Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 9, Issue 1, No 33, Year 2025 , Pages 05-23

    Behaviorology of the Religious Audiences with Musical Programs of the National TV

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Seyyed hosein Sharafoddin / Associate Professor in Department of Sociology, IKI / sharaf@qabas.net
    ✍️ Khadijeh Khudabandeh / M.A. Student in Communication, Qur'an and Hadith Uni / kh.msp.kh@chmail.ir
    Abstract: 
    Mass media, especially television, due to their widespread audiences and deep influences, are one of the most important factors in the transmission of the social values and norms in new societies. Considering that, the "music" is one of the main and inseparable components of some national TV programs; it is worthy to study the reaction of the religious audiences toward the musical programs. Using a descriptive method and through observation and interview, this paper seeks to study the behavior of the audiences with the musical programs of the national TV, to realize the behavior of the religious audiences. The findings of the research show that, the religious audience reacts to the music in three different ways, confronting approach, conditional and critical accompanying, and satisfactorily companionship. Although, a wide range of faithful audiences did not change their attitude toward music, some tendencies have changed with respect to music. The National Media has increased the quality and quantity of music, to attract the maximum audiences and to promote singing in society, by imitation and modeling from the satellite networks.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :رفتارشناسی مخاطب دیندار در مواجهه با ابعاد موسیقایی برخی برنامه‌های سیمای ملی
    Abstract: 
    رسانه های جمعی، به ویژه تلویزیون به دلیل گستردگی مخاطبان و قدرت تأثیرگذاری عمیق و نافذ، از جمله مهم ترین عوامل انتقال ارزش ها و هنجارهای اجتماعی در جوامع جدید به شمار می روند. با توجه به وجود «موسیقی»، به عنوان یکی از مؤلفه های اصلی و جدایی ناپذیر برخی برنامه های سیمای ملی، واکنش طیف مخاطبان چنین برنامه هایی درخور بررسی است. این نوشتار، برای آگاهی از رفتار مخاطب متدین، سعی دارد با بهره گیری از روش مشاهده میدانی و مصاحبه عمیق، رفتار مخاطب را در مواجهه با ابعاد موسیقایی سیمای ملی شناسایی، با روش توصیفی بدون هیچ گونه دخل و تصرفی گزارش کند. در نهایت، با رویکردهای خاص مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد. یافته های پژوهش حاکی از این است که مخاطب متدین در مواجهه با آمیزه موسیقی، در برنامه های سیمای ملی به سه شیوه مقابله، همراهی مشروط و منتقدانه و رویکرد همراهی رضایتمندانه، واکنش نشان می دهد. هرچند طیف گسترده ای از مخاطبان متدین، نیز تغییری در رفتار خود نمی دهند، اما گرایش طیفی از آنها نیز در خصوص موسیقی تغییر یافته است. رسانه ملی با هدف جذب حداکثری مخاطبان، با تقلید و الگوگیری از شبکه های ماهواره ای، موسیقی کمی و کیفی را در ضمن برنامه ها افزایش داده، ترویج خوانندگی در جامعه را در دستور کار خود قرار داده است.
    References: 
    • انصاری، شیخ‌مرتضی، 1375ق، المکاسب، چاپ قدیم، تبریز، مطبعه الاطلاعات.
    • ایرانی، اکبر، 1386، حال دوران: نگرش جامعه‌شناختی به موسیقی از جاهلیت تا آغاز عباسیان، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • جوادی آملی، عبدالله،1387، شریعت در آینه معرفت، قم، اسراء.
    • حسینی خامنه‌ای، سيدعلي، 1390، اجوبه الاستفتائات، قم، دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها.
    • خجسته باقرزاده، حسن، جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی موسیقی (http://khojasteh.ir).
    • خداياري‌فرد، محمد و همکاران، 1385، آماده‌سازي و هنجاريابي مقياس سنجش دينداري در جامعة دانشجويي كشور، تهران، دانشگاه تهران.
    • ـــــ ، 1388، آماده‌سازي مقياس دينداري و ارزيابي سطوح دينداري اقشار مختلف جامعه ايران، تهران، سازمان ملی جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشكده روان‌شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران.
    • ـــــ ، 1392، ساخت مقیاس بین‌المللی دینداری، با رویکرد مقایسه بین فرهنگی، تهران، دانشگاه تهران.
    • راغب اصفهانی، حسین‌بن محمد، 1404ق، المفردات فی غریب القرآن، چ دوم، تهران، دفتر نشر الکتاب.
    • ربر، آرتور اس، 1390، فرهنگ روان‌شناسي (توصیفی)، ترجمة محمدرضا نیکخو و همکاران، تهران، رشد.
    • سورين، ورنر جوزف و جیمز تانکارد، 1390، نظريه‌هاي ارتباطات، ترجمة عليرضا دهقان، تهران، دانشگاه تهران.
    • شرف‌الدين، سيدحسين، 1390، «الگوي مطلوب سرگرمي در يک رسانه ديني (با تأکيد بر رسانه ملي)»، معرفت فرهنگي اجتماعي، ش 8، ص 73- 102.
    • طباطبائی، سيدمحمدحسین، 1363، المیزان، ترجمة سيدمحمدباقر موسوی همدانی، قم، جامعه مدرسین.
    • ـــــ ، 1370، آموزش عقاید و دستورهای دینی، تهران، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی.
    • فرخی، نورعلی، 1385، پیمایش در افکار سنجی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی.
    • گيدنز، آنتوني، 1377، جامعه‌شناسي، ترجمة منوچهر صبوري، تهران، نشر ني.
    • محمدپور، احمد، 1392، روش تحقیق کیفی ضد روش (مراحل و رویه‌های عملی در روش‌شناسی کیفی)، تهران، جامعه‌شناسان.
    • محمودی، سیدمحسن، 1386، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ورامین، انتشارات صاحب الزمان.
    • مطهری، مرتضی، 1360، یادنامه، کتاب اول، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sharafoddin, Seyyed hosein, Khudabandeh , Khadijeh.(2025) Behaviorology of the Religious Audiences with Musical Programs of the National TV . Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 9(1), 05-23

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyyed hosein Sharafoddin; Khadijeh Khudabandeh ."Behaviorology of the Religious Audiences with Musical Programs of the National TV ". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 9, 1, 2025, 05-23

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sharafoddin, S, Khudabandeh , K.(2025) 'Behaviorology of the Religious Audiences with Musical Programs of the National TV ', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 9(1), pp. 05-23

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sharafoddin, S, Khudabandeh , K. Behaviorology of the Religious Audiences with Musical Programs of the National TV . Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 9(1): 05-23