TY - JOUR ID - 438 TI - الگوی تدوین خط‌مشی عمومی در حوزه‌ی رسانه در جامعه‌ی چندفرهنگی افغانستان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 13 LA - fa SN - 2008-8582 AU - Mohammad hasan, Jafari AD - استادیار - موسسه AU - Seyyed hosein, Sharafoddin AD - استاد - گروه جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Mohammad javad, Mohseni AD - دانشجوی دکتری - جامعه‌شناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Zaher, Akbari AD - دکتری - مدیریت. مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 4 SP - 47EP - 68رسانه ,الگو ,تدوین خط‌مشی عمومی ,جامعه افغانستان ,چندفرهنگی ,خط‌مشی رسانه‌ای ,DO - AB - افغانستان یک جامعه‌ی چندقومی، چندمذهبی، چندزبانی و به تمام معنا چندفرهنگی است. جامعه‌ی چندفرهنگی در حوزه های مختلف، از جمله رسانه ها، مستلزم خط مشی ای است که با ساختار اجتماعی و فرهنگی آن جامعه تناسب داشته باشد. حال سؤال این است که الگوی تدوین خط مشی رسانه ای متناسب با جامعه‌ی چندفرهنگی افغانستان، کدام است؟ جامعه‌ی افغانستان و نظام رسانه ای آن در دوره‌ی کنونی، نه از نبود یا کمبود رسانه، که از ضعف ساختار، محتوا و به طورکلی، فقدان الگوی تدوین خط مشی رسانه ای رنج می برد. انتظار این است که اهل نظر در طراحی و تدوین چنین الگویی یا پیشنهاد مبانی دستیابی بدان، مساعی خویش را به کار بندند. در راستای تحقق این هدف، نگارندگان با بهره گیری از روش توصیفی ـ تحلیلی به مطالعه‌ی منابع اسلامی و قوانین افغانستان پرداخته و با توجه به گفتمان های غالب این کشور و فرصت ها و محدودیت های ساختاری آن، الگویی را برای تأمین این هدف استخراج کرده اند. الگویی که از یک سو متضمن آموزه های متعالی اسلام به عنوان محور وحدت جامعه است و از سوی دیگر، حقوق، منافع و انتظارات مخاطبان چندفرهنگی، به عنوان کنشگران فعال در آن ملحوظ شده است. UR - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/438 L1 - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/3_32.pdf ER -