معرفت فرهنگی اجتماعی، سال پنجم، شماره سوم، پیاپی 19، تابستان 1393، صفحات 65-

    روش‌شناسی نظریة معرفتی‌ ـ اجتماعی علّامه طباطبائی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حسین اژدری زاده / *دانشجوی دکتری - جامعه شناسی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / hajdaryzadeh@rihu.ac.ir
    چکیده: 
    در این جستار ابعاد جامعة چهاربعدی (خداوند، انسان، زمین، و پیوند) مدنظر قرار گرفته است. در درجة اول، خداوند سبحان است که دارای اثرگذاری حتمی و قطعی در همة حوزه های معرفت است. دربارة اعمال اختیاری انسان، البته ارادة تکوینی الهی، از مسیر ارادة انسان می گذرد. در درجة دوم اثرگذاری، انسان قرار دارد که ارادة انسانی در این میان شاخص است. در درجة سوم، باید از موجودات غیبی همچون فرشتگان یاد کرد که مأموران خدای سبحان اند. شیطان (و اعوان و انصارش) نیز در همة اوقاتی که دربارة خدا، خود، طبیعت، و دیگران می اندیشیم می کوشند تا گونه ای انحراف در آن ایجاد کنند. در مرتبة چهارم، اثرگذاریِ عوامل طبیعی و نیز اجتماعی (مبتنی بر پیوندهای انسان) قرار دارند. همة اثرگذاری های مزبور در سایة احاطه و حضور باری تعالی صورت می گیرد و همة عوامل یادشده پرتوی از وجود حضرت حق هستند: «وَاللّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحیط» (بروج: ۲۰)؛ و خدا از هر سو برایشان محیط است‏.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پنجم، شماره سوم، پیاپی 19، تابستان 1393

    حسین اژدری زاده/ دانشجوی دکتری جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه           hajdaryzadeh@rihu.ac.ir

    دریافت: 15/3/1393 ـ پذیرش: 28/7/1393

    چکیده

    در این جستار ابعاد جامعة چهاربعدی (خداوند، انسان، زمین، و پیوند) مدنظر قرار گرفته است. در درجة اول، خداوند سبحان است که دارای اثرگذاری حتمی و قطعی در همة حوزه های معرفت است. دربارة اعمال اختیاری انسان، البته ارادة تکوینی الهی، از مسیر ارادة انسان می گذرد. در درجة دوم اثرگذاری، انسان قرار دارد که ارادة انسانی در این میان شاخص است. در درجة سوم، باید از موجودات غیبی همچون فرشتگان یاد کرد که مأموران خدای سبحان اند. شیطان (و اعوان و انصارش) نیز در همة اوقاتی که دربارة خدا، خود، طبیعت، و دیگران می اندیشیم می کوشند تا گونه ای انحراف در آن ایجاد کنند. در مرتبة چهارم، اثرگذاریِ عوامل طبیعی و نیز اجتماعی (مبتنی بر پیوندهای انسان) قرار دارند. همة اثرگذاری های مزبور در سایة احاطه و حضور باری تعالی صورت می گیرد و همة عوامل یادشده پرتوی از وجود حضرت حق هستند: «وَاللّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحیط» (بروج: ۲۰)؛ و خدا از هر سو برایشان محیط است‏.

    کلیدواژه ها: علّامه طباطبائی، معرفت، جامعه، تعین، جامعه شناسی معرفت.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اژدری زاده، حسین.(1393) روش‌شناسی نظریة معرفتی‌ ـ اجتماعی علّامه طباطبائی. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(3)، 65-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین اژدری زاده."روش‌شناسی نظریة معرفتی‌ ـ اجتماعی علّامه طباطبائی". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5، 3، 1393، 65-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اژدری زاده، حسین.(1393) 'روش‌شناسی نظریة معرفتی‌ ـ اجتماعی علّامه طباطبائی'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(3), pp. 65-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اژدری زاده، حسین. روش‌شناسی نظریة معرفتی‌ ـ اجتماعی علّامه طباطبائی. معرفت فرهنگی اجتماعی، 5, 1393؛ 5(3): 65-