Writers:
Meytham / مربی مدیریت دولتی پردیس فارابی
Pages:
45-
Receive Date: 2025/02/24
Accept Date: 2025/02/24
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :الگوی مفهومی سطوح تأثیرگذاری آموزه های اسلامی بر خط مشی گذاری فرهنگی
Abstract:
خط مشی فرهنگی نوعی خط مشی عمومی است که عرصهی فرهنگ را در کانون توجه خود دارد. رابطهی وثیق دین و فرهنگ به ویژه نقش جهت دهنده ای که آموزه های دینی در قبال فرهنگ دارند، ضرورت مطالعهی تأثیرگذاری نظام مند این آموزه ها بر خط مشی گذاری فرهنگی را دوچندان می کند. در این مقاله پس از بررسی اجمالی تعاریف و ویژگی های خط مشی عمومی و فرهنگ، به منزلهی دو مقوم اصلی خط مشی فرهنگی، به تعریف و خاستگاه خط مشی فرهنگی در ساحت نظری و عملی و نسبت دین و فرهنگ اجمالاً اشاره، و سپس با استفاده از ساده سازی مقولهی پیچیدهی خط مشی گذاری فرهنگی، سه سطح از تأثیرگذاری آموزه های اسلامی در خط مشی گذاری معرفی و تحلیل شده است. در سطح نخست، تعالیم دینی در مرحلهی ارزیابی و انتخاب خط مشی از میان پیشنهادها و گزینه های موجود به کمک خط مشی گذاران می آیند. در سطح دوم تعالیم دینی به مثابه گنجینه ای غنی از معارف به منزلهی منبع استخراج گزینه ها و ساخت خط مشی ها به کار می روند. در سطح سوم که عمیق ترین سطح در این الگوست، اساساً خود مسئله از منظر آموزه های دینی واکاوی می شود تا وقت و هزینهی خط مشی گذاران صرف مسائل دارای اهمیت و اولویت شود. در پایان به نهادهای متولی خط مشی گذاری فرهنگی به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده فرایند جاری خط مشی گذاری خود را با این الگوی سه سطحی مقایسه کنند و در صورت نیاز سطح بهره مندی از آموزه های دینی را ارتقا دهند.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Khanifar, Hosein, , Meytham.(2025) الگوی مفهومی سطوح تأثیرگذاری آموزه های اسلامی بر خط مشی گذاری فرهنگی. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 6(2), 45-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hosein Khanifar; Meytham ."الگوی مفهومی سطوح تأثیرگذاری آموزه های اسلامی بر خط مشی گذاری فرهنگی". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 6, 2, 2025, 45-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Khanifar, H, , M.(2025) 'الگوی مفهومی سطوح تأثیرگذاری آموزه های اسلامی بر خط مشی گذاری فرهنگی', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 6(2), pp. 45-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Khanifar, H, , M. الگوی مفهومی سطوح تأثیرگذاری آموزه های اسلامی بر خط مشی گذاری فرهنگی. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 6(2): 45-