TY - JOUR ID - 218 TI - الگوی مفهومی سطوح تأثیرگذاری آموزه های اسلامی بر خط مشی گذاری فرهنگی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 13 LA - fa SN - 2008-8582 AU - Hosein, Khanifar AD - استادیار AU - Meytham, AD - مربی - مدیریت دولتی پردیس فارابی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 2 SP - 45EP - فرهنگ ,اسلام ,خط مشی فرهنگی ,خط مشی عمومی ,مدل فرایندی ,تصمیم گیری ,DO - AB - خط مشی فرهنگی نوعی خط مشی عمومی است که عرصه‌ی فرهنگ را در کانون توجه خود دارد. رابطه‌ی وثیق دین و فرهنگ به ویژه نقش جهت دهنده ای که آموزه های دینی در قبال فرهنگ دارند، ضرورت مطالعه‌ی تأثیرگذاری نظام مند این آموزه ها بر خط مشی گذاری فرهنگی را دوچندان می کند. در این مقاله پس از بررسی اجمالی تعاریف و ویژگی های خط مشی عمومی و فرهنگ، به منزله‌ی دو مقوم اصلی خط مشی فرهنگی، به تعریف و خاستگاه خط مشی فرهنگی در ساحت نظری و عملی و نسبت دین و فرهنگ اجمالاً اشاره، و سپس با استفاده از ساده سازی مقوله‌ی پیچیده‌ی خط مشی گذاری فرهنگی، سه سطح از تأثیرگذاری آموزه های اسلامی در خط مشی گذاری معرفی و تحلیل شده است. در سطح نخست، تعالیم دینی در مرحله‌ی ارزیابی و انتخاب خط مشی از میان پیشنهادها و گزینه های موجود به کمک خط مشی گذاران می آیند. در سطح دوم تعالیم دینی به  مثابه گنجینه ای غنی از معارف به منزله‌ی منبع استخراج گزینه ها و ساخت خط مشی ها به  کار می روند. در سطح سوم که عمیق ترین سطح در این الگوست، اساساً خود مسئله از منظر آموزه های دینی واکاوی می شود تا وقت و هزینه‌ی خط مشی گذاران صرف مسائل دارای اهمیت و اولویت شود. در پایان به نهادهای متولی خط مشی گذاری فرهنگی به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده فرایند جاری خط مشی گذاری خود را با این الگوی سه سطحی مقایسه کنند و در صورت نیاز سطح بهره مندی از آموزه های دینی را ارتقا دهند. UR - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/218 L1 - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/3_0.pdf ER -