Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 11, Issue 4, No 44, Year 2025 , Pages 47-68

    The Model for Developing Public Policy in the Field of Media in Afghanistan's Multicultural Society

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad hasan Jafari / Assistant Professor of Management, the Imam Khomeini Institute for Education and Research / jafari@qabas.net
    Seyyed hosein Sharafoddin / Associate Professor, Department of Sociology, the Imam Khomeini Institute for Education and Research / sharaf@qabas.net
    ✍️ Zaher Akbari / PhD in Management / zahir.akbari@yahoo.com
    Abstract: 
    Afghanistan is a multi-ethnic, multi-religious, multi-lingual and, in every sense, a multicultural society. In various fields including the media, a multicultural society requires a policy that fits the social and cultural structure of that society. This research mainly addresses the pattern of developing media policy appropriate to Afghanistan's multicultural society. Afghan society and its media system in the current era does not suffer from the absence or scarcity of media; rather, it suffers from the weakness of structure, content and, in general, the lack of a model for media policy development. It is expected that the experts will do their best in designing and compiling such a model or proposing the basics for achieving it. In order to achieve this goal, using descriptive-analytical method, the authors have studied the Islamic sources and laws of Afghanistan, and developed a model by taking into account the prevailing discourses of this country and its structural opportunities and limitations. This model pays attention both to the transcendent teachings of Islam as the axis of unity of society and the rights, interests and expectations of multicultural people, as active actors in the society.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :الگوی تدوین خط‌مشی عمومی در حوزه‌ی رسانه در جامعه‌ی چندفرهنگی افغانستان
    Abstract: 
    افغانستان یک جامعه‌ی چندقومی، چندمذهبی، چندزبانی و به تمام معنا چندفرهنگی است. جامعه‌ی چندفرهنگی در حوزه های مختلف، از جمله رسانه ها، مستلزم خط مشی ای است که با ساختار اجتماعی و فرهنگی آن جامعه تناسب داشته باشد. حال سؤال این است که الگوی تدوین خط مشی رسانه ای متناسب با جامعه‌ی چندفرهنگی افغانستان، کدام است؟ جامعه‌ی افغانستان و نظام رسانه ای آن در دوره‌ی کنونی، نه از نبود یا کمبود رسانه، که از ضعف ساختار، محتوا و به طورکلی، فقدان الگوی تدوین خط مشی رسانه ای رنج می برد. انتظار این است که اهل نظر در طراحی و تدوین چنین الگویی یا پیشنهاد مبانی دستیابی بدان، مساعی خویش را به کار بندند. در راستای تحقق این هدف، نگارندگان با بهره گیری از روش توصیفی ـ تحلیلی به مطالعه‌ی منابع اسلامی و قوانین افغانستان پرداخته و با توجه به گفتمان های غالب این کشور و فرصت ها و محدودیت های ساختاری آن، الگویی را برای تأمین این هدف استخراج کرده اند. الگویی که از یک سو متضمن آموزه های متعالی اسلام به عنوان محور وحدت جامعه است و از سوی دیگر، حقوق، منافع و انتظارات مخاطبان چندفرهنگی، به عنوان کنشگران فعال در آن ملحوظ شده است.
    References: 
    • اخلاصی، قربانعلی، ۱۳۹۲، تقابل خرده‌فرهنگ‌ها در افغانستان (نشانه‌ها، ریشه‌ها، پیامدها و راهکارهای ایجاد توافق)، پایان‌نامة کارشناسی ارشد، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • اکبری، ظاهر، 1399، طراحی الگوی تدوین خط مشی عمومی در حوزة رسانه جامعه چندفرهنگی با رویکرد اسلامی (مطالعه موردی جامعه افغانستان)؛ رسالة دکتری، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • اکبری، علی یاور، ۱۳۸۶، «مدیریت و مالکیت مطبوعات در افغانستان»، وسایل ارتباط‌جمعی، ش ۷۰، ص۱۱۰-۱۲۲.
