معرفت فرهنگی اجتماعی، سال چهارم، شماره دوم، پیاپی 14، بهار 1392، صفحات 31-

    سینمای ایران و ارزیابی ابعاد شخصیت مرد در آن براساس متون اسلامی؛‌ . . .

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    رفیع الدین اسماعیلی / *دکتری - فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع) / Rafi.esmaeili@chmail.ir
    سیدحسین شرف الدین / *استاد - گروه جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / sharaf@qabas.net
    چکیده: 
    : سینما باید با نگاه معرفت شناختی براساس خاستگاه و مبانی برگرفته از فرهنگ اسلامی به ارائه‌ی الگوی مناسب از شخصیت مرد یا زن بپردازد. این مقاله ضمن بررسی نظریات موجود درباره‌ی ارتباط مردان و زنان و نظریه‌ی حاکمیت مردان، برابری مردان و زنان، نظریه‌ی «تفاوت»، به طرح نظریه‌ی «مکمّلیت»، و ارتباط این نظریات با سینما می پردازد. سپس با بررسی شخصیت مرد در اسلام، ویژگی های مطلوب مردان را از آیات و روایات جمع آوری کرده است. در ادامه، به بررسی شخصیت مرد در فیلم سینمایی «تسویه حساب»، با روش «تحلیل روایت» و «تحلیل رمزگان» جان فیسک پرداخته شده است. هدف از این تحقیق، بررسی ویژگی های شخصیت مرد در اسلام و تطبیق آن با فیلم سینمایی مزبور است. به نظر می رسد، ویژگی هایی که در این فیلم برای شخصیت مرد بیان شده، نه تنها با فرهنگ اسلامی مطابقت ندارد، بلکه بعکس آن است و الگو های غیرخودی در آن نقش دارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

      سال چهارم، شماره دوم، پیاپی 14، بهار 1392، ص 31 ـ 53

    Ma'rifat-i Farhangī Ejtemaii Vol.4, No.2, Spring, 2013

    سیدحسین شرف الدین / استادیار جامعه شناسی موسسه  آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)    sharaf@qabas.net

    رفیع الدین اسماعیلی / دانشجوی دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)    afi.esmaeili@Yahoo.com

    دریافت: 1/ 4/ 1392ـ پذیرش: 8/ 8/ 1392

    چکیده: سینما باید با نگاه معرفت شناختی براساس خاستگاه و مبانی برگرفته از فرهنگ اسلامی به ارائة الگوی مناسب از شخصیت مرد یا زن بپردازد. این مقاله ضمن بررسی نظریات موجود دربارة ارتباط مردان و زنان و نظریة حاکمیت مردان، برابری مردان و زنان، نظریة «تفاوت»، به طرح نظریة «مکمّلیت»، و ارتباط این نظریات با سینما می پردازد. سپس با بررسی شخصیت مرد در اسلام، ویژگی های مطلوب مردان را از آیات و روایات جمع آوری کرده است. در ادامه، به بررسی شخصیت مرد در فیلم سینمایی «تسویه حساب»، با روش «تحلیل روایت» و «تحلیل رمزگان» جان فیسک پرداخته شده است. هدف از این تحقیق، بررسی ویژگی های شخصیت مرد در اسلام و تطبیق آن با فیلم سینمایی مزبور است. به نظر می رسد، ویژگی هایی که در این فیلم برای شخصیت مرد بیان شده، نه تنها با فرهنگ اسلامی مطابقت ندارد، بلکه بعکس آن است و الگو های غیرخودی در آن نقش دارد.

    کلید واژه ها: اسلام، مرد، سینما، تسویه حساب، نشانه شناسی.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، رفیع الدین، شرف الدین، سیدحسین.(1392) سینمای ایران و ارزیابی ابعاد شخصیت مرد در آن براساس متون اسلامی؛‌ . . .. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 4(2)، 31-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رفیع الدین اسماعیلی؛ سیدحسین شرف الدین."سینمای ایران و ارزیابی ابعاد شخصیت مرد در آن براساس متون اسلامی؛‌ . . .". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 4، 2، 1392، 31-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، رفیع الدین، شرف الدین، سیدحسین.(1392) 'سینمای ایران و ارزیابی ابعاد شخصیت مرد در آن براساس متون اسلامی؛‌ . . .'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 4(2), pp. 31-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، رفیع الدین، شرف الدین، سیدحسین. سینمای ایران و ارزیابی ابعاد شخصیت مرد در آن براساس متون اسلامی؛‌ . . .. معرفت فرهنگی اجتماعی، 4, 1392؛ 4(2): 31-