@article { author = {Jafari, Mohammad hasan and Sharafoddin, Seyyed hosein and Mohseni, Mohammad javad and Akbari , Zaher}, title = {الگوی تدوین خط‌مشی عمومی در حوزه‌ی رسانه در جامعه‌ی چندفرهنگی افغانستان}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 44، پاییز 1399}, volume = {11}, number = {4}, pages = {47-68}, year = {2020}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Afghanistan is a multi-ethnic, multi-religious, multi-lingual and, in every sense, a multicultural society. In various fields including the media, a multicultural society requires a policy that fits the social and cultural structure of that society. This research mainly addresses the pattern of developing media policy appropriate to Afghanistan's multicultural society. Afghan society and its media system in the current era does not suffer from the absence or scarcity of media; rather, it suffers from the weakness of structure, content and, in general, the lack of a model for media policy development. It is expected that the experts will do their best in designing and compiling such a model or proposing the basics for achieving it. In order to achieve this goal, using descriptive-analytical method, the authors have studied the Islamic sources and laws of Afghanistan, and developed a model by taking into account the prevailing discourses of this country and its structural opportunities and limitations. This model pays attention both to the transcendent teachings of Islam as the axis of unity of society and the rights, interests and expectations of multicultural people, as active actors in the society. }, keywords = {media, public policy development, media policy, model, multicultural, Afghan society, }, title_fa = {الگوی تدوین خط‌مشی عمومی در حوزه‌ی رسانه در جامعه‌ی چندفرهنگی افغانستان}, abstract_fa ={افغانستان یک جامعه‌ی چندقومی، چندمذهبی، چندزبانی و به تمام معنا چندفرهنگی است. جامعه‌ی چندفرهنگی در حوزه های مختلف، از جمله رسانه ها، مستلزم خط مشی ای است که با ساختار اجتماعی و فرهنگی آن جامعه تناسب داشته باشد. حال سؤال این است که الگوی تدوین خط مشی رسانه ای متناسب با جامعه‌ی چندفرهنگی افغانستان، کدام است؟ جامعه‌ی افغانستان و نظام رسانه ای آن در دوره‌ی کنونی، نه از نبود یا کمبود رسانه، که از ضعف ساختار، محتوا و به طورکلی، فقدان الگوی تدوین خط مشی رسانه ای رنج می برد. انتظار این است که اهل نظر در طراحی و تدوین چنین الگویی یا پیشنهاد مبانی دستیابی بدان، مساعی خویش را به کار بندند. در راستای تحقق این هدف، نگارندگان با بهره گیری از روش توصیفی ـ تحلیلی به مطالعه‌ی منابع اسلامی و قوانین افغانستان پرداخته و با توجه به گفتمان های غالب این کشور و فرصت ها و محدودیت های ساختاری آن، الگویی را برای تأمین این هدف استخراج کرده اند. الگویی که از یک سو متضمن آموزه های متعالی اسلام به عنوان محور وحدت جامعه است و از سوی دیگر، حقوق، منافع و انتظارات مخاطبان چندفرهنگی، به عنوان کنشگران فعال در آن ملحوظ شده است.}, keywords_fa = {رسانه ,الگو ,تدوین خط‌مشی عمومی ,جامعه افغانستان ,چندفرهنگی ,خط‌مشی رسانه‌ای ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/438}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/3_32.pdf} }