@article { author = {Sharafoddin, Seyyed hosein and Khudabandeh , Khadijeh}, title = {رفتارشناسی مخاطب دیندار در مواجهه با ابعاد موسیقایی برخی برنامه‌های سیمای ملی}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 33، زمستان 1396}, volume = {9}, number = {1}, pages = {05-23}, year = {2018}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Mass media, especially television, due to their widespread audiences and deep influences, are one of the most important factors in the transmission of the social values and norms in new societies. Considering that, the "music" is one of the main and inseparable components of some national TV programs; it is worthy to study the reaction of the religious audiences toward the musical programs. Using a descriptive method and through observation and interview, this paper seeks to study the behavior of the audiences with the musical programs of the national TV, to realize the behavior of the religious audiences. The findings of the research show that, the religious audience reacts to the music in three different ways, confronting approach, conditional and critical accompanying, and satisfactorily companionship. Although, a wide range of faithful audiences did not change their attitude toward music, some tendencies have changed with respect to music. The National Media has increased the quality and quantity of music, to attract the maximum audiences and to promote singing in society, by imitation and modeling from the satellite networks. }, keywords = {Music, national TV, religious audience, 3show, Khandevane, Shab Cook, Dore Hami, }, title_fa = {رفتارشناسی مخاطب دیندار در مواجهه با ابعاد موسیقایی برخی برنامه‌های سیمای ملی}, abstract_fa ={رسانه های جمعی، به ویژه تلویزیون به دلیل گستردگی مخاطبان و قدرت تأثیرگذاری عمیق و نافذ، از جمله مهم ترین عوامل انتقال ارزش ها و هنجارهای اجتماعی در جوامع جدید به شمار می روند. با توجه به وجود «موسیقی»، به عنوان یکی از مؤلفه های اصلی و جدایی ناپذیر برخی برنامه های سیمای ملی، واکنش طیف مخاطبان چنین برنامه هایی درخور بررسی است. این نوشتار، برای آگاهی از رفتار مخاطب متدین، سعی دارد با بهره گیری از روش مشاهده میدانی و مصاحبه عمیق، رفتار مخاطب را در مواجهه با ابعاد موسیقایی سیمای ملی شناسایی، با روش توصیفی بدون هیچ گونه دخل و تصرفی گزارش کند. در نهایت، با رویکردهای خاص مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد. یافته های پژوهش حاکی از این است که مخاطب متدین در مواجهه با آمیزه موسیقی، در برنامه های سیمای ملی به سه شیوه مقابله، همراهی مشروط و منتقدانه و رویکرد همراهی رضایتمندانه، واکنش نشان می دهد. هرچند طیف گسترده ای از مخاطبان متدین، نیز تغییری در رفتار خود نمی دهند، اما گرایش طیفی از آنها نیز در خصوص موسیقی تغییر یافته است. رسانه ملی با هدف جذب حداکثری مخاطبان، با تقلید و الگوگیری از شبکه های ماهواره ای، موسیقی کمی و کیفی را در ضمن برنامه ها افزایش داده، ترویج خوانندگی در جامعه را در دستور کار خود قرار داده است.}, keywords_fa = {موسیقی ,سیمای ملی ,مخاطب دیندار ,سه شو ,خندوانه ,شب کوک ,دورهمی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/330}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/1_21.pdf} }