامعه، اتحاد عالم و معلوم، بیلدونگ، تمدن.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صداقت‌زاده، میثم.(1394) بازسازی مفهوم فرهنگ بر اساس مبانی حکمت متعالیه. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6(2)، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میثم صداقت‌زاده."بازسازی مفهوم فرهنگ بر اساس مبانی حکمت متعالیه". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6، 2، 1394، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صداقت‌زاده، میثم.(1394) 'بازسازی مفهوم فرهنگ بر اساس مبانی حکمت متعالیه'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 6(2), pp. 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صداقت‌زاده، میثم. بازسازی مفهوم فرهنگ بر اساس مبانی حکمت متعالیه. معرفت فرهنگی اجتماعی، 6, 1394؛ 6(2): 5-