Pages:
23-40
Receive Date: 2025/04/07
Accept Date: 2025/04/07
Abstract:
The present study aims at investigating the effective ways to fosterthe culture of sacrifice and martyrdom in schools in view of the high school teachers in Qom. This research usus a "descriptive" method and a practical approach .The survey sample consists of 2925 teachers who teach in the high schools in Qom for the year 1393-1394.The measurement technique is a valid and reliable questionnaire designed by the researcher, and the results were analyzed through using descriptive and inferential statistics. The major findings of this study indicate:
1. According to the teachers, among the four strategies effective for fostering the culture of sacrifice and martyrdom at schools, the educational strategies are the most effective (mean: 4.21), and the research strategies are least effective(mean:2). 2. Demographically, no significant difference (p
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دورهی متوسطهی شهر قم
Abstract:
این پژوهش، با هدف بررسی راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دورهی متوسطهی شهر قم صورت پذیرفته است. روش پژوهش «توصیفی» از نوع پیمایشی و رویکرد آن نیز کاربردی است. جامعهی آماری شامل دبیران دورهی متوسطهی شهر قم (2925 نفر) بوده که در سال 1393-1394 مشغول به تدریس بودند. ابزار اندازه گیری پرسش نامهی محقق ساخته روا و پایا بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شد. عمده ترین یافته های پژوهش بیانگر آن است که: 1. از نظر دبیران، در میان راه کارهای چهارگانهی مؤثر بر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس، راه کارهای آموزشی با میانگین 21/4 بیشترین، و راه کارهای پژوهشی با میانگین 2 کمترین تأثیر را دارند. 2. در بیشتر سؤالات بین نظرات پاسخ گویان از لحاظ عوامل جمعیت شناسی تفاوت معناداری در سطح 05/0 < p ملاحظه نمی شود.
References:
- بهالگردي، بهاره و همكاران، 1387، «تأملي در ميزان استفاده از ظرفيت درس زبان و ادبيات فارسي (دوره متوسطه) در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت»، در: مجموعه مقالات همايش ملي ايثار و شهادت، فرصتها و چالشها در حوزههاي فرهنگ، اقتصاد و سياست، مازندران، دانشگاه مازندران.
- جان فشان، کامران و مهين حسيني، 1389، «ماهيت و چيستي ايثار و شهادت و ارتباط آن با توسعه کشور»، در: مجموعه مقالات همايش ملي ايثار و شهادت و توسعه کشور، کرمانشاه، دانشگاه رازي.
- جعفريهرندي، رضا و علي يزدخواستي، 1393، «تحليل ميزان توجه به مفاهيم فرهنگ ايثار و شهادت در کتابهاي درسي دوره آموزش عمومي»، تربيت اسلامي، دوره نهم، ش 18، ص 71-93.
- چراغي، نسرين و مريم اسلامپناه، 1389، «تأثير فرهنگ ايثار و شهادت در گسترش اخلاق و معنويت در جامعه»، در: مجموعه مقالات همايش ملي ايثار و شهادت و توسعه کشور، کرمانشاه، دانشگاه رازي.
- حسنزاده، رمضان، 1382، «نقش و کارکرد نهادهاي آموزشي در انتقال ارزشهاي اجتماعي- فرهنگي»، نوآوريهاي آموزشي، دوره دوم، ش 4، ص 49-64.
- رستمي، زهرا و نصرالله عرفاني، 1389، «راهکارهاي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت از ديدگاه دانشجويان دانشگاه پيام نور مرکز همدان»، در: مجموعه مقالات همايش ملي ايثار و شهادت و توسعه کشور، کرمانشاه، دانشگاه رازي.
- رعناييپور، مجيد، 1385، «پاسداري از فرهنگ ايثار و شهادت در حوزه آموزش و پرورش»، در: چکيده مقالات نخستين همايش علمي فرهنگ ايثار و شهادت، شيراز، دانشگاه شيراز.
