معرفت فرهنگی اجتماعی، سال چهارم، شماره چهارم، پیاپی 16، پاییز 1392، صفحات 75-

    سکولاریزاسیون در افغانستان و نقش امیر عبدالرحمان در فرایند آن

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    امان الله فصیحی / *دانشجوی دکتری - جامعه شناسی دانشگاه تهران / fasihi2219@gmail.com
    چکیده: 
    «سکولاریزاسیون» پدیده ای اجتماعی است که نظریه پردازان گوناگون در باره اش نظریه پردازی کرده اند. این نوشتار به توضیح فرایند سکولاریزاسیون در جامعه‌ی افغانستان پرداخته است. برای تبیین این موضوع، از چارچوب نظری علاّمه طباطبائی استفاده شده است. بر اساس روش تحقیق این پژوهش، زمان امیر عبدالرحمان به عنوان واحد تحلیل گزینش شده است. در دوران وی، نظم خاصی شکل گرفت؛ نظمی که در تاریخ افغانستان خود را بازتولید نموده و تاکنون دچار تغییر بنیادی نشده است. نظمی که امیر عبدالرحمان ایجاد نمود، زمینه‌ی سکولاریزاسیون را در جامعه‌ی افغانستان فراهم ساخت. مشکلاتی که امروز جامعه‌ی افغانستان با آن مواجه است، نتیجه‌ی اختلالاتی است که امیر عبدالرحمان در آگاهی دینی جامعه‌ی افغانستان ایجاد نمود؛ یعنی تفسیر ناروا از آموزه های دینی که توسط امیر عبدالرحمان زمینه‌ی بسیار از مشکلات موجود را ایجاد کرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال چهارم، شماره چهارم، پیاپی 16، پاییز 1392

    امان الله فصیحی / دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران   fasihi2219@gmail.com
    دریافت: 10/12/1392ـ پذیرش: 15/4/1393

    چکیده

    «سکولاریزاسیون» پدیده ای اجتماعی است که نظریه پردازان گوناگون در باره اش نظریه پردازی کرده اند. این نوشتار به توضیح فرایند سکولاریزاسیون در جامعة افغانستان پرداخته است. برای تبیین این موضوع، از چارچوب نظری علاّمه طباطبائی استفاده شده است. بر اساس روش تحقیق این پژوهش، زمان امیر عبدالرحمان به عنوان واحد تحلیل گزینش شده است. در دوران وی، نظم خاصی شکل گرفت؛ نظمی که در تاریخ افغانستان خود را بازتولید نموده و تاکنون دچار تغییر بنیادی نشده است. نظمی که امیر عبدالرحمان ایجاد نمود، زمینة سکولاریزاسیون را در جامعة افغانستان فراهم ساخت. مشکلاتی که امروز جامعة افغانستان با آن مواجه است، نتیجة اختلالاتی است که امیر عبدالرحمان در آگاهی دینی جامعة افغانستان ایجاد نمود؛ یعنی تفسیر ناروا از آموزه های دینی که توسط امیر عبدالرحمان زمینة بسیار از مشکلات موجود را ایجاد کرد.

    کلیدواژه ها: سکولاریزاسیون، دین، عبدالرحمان، افغانستان، عقلانیت، منطق.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فصیحی، امان الله.(1392) سکولاریزاسیون در افغانستان و نقش امیر عبدالرحمان در فرایند آن. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 4(4)، 75-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امان الله فصیحی."سکولاریزاسیون در افغانستان و نقش امیر عبدالرحمان در فرایند آن". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 4، 4، 1392، 75-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فصیحی، امان الله.(1392) 'سکولاریزاسیون در افغانستان و نقش امیر عبدالرحمان در فرایند آن'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 4(4), pp. 75-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فصیحی، امان الله. سکولاریزاسیون در افغانستان و نقش امیر عبدالرحمان در فرایند آن. معرفت فرهنگی اجتماعی، 4, 1392؛ 4(4): 75-