معرفت فرهنگی اجتماعی، سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 26، بهار 1395، صفحات 109-

    بررسی رابطه هنر و دین از منظر سیدحسین نصر و سیدمرتضی آوینی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    رفیع الدین اسماعیلی / *دکتری - فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع) / Rafi.esmaeili@chmail.ir
    چکیده: 
    دین و هنر از آغاز تاریخ همراه و هم عنان هم بوده اند. هنر را با محتوای فرامادی و هویت آسمانی آن، نمی توان جدای از دین فرض نمود. به همین دلیل، رابطه میان آن دو همواره چالش برانگیز بوده است. اندیشمندان و متفکران مسلمان، تلاش زیادی برای بررسی ارتباط میان این دو انجام داده اند. هدف از این مقاله بررسی و مقایسه رابطه دین و هنر از منظر سیدحسین نصر و شهید آوینی می باشد. این مقاله تلاش دارد با بررسی مبانی این دو اندیشمند، دیدگاه های آنان را در این موضوع بیان کند. سیدحسین نصر، با توجه به تعریفی که از سنت و حکمت خالده دارد، تلاش کرده است منشأ هنر اسلامی را مطابق با تعریف سنت، ریشه در آموزه های وحیانی بداند. بر همین اساس، به هنر قدسی اعتقاد دارد که درون هنر سنتی است. شهید آوینی نیز با تأثیرپذیری از فردید و هایدگر، مکتب انتقادی فرانکفورت و به طور جدی تر نگاه حکمی و عرفانی امام خمینی ره، رویکرد جدیدی را در عرصه هنر در ایران پایه ریزی می کند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 26، بهار 1395

    رفیع الدین اسماعیلی / دانش آموخته سطح 3 حوزه علمیه قم و عضو گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام

                                                                                                                            Rafi.esmaeili@Yahoo.com

    دریافت: 20/6/1394 ـ پذیرش: 6/11/1394

    چکیده

    دین و هنر از آغاز تاریخ همراه و هم عنان هم بوده اند. هنر را با محتوای فرامادی و هویت آسمانی آن، نمی توان جدای از دین فرض نمود. به همین دلیل، رابطه میان آن دو همواره چالش برانگیز بوده است. اندیشمندان و متفکران مسلمان، تلاش زیادی برای بررسی ارتباط میان این دو انجام داده اند. هدف از این مقاله بررسی و مقایسه رابطه دین و هنر از منظر سیدحسین نصر و شهید آوینی می باشد. این مقاله تلاش دارد با بررسی مبانی این دو اندیشمند، دیدگاه های آنان را در این موضوع بیان کند. سیدحسین نصر، با توجه به تعریفی که از سنت و حکمت خالده دارد، تلاش کرده است منشأ هنر اسلامی را مطابق با تعریف سنت، ریشه در آموزه های وحیانی بداند. بر همین اساس، به هنر قدسی اعتقاد دارد که درون هنر سنتی است. شهید آوینی نیز با تأثیرپذیری از فردید و هایدگر، مکتب انتقادی فرانکفورت و به طور جدی تر نگاه حکمی و عرفانی امام خمینی ره، رویکرد جدیدی را در عرصه هنر در ایران پایه ریزی می کند.

    کلیدواژه ها: هنر، دین، حسین نصر، مرتضی آوینی، هنر دینی.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، رفیع الدین.(1395) بررسی رابطه هنر و دین از منظر سیدحسین نصر و سیدمرتضی آوینی. فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 7(2)، 109-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رفیع الدین اسماعیلی."بررسی رابطه هنر و دین از منظر سیدحسین نصر و سیدمرتضی آوینی". فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 7، 2، 1395، 109-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، رفیع الدین.(1395) 'بررسی رابطه هنر و دین از منظر سیدحسین نصر و سیدمرتضی آوینی'، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 7(2), pp. 109-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسماعیلی، رفیع الدین. بررسی رابطه هنر و دین از منظر سیدحسین نصر و سیدمرتضی آوینی. معرفت فرهنگی اجتماعی، 7, 1395؛ 7(2): 109-