- سعيدمنش، نصرتالله و فروزان الهي، 1389، «آثار و پيامدهاي فرهنگي ايثار و شهادت در مقابل تهاجم فرهنگي»، در: مجموعه مقالات همايش ملي ايثار و شهادت و توسعه کشور، کرمانشاه، دانشگاه رازي.
- سواري، کريم، 1388، «بررسي عوامل تأثيرگذار ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه»، در: مجموعه مقالات ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه.
- شهرکيپور، حسن، 1392، «بررسي محتواي کتب درسي دوره راهنمايي تحصيلي در گسترش فرهنگ ايثار و شهادت»، پژوهش در برنامهريزي درسي، دوره دهم، ش 10، ص 97-108.
- صالحي عمران، ابراهيم و همكاران، 1386، «بررسي ميزان تحقق هدف اجتماعي ايثارگري در آموزش و پرورش دورة متوسطه (مطالعة موردي: دانشآموزان و دبيران متوسطه نظري)»، در: مجموعه مقالات همايش آسيبشناسي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، مازندران، دانشگاه مازندران.
- عشقي مطلق، معصومه، 1380، عوامل مؤثر بر ترويج فرهنگ شهادت، پاياننامه کارشناسي، مشهد، دانشگاه فردوسي.
- قدرتي، زهرا، 1385، راههاي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در ميان جوانان، خبرنامه ايثار و شهادت، اول مهر.
- کمالي کارسالاري، نعمتالله، 1386، تحليل محتواي مؤلفههاي هويت ملي در کتب دورة آموزشي راهنمايي، پاياننامه کارشناسي ارشد، مازندران، دانشگاه مازندران.
- مقدمزاده، علي، 1393، بررسي جايگاه مؤلفههاي فرهنگ ايثار و شهادت در اهداف مصوب دوره متوسطه و راهکارهاي مؤثر نهادينهسازي آن در مدارس از نظر دبيران شهر قم، پاياننامه کارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه شاهد.
- هاونگي، حسين، 1389، «شيوههاي پرورش فرهنگ شهادت در نظام تعليم و تربيت»، در: مجموعه مقالات همايش ملي ايثار و شهادت و توسعه کشور، کرمانشاه، دانشگاه رازي.
- Eisner, E, W, 2002, The educational imagination: on the desing and evaluation of school programs, New York, Macmillan.
- Giroux, H, A, 1992, The emancipation of teaching, Boston, Allyn and Bacon.
- Midgley, C, & Anderman, E, L, 2003, Differences between elementary and middle school teachers and students, Journal of Early Adolescence, v. 15, N 1, p. 90–113.
- Niemi, H.G, & Junn, J, 1993, Civic Sources and Political Knowledge of School, Seniors, Paper Presented at The Annual Meeting Of American Political Science Association, Washington, DC, September2.
- Ryba, R, 1997, Education, Democracy and Development: An International Perspective, London, Springer Science & Business Medi.
- Tisdell, E, J, 2003, Exploring Spirituality and Culture in Adult and Higher Education, San Francisco, Jossey – Bass.
-
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
PhD student of Curriculum Development, Allameh Tab, Mahdi, Ali Moqadam zadeh , Ali Moqadam zadeh , Najafi, Hassan.(2025) Effective Strategies for Fostering the Culture of Sacrifice and Martyrdom in Schools in View of High School Teachers in Qom. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 6(4), 23-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdi PhD student of Curriculum Development, Allameh Tab; Ali Moqadam zadeh Ali Moqadam zadeh ; Hassan Najafi."Effective Strategies for Fostering the Culture of Sacrifice and Martyrdom in Schools in View of High School Teachers in Qom". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 6, 4, 2025, 23-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
PhD student of Curriculum Development, Allameh Tab, M, Ali Moqadam zadeh , A, Najafi, H.(2025) 'Effective Strategies for Fostering the Culture of Sacrifice and Martyrdom in Schools in View of High School Teachers in Qom', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 6(4), pp. 23-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
PhD student of Curriculum Development, Allameh Tab, M, Ali Moqadam zadeh , A, Najafi, H. Effective Strategies for Fostering the Culture of Sacrifice and Martyrdom in Schools in View of High School Teachers in Qom. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 6(4): 23-40