صفحهها:
41-
تاریخ دریافت: 1393/03/14
تاریخ پذیرش: 1393/07/27
چکیده:
علّامه طباطبایی به منزلهی یکی از متفکران پیشتاز و مبتکر در حوزۀ مباحث اجتماعی، به گونه ای در تفسیر و تبیین آیات قرآن کریم کوشیده است که می توان دیدگاه ایشان را با بسیاری از مباحث جامعه شناختی برابر دانست. با استناد به دیدگاه های ایشان ذیل آیات اجتماعی و به ویژه آیاتی که از سرنوشت مشترک، عمر، کتاب، شعور، فهم، عمل، اطاعت و معصیت برای «امت» سخن می گوید، می توان گفت از دیدگاه علّامه جامعه به مثابه ساختار کلان اجتماعی، دارای وجود حقیقی و اصالت است. از سویی با توجه به اینکه ایشان عاملیت انسانی را بر اساس فطرت، آگاهی و اراده توضیح می دهد، همچنین می توان گفت که نظریهی ایشان، در رویکرد تلفیق گرایی قرار می گیرد و متعاقب آن تعامل دوسویۀ عاملیت و ساختار توضیح داده می شود. علّامه برای توضیح این تعامل از مفهوم «شاکله» استفاده کرده و معتقد است که همان گونه که ساختارها می توانند شرایط را برای به فعلیت رسیدن گرایش های فطری و ذاتی انسان مهیا سازند و از این طریق سهم بسزایی در درونی سازی ایستارها، قواعد، هنجارها و... به عهده گیرند، همچنین افراد و عاملان اجتماعی از این توانایی برخوردارند که با نوع کنش های خویش، در ایجاد، تغییر و بازتولید ساختار اجتماعی تأثیر بگذارند.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال پنجم، شماره سوم، پیاپی 19، تابستان 1393
نصرالله نظری/ دانشجوی دکتری رشتة قرآن و علوم اجتماعی، جامعة المصطفی العالمیة fikri310@yahoo.com
سیدحسین شرف الدین/ استادیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی sharaf@qabas.net
دریافت: 14/3/1393 ـ پذیرش: 27/7/1393
چکیده
علّامه طباطبایی به منزلة یکی از متفکران پیشتاز و مبتکر در حوزۀ مباحث اجتماعی، به گونه ای در تفسیر و تبیین آیات قرآن کریم کوشیده است که می توان دیدگاه ایشان را با بسیاری از مباحث جامعه شناختی برابر دانست. با استناد به دیدگاه های ایشان ذیل آیات اجتماعی و به ویژه آیاتی که از سرنوشت مشترک، عمر، کتاب، شعور، فهم، عمل، اطاعت و معصیت برای «امت» سخن می گوید، می توان گفت از دیدگاه علّامه جامعه به مثابه ساختار کلان اجتماعی، دارای وجود حقیقی و اصالت است. از سویی با توجه به اینکه ایشان عاملیت انسانی را بر اساس فطرت، آگاهی و اراده توضیح می دهد، همچنین می توان گفت که نظریة ایشان، در رویکرد تلفیق گرایی قرار می گیرد و متعاقب آن تعامل دوسویۀ عاملیت و ساختار توضیح داده می شود. علّامه برای توضیح این تعامل از مفهوم «شاکله» استفاده کرده و معتقد است که همان گونه که ساختارها می توانند شرایط را برای به فعلیت رسیدن گرایش های فطری و ذاتی انسان مهیا سازند و از این طریق سهم بسزایی در درونی سازی ایستارها، قواعد، هنجارها و... به عهده گیرند، همچنین افراد و عاملان اجتماعی از این توانایی برخوردارند که با نوع کنش های خویش، در ایجاد، تغییر و بازتولید ساختار اجتماعی تأثیر بگذارند.
کلیدواژه ها: عاملیت، کنش، جامعه، ساختار، تعامل، اصالت.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نظری، نصرالله، شرف الدین، سیدحسین.(1393) رابطه عاملیت و ساختار از دیدگاه علّامه طباطبائی. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(3)، 41-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نصرالله نظری؛ سیدحسین شرف الدین."رابطه عاملیت و ساختار از دیدگاه علّامه طباطبائی". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5، 3، 1393، 41-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نظری، نصرالله، شرف الدین، سیدحسین.(1393) 'رابطه عاملیت و ساختار از دیدگاه علّامه طباطبائی'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(3), pp. 41-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نظری، نصرالله، شرف الدین، سیدحسین. رابطه عاملیت و ساختار از دیدگاه علّامه طباطبائی. معرفت فرهنگی اجتماعی، 5, 1393؛ 5(3): 41-