معرفت فرهنگی اجتماعی، سال پنجم، شماره اول، پیاپی 17، زمستان 1392، صفحات 129-

    بازنمایی روابط عفیفانة مرد و زن در سینمای ایران (مطالعة موردی فیلم دربارة الی)

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حفیظه مهدیان / *کارشناس ارشد - باقرالعلوم/ تبلیغ و ارتباطات فرهنگی / hafizemahdiyan@yahoo.com
    رفیع الدین اسماعیلی / *دکتری - فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع) / Rafi.esmaeili@chmail.ir
    چکیده: 
    نوع روابط زن و مرد و مرزبندی در تعاملات این دو جنس، تأثیری تعیین کننده بر روح و روان فرد، استحکام خانواده و رشد و پیشرفت جامعه دارد. حال اگر رسانة تأثیرگذاری چون سینما، برخلاف دین و فطرت، به پایه گذاری اخلاق جنسی ویژ ه ای در جامعه مبادرت ورزد که حریم های میان زن و مرد شکسته شود، اثر مخربی بر تفکر و رفتار مخاطب خواهد گذاشت که به سادگی جبران پذیر نیست. این مقاله به دنبال آن است تا با نگاهی جامع به آیات و روایات مربوط به روابط میان دو جنس نامحرم، مؤلفه های روابط عفیفانه را استخراج کند و سپس با تحلیل نشانه شناختی فیلم سینمایی «دربارة الی» که یکی از تولیدات فکری دهة هشتاد سینمای ایران است، نوع بازنمایی این فیلم از روابط زن و مرد نامحرم و میزان انطباق یا فاصلة آن با آموزه های اسلامی را بررسی کند. طبق این بررسی مشخص می شود که فیلم با به کارگیری رمزهای اجتماعی و فنی، نوعی از روابط زن و مرد را بازنمایی کرده که هیچ شباهتی به ملاک های عفاف اسلامی ندارد. مفاهیم ایدئولوژیک فیلم، مفاهیمی اباحه گرانه و حیازداست.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پنجم، شماره اول، پیاپی 17، زمستان 1392

     

    حفیظه مهدیان / کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم†         hafizemahdiyan@yahoo.com

    رفیع الدین اسماعیلی / دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم†     Rafi.esmaeili@Yahoo.com

    دریافت: 19/1/1393 ـ پذیرش: 3/6/1393

    چکیده

    نوع روابط زن و مرد و مرزبندی در تعاملات این دو جنس، تأثیری تعیین کننده بر روح و روان فرد، استحکام خانواده و رشد و پیشرفت جامعه دارد. حال اگر رسانة تأثیرگذاری چون سینما، برخلاف دین و فطرت، به پایه گذاری اخلاق جنسی ویژ ه ای در جامعه مبادرت ورزد که حریم های میان زن و مرد شکسته شود، اثر مخربی بر تفکر و رفتار مخاطب خواهد گذاشت که به سادگی جبران پذیر نیست. این مقاله به دنبال آن است تا با نگاهی جامع به آیات و روایات مربوط به روابط میان دو جنس نامحرم، مؤلفه های روابط عفیفانه را استخراج کند و سپس با تحلیل نشانه شناختی فیلم سینمایی «دربارة الی» که یکی از تولیدات فکری دهة هشتاد سینمای ایران است، نوع بازنمایی این فیلم از روابط زن و مرد نامحرم و میزان انطباق یا فاصلة آن با آموزه های اسلامی را بررسی کند. طبق این بررسی مشخص می شود که فیلم با به کارگیری رمزهای اجتماعی و فنی، نوعی از روابط زن و مرد را بازنمایی کرده که هیچ شباهتی به ملاک های عفاف اسلامی ندارد. مفاهیم ایدئولوژیک فیلم، مفاهیمی اباحه گرانه و حیازداست.

    کلیدواژه ها: بازنمایی، عفاف، روابط زن و مرد، سینما، اسلام.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدیان، حفیظه، اسماعیلی، رفیع الدین.(1392) بازنمایی روابط عفیفانة مرد و زن در سینمای ایران (مطالعة موردی فیلم دربارة الی). فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(1)، 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حفیظه مهدیان؛ رفیع الدین اسماعیلی."بازنمایی روابط عفیفانة مرد و زن در سینمای ایران (مطالعة موردی فیلم دربارة الی)". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5، 1، 1392، 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدیان، حفیظه، اسماعیلی، رفیع الدین.(1392) 'بازنمایی روابط عفیفانة مرد و زن در سینمای ایران (مطالعة موردی فیلم دربارة الی)'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(1), pp. 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدیان، حفیظه، اسماعیلی، رفیع الدین. بازنمایی روابط عفیفانة مرد و زن در سینمای ایران (مطالعة موردی فیلم دربارة الی). معرفت فرهنگی اجتماعی، 5, 1392؛ 5(1): 129-