    • الوانی، سید مهدی، ۱۳۷۴، تصمیم‌گیری و تعیین خط‌مشی دولتی، چ چهارم، تهران، سمت.
    • بشیر، حسن، 1392، صنعت فرهنگ صنعت رسانه، دانش رسانه،‌ ش ۶۵، ص ۴۷-۵۱.
    • پورعزت، علی‌اصغر و آرین قلی پور، ۱۳۸۷، «تأملی بر نقش رسانه ملی در رصد و مدیریت بحران‌های پنهان اجتماعی: مدیریت قومیت‌ها»، پژوهش‌های ارتباطی، ش 56، ص 30- 46.
    • جعفری،‌ محمدحسن،‌ ۱۳۹۸، تدوين خط‌مشي ديني در نظام جمهوري اسلامي، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • چلبی، مسعود، ۱۳۷۵، جامعه‌شناسی نظم، تهران، نی.
    • حسینی، سیدحسن، 1387، «رسانه دینی یا دین رسانه‌ای»، اطلاعات حکمت و معرفت، ش 7، ص 12-16.
    • حکیمی و همکاران، 1380، الحیاه، ترجمة احمد آرام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
    • دادگران، محمد، ۱۳۷۷، مبانی ارتباطات جمعی، چ دوم، تهران، فیروزه.
    • دولت‌آبادی،‌ بصیراحمد، 1385، شناسنامه افغانستان، چ چهارم، تهران، عرفان.
    • راسخ، کرامت الله، ۱۳۹۱، فرهنگ جامعه‌شناسی و علوم انسانی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی.
    • رشید، احمد، 1381، طالبان، ترجمة نجله خندق، تهران، بقعه.
    • رضاییان، علی، ۱۳۸۷، مبانی سازمان و مدیریت، چ دوازدهم، تهران، سمت.
    • رویش، عزیز، 1379، دموکراسی، پاکستان، کویته، فدراسیون آزاد ملی.
    • سانچارکی،‌ فاضل، ۱۳۸۸، فرهنگ و رسانه‌ها، کابل، سحر.
    • سجادی، سیدعبدالقیوم، 1380، جامعه‌شناسی سیاسی افغانستان، قم، بوستان کتاب.
    • سروری مجد، علی، 1392، «قرآن و جامعه آرمانی»، سراج منیر، ش ۱۲، ص۶۹-۸۹.
    • شرف‌الدین، سیدحسین، ۱۳۸۷، «دین و رسانه»، معرفت، ش 131، ص۱۳-۳۸، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • صالحی امیری، سیدرضا و امیر عظیمی دولت‌آبادی، ۱۳۸۷، مبانی سیاست‌گذاری فرهنگی و برنامه‌ریزی فرهنگی، تهران، پژوهشکدة تحقیقات استراتژیک مصلحت نظام.
    • صالحی امیری، سید رضا،‌ ۱۳۸۵، «مدیریت تنوع قومی مبتنی بر نظریة سرمایه اجتماعی»، راهبرد، ش ۴۰، ص ۳۷-۵۰.
    • عصمت اللهی، محمدها شم، ۱۳۸۱، «بررسی نظام مطلوب مطبوعات افغانستان از منظر صاحب‌نظران، استادان و روزنامه‌نگاران افغان مقیم داخل و خارج»، علوم اجتماعی، ش20، ص۶۰-۹۳.
    • غبار، میرغلام محمد، ۱۳۹۱، افغانستان در مسیر تاریخ، تهران، محسن.
    • فولادی، محمد، 1391، «چیستی رسانه با تأکید بر رسانه دینی»، معرفت فلسفی،‌ سال نهم،‌ ش ۴، ص 195ـ228.
