معرفت فرهنگی اجتماعی، سال پنجم، شماره اول، پیاپی 17، زمستان 1392، صفحات 43-

    روش‌شناسی نظریة اجتماعی امیل دورکیم

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمدداود مدقق / *دانشجوی دکتری - فلسفه علوم اجتماعی / dawodmodaqqeq@YAHOO.com
    سیدحسین شرف الدین / *استاد - گروه جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / sharaf@qabas.net
    چکیده: 
    دغدغة اساسی امیل دورکیم هم بستگی اجتماعی است. بر این اساس، بیشتر نظریات او به نحوی حول این مسئلة اصلی می چرخد. نظریات او آبشخور روش شناسی ای است که طبق آن هستی استقلالی و شیء انگاری واقعیت های اجتماعی با نگاه تماماً سکولاریستی در مقام هستی شناسی، و به تبع آن یک سان انگاری علوم دقیقة طبیعی و انسانی در مقام معرفت شناسی و تقلیل ماهیت انسان به هویت اجتماعی و منفعل در نظر گرفتن کنشگران اجتماعی در برابر ساختارهای اجتماعی در مقام انسان شناسی، از جمله مهم ترین مبانی معرفتی این نظریه به شمار می آیند. همین مبانی معرفتی است که پذیرش این نظریه را در نگاه روش شناسی حکمت نوصدرایی با مشکل روبه رو می سازد؛ روش شناسی ای که بر اساس تشکیک در هستی، هستی های ماورای طبیعی علاوه بر هستی های مادی در مقام هستی شناسی، روش وحیانی، شهودی و عقلانی علاوه بر روش تجربی و بنابراین جمع میان تبیین تجربی و عقلی، تفسیر و انتقاد در مقام معرفت شناسی و نفس مجرد انسانی و هویت های لایتغیر و ثابت او علاوه بر هویت های اجتماعی متغیر در مقام انسان شناسی از مهم ترین مبانی معرفتی آن محسوب می شوند. همین ناسازگاری و رویارویی دو روش شناسی است که دقت بیشتری را در به کارگیری این نظریه در فرایند بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی می طلبد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پنجم، شماره اول، پیاپی 17، زمستان 1392

    محمدداود مدقق / کارشناسی ارشد جامعه شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی  mahdii2020@gmail.com

    سیدحسین شرف الدین / استادیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی€  sharaf@qabas.net

    دریافت: 23/11/1392 ـ پذیرش: 7/4/1393

    چکیده

    دغدغة اساسی امیل دورکیم هم بستگی اجتماعی است. بر این اساس، بیشتر نظریات او به نحوی حول این مسئلة اصلی می چرخد. نظریات او آبشخور روش شناسی ای است که طبق آن هستی استقلالی و شیء انگاری واقعیت های اجتماعی با نگاه تماماً سکولاریستی در مقام هستی شناسی، و به تبع آن یک سان انگاری علوم دقیقة طبیعی و انسانی در مقام معرفت شناسی و تقلیل ماهیت انسان به هویت اجتماعی و منفعل در نظر گرفتن کنشگران اجتماعی در برابر ساختارهای اجتماعی در مقام انسان شناسی، از جمله مهم ترین مبانی معرفتی این نظریه به شمار می آیند. همین مبانی معرفتی است که پذیرش این نظریه را در نگاه روش شناسی حکمت نوصدرایی با مشکل روبه رو می سازد؛ روش شناسی ای که بر اساس تشکیک در هستی، هستی های ماورای طبیعی علاوه بر هستی های مادی در مقام هستی شناسی، روش وحیانی، شهودی و عقلانی علاوه بر روش تجربی و بنابراین جمع میان تبیین تجربی و عقلی، تفسیر و انتقاد در مقام معرفت شناسی و نفس مجرد انسانی و هویت های لایتغیر و ثابت او علاوه بر هویت های اجتماعی متغیر در مقام انسان شناسی از مهم ترین مبانی معرفتی آن محسوب می شوند. همین ناسازگاری و رویارویی دو روش شناسی است که دقت بیشتری را در به کارگیری این نظریه در فرایند بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی می طلبد.

    کلیدواژه ها: روش، روش شناسی، هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی، نظریة اجتماعی، دورکیم.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مدقق، محمدداود، شرف الدین، سیدحسین.(1392) روش‌شناسی نظریة اجتماعی امیل دورکیم. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(1)، 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدداود مدقق؛ سیدحسین شرف الدین."روش‌شناسی نظریة اجتماعی امیل دورکیم". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5، 1، 1392، 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مدقق، محمدداود، شرف الدین، سیدحسین.(1392) 'روش‌شناسی نظریة اجتماعی امیل دورکیم'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(1), pp. 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مدقق، محمدداود، شرف الدین، سیدحسین. روش‌شناسی نظریة اجتماعی امیل دورکیم. معرفت فرهنگی اجتماعی، 5, 1392؛ 5(1): 43-