@article { author = {PhD student of Curriculum Development, Allameh Tab, Mahdi and Ali Moqadam zadeh , Ali Moqadam zadeh and Najafi, Hassan}, title = {راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دوره‌ی متوسطه‌ی شهر قم}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 24، پاییز 1394}, volume = {6}, number = {4}, pages = {23-40}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {The present study aims at investigating the effective ways to fosterthe culture of sacrifice and martyrdom in schools in view of the high school teachers in Qom. This research usus a "descriptive" method and a practical approach .The survey sample consists of 2925 teachers who teach in the high schools in Qom for the year 1393-1394.The measurement technique is a valid and reliable questionnaire designed by the researcher, and the results were analyzed through using descriptive and inferential statistics. The major findings of this study indicate: 1. According to the teachers, among the four strategies effective for fostering the culture of sacrifice and martyrdom at schools, the educational strategies are the most effective (mean: 4.21), and the research strategies are least effective(mean:2). 2. Demographically, no significant difference (p }, keywords = {culture of sacrifice and martyrdom, high school, strategies, institutionalization, }, title_fa = {راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دوره‌ی متوسطه‌ی شهر قم}, abstract_fa ={این پ‍ژوه‍ش، با هدف بررسی راه کارهای مؤثر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس از نظر دبیران دوره‌ی متوسطه‌ی شهر قم صورت پذیرفته است. روش پژوهش «توصیفی» از نوع پیمایشی و رویکرد آن نیز کاربردی است. جامعه‌ی آماری شامل دبیران دوره‌ی متوسطه‌ی شهر قم (2925 نفر) بوده که در سال 1393-1394 مشغول به تدریس بودند. ابزار اندازه گیری پرسش نامه‌ی محقق ساخته روا و پایا بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی بررسی و تحلیل شد. ع‍م‍ده  ت‍ری‍ن  یافته های پ‍ژوه‍ش  بیانگر آن است که: 1. از نظر دبیران، در میان راه کارهای چهارگانه‌ی مؤثر بر نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس، راه کارهای آموزشی با میانگین 21/4 بیشترین، و راه کارهای پژوهشی با میانگین 2 کمترین تأثیر را دارند. 2. در بیشتر سؤالات بین نظرات پاسخ گویان از لحاظ عوامل جمعیت شناسی تفاوت معناداری در سطح 05/0 < p ملاحظه نمی شود.}, keywords_fa = {نهادینه سازی ,فرهنگ ایثار و شهادت ,دوره متوسطه ,راه کارها ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/238}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/2_3.pdf} }