    • ـــــ ، ۱۳۹۳، اصول اخلاقی حاکم بر رسانه از دیدگاه اسلام، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • قلی‌پور،‌ رحمت‌الله، ۱۳۸۷، تصمیم‌گیری سازمانی و تعیین خط‌مشی عمومی، تهران، سمت.
    • کلیفورد. جی. کریستیانز، 1382، فن‌آوری و نظریة سه وجهی رسانه، ترجمة باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، تهران، سروش.
    • کوین، ویلیامز، 1385، درک تئوری رسانه، ترجمة رحیم قاسمیان، تهران، ساقی.
    • گیدنز،‌ آنتونی، 1385، جامعه‌شناسی، ترجمة منوچهر صبوری، چ هجدهم، تهران، نی.
    • محسنی، محمدجواد، ۱۳۹۵، تبیین نقش چندفرهنگ‌گرایی در حل بحران افغانستان، رسالة دکتری، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • معتمدنژاد، کاظم، 1381، «سمینار بین‌المللی پیشبرد رسانه‌های مستقل و کثرت‌گرا در افغانستان»، رسانه، ش 50، ص12- 19.
    • ـــــ ، ۱۳۸۳، «یونسکو و سیاست‌گذاری ملی ارتباطات در کشورهای درحال‌توسعه»، رسانه، ش ۵۸، ص ۵-۳۸.
    • مک‌کوایل،‌ دنیس، ۱۳۸۲، درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی،‌ ترجمة پرویز اجلالی، تهران،‌ نشر وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی.
    • میرزایی، عبدالقدیر، ۱۳۹۶، مدیریت رسانه در افغانستان، کابل، سعید.
    • نباطی عاملی، علی‌بن‌محمد‌بن‌علی، ۱۳۸۴ق، الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم‏، تصحیح رمضان میخاییل، نجف، المکتبه الحیدریه.
    • نجفی، علی، 1387، افغانستان؛ رنگین‌کمان اقوام، چ دوم، کابل، میراث خراسان.
    • نظری، نصرالله،‌ ۱۳۹۰، «نقش رسانه‌ها در توسعة فرهنگ دینی (بررسی فعالیت‌های رسانه‌ای در افغانستان)، مجموعه مقالات دین و رسانه، ص ۷۹۳- ۸۲۸.
    • Cox, Taylor H.& Blake, Stacy;1991, Managing cultural diversity: implications for organizational competitiveness. Academy of Management Executive, Vol. 5.p.45-56
    • Kundu, S C and Turan, M S2001; Managing Cultural Diversity in Future Organizations”, The Journal of Indian Management and Strategy- 8M, Vol. 4, No. 1, Jan-Mar, p. 61-72
    • Pathak, Sonal,2011, Managing Cultural Diversities; International Journal of Enterprise Computing and Business Systems (Online); Vol. 1 Issue 1 January; p.3-11
    • Rosado, Caleb. 1996. “Toward a Definition of Multiculturalism in Delbert Baker, Editor. Make Us One. Boise, ID: Pacific Press, p. 39-59.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Jafari, Mohammad hasan, Sharafoddin, Seyyed hosein, Mohseni, Mohammad javad, Akbari , Zaher.(2025) The Model for Developing Public Policy in the Field of Media in Afghanistan's Multicultural Society. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 11(4), 47-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad hasan Jafari; Seyyed hosein Sharafoddin; Mohammad javad Mohseni; Zaher Akbari ."The Model for Developing Public Policy in the Field of Media in Afghanistan's Multicultural Society". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 11, 4, 2025, 47-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Jafari, M, Sharafoddin, S, Mohseni, M, Akbari , Z.(2025) 'The Model for Developing Public Policy in the Field of Media in Afghanistan's Multicultural Society', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 11(4), pp. 47-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Jafari, M, Sharafoddin, S, Mohseni, M, Akbari , Z. The Model for Developing Public Policy in the Field of Media in Afghanistan's Multicultural Society. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 11(4): 47-68