Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 3, Issue 1, No 9, Year 2025 , Pages 55-80

    The Significations of Theory of Genesis in Cultural Theory

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohsen Labkhandaq / PhD student of culture and communications, Baqir Al-'Uloom University / labkhandagh@gmail.com
    Abstract: 
    The theory of genesis" depicts a divine, comprehensive, unchangeable, non-acquired, and immune- against- error essence for man that other creatures do not enjoy. Therefore, genesis differentiates man from other creatures. The entrance of concept of "genesis" into the foundations of different sciences has had many cognitive consequences. The cultural theory is one of those sciences that have attained some important scientific achievements after adopting the concept of "genesis". Such issues as "basing the duration of cultures on natural elements", "using divine nature by all cultures", "accepting some cultural differences among societies as valid", "analyzing cultural crises based on genesis", "accepting the fact that all cultures can transcend", "believing that communications are natural, "the possibility of dialogue between cultures with the language of genesis", "essential compatibility of cultures with religious culture", and "formulating cultural policy making based on the theory of genesis" are some significations of the theory of genesis in cultural theory which have been analyzed and criticized in this paper.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :دلالت‌های نظریه‌ی فطرت در نظریه‌ی فرهنگی
    Abstract: 
    «نظریه‌ی فطرت»، سرشتی برای انسان تصویر می کند که الهی، فراگیر، تبدیل ناپذیر، غیراکتسابی و مصون از خطاست و سایر موجودات، بدین سیاق از آن بهره مند نیستند. ازاین رو، فطرت، وجه تمایز انسان از سایر موجودات است. ورود مفهوم «فطرت» به مبادی علوم مختلف، تبعات معرفتی فراوانی به همراه دارد. نظریه‌ی فرهنگی، یکی از دانش هایی است که با ورود مفهوم «فطرت» بدان، دستاوردهای علمی مهمی حاصل خواهد شد. «ابتناء بقاء فرهنگ ها بر عناصر فطری»، «بهره مندی همه‌ی فرهنگ ها از فطرت الهی»، «معتبر دانستن بخشی از تفاوت های فرهنگی جوامع»، «تحلیل بحران های فرهنگی بر اساس فطرت»، «رأی به تعالی پذیری همه‌ی فرهنگ ها»، «فطری دانستن ارتباطات»، «امکان گفت وگوی فرهنگ ها با زبان فطرت»، «مفاهمه‌ی ذاتی فرهنگ ها با فرهنگ دینی» و «ورود به سیاست گذاری فرهنگی مبتنی بر نظریه‌ی فطرت»، در جمله موضوعاتی هستند که در این مقاله، به عنوان دلالت های نظریه‌ی فطرت در نظریه‌ی فرهنگی مورد بررسی و نقد قرار گرفته اند.
    References: 
    • آزاد ارمکي، تقي(1387)، جامعه‌شناسي فرهنگ، تهران، علم.
    • اسميت، فيليپ (1387)، درآمدي بر نظرية فرهنگي، ترجمة حسن پويان، چ دوم، تهران، دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي.
    • بارکر، کريس(1387)، مطالعات فرهنگي (نظريه و عملکرد)، ترجمة مهدي فرجي و نفيسه حميدي، تهران، تحقيقات و فناوري.
    • پارسانيا، حميد (1390)، روش‌شناسي حکمت صدرايي، قم، کتاب فردا.
    • جوادي‌آملي، عبدالله (۱۳85)، ادب فناي مقربان، چ سوم، قم، اسراء.
    • ـــــ (۱۳78)، حکمت نظري و عملي در نهج‌البلاغه، قم، اسراء.
    • ـــــ (۱۳88)، روابط بين الملل در اسلام، قم، اسراء.
    • ـــــ (۱۳۸۱)، شمس‌الوحي تبريزي، قم، اسراء.
    • ـــــ (۱۳۸4)، تفسير انسان به انسان، قم، اسراء.
    • ـــــ (۱۳۸5-1390)، تسنيم، قم، اسراء.
    • ـــــ (۱۳۸۶الف)، اسلام و محيط زيست، چ دوم، قم، اسراء.
    • ـــــ (۱۳۸۶ب)، سرچشمة انديشه، چ دوم، قم، اسراء.
    • ـــــ (۱۳۸7)، فطرت در قرآن، چ پنجم، قم، اسراء.
    • ـــــ (۱۳۸8)، جامعه در قرآن، چ دوم، قم، اسراء.
    • ـــــ (۱۳۸9)، توحيد در قرآن، چ پنجم، قم، اسراء.
    • خميني، روح‌الله(۱۳۸۵)، شرح چهل حديث(اربعين حديث)، چ سي ‌و هشتم، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره).
    • سبزواري، ملاّهادي(1380)، شرح‌المنظومه، تعليق حسن حسن‌زاده‌آملي، قم، ناب.
    • شاه‌آبادي، محمدعلي(1387الف)، رشحات‌البحار، ترجمه زاهد ويسي، چ دوم، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
    • ـــــ (ب1387)، فطرت عشق (شذرة ششم از کتاب شذرات‌المعارف)، شرح فاضل گلپايگاني، چ دوم، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
    • ـــــ (1387ج)، شرح رشحات‌البحار، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
    • طباطبايي، محمدحسين(1387)، الميزان في تفسير القرآن، ترجمة سيدمحمدباقر موسوي همداني، چ بيست و پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامي.
    • فکوهي، ناصر(1382)، تاريخ انديشه و نظريه‌هاي انسان‌شناسي، چ دوم، تهران، ني.
    • مالينوفسکي، برونيسلاو (1384)، نظريه‌اي علمي دربارة فرهنگ، ترجمه عبدالحميد زرين‌قلم، چ دوم، تهران، گام نو.
    • مصباح، محمدتقي(1380)، آموزش عقايد، چ پنجم، تهران، بين‌الملل.
    • مطهري، مرتضي (۱۳۷1)، انسان و ايمان، چ هف‍ت‍م‌، قم، صدرا.
    • ـــــ (۱۳۷4)، نبوت، چ دوم‌، قم، صدرا.
    • ـــــ (۱۳۷۵)، فطرت، چ ه‍ش‍ت‍م‌، قم، صدرا.
    • ـــــ (۱۳۸۰-1381)، مجموعه آثار،قم، صدرا ج3 و5.
    • معين، محمد(1387)، فرهنگ فارسي، تهران، کتاب پارسه.
    • حسيني، سيدحسين، «بحران چيست و چگونه تعريف مي‌شود» (پاييز و زمستان 1385)، امنيت، ش 1و2، ص11.
    • فياض، ابراهيم(1386)، منظري اسلامي به ارتباطات و رسانه، در: مجموعه مقالات همايش بين‌المللي دين و رسانه، تهران، طرح آينده.
    • نرم افزار حديث ولايت، مجموعه رهنمودهاي رهبر انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تهران، مؤسسه پژوهشي و فرهنگي انقلاب اسلامي،10/08/1374 و 18/07/1377.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Labkhandaq, Mohsen.(2025) The Significations of Theory of Genesis in Cultural Theory. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 3(1), 55-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohsen Labkhandaq."The Significations of Theory of Genesis in Cultural Theory". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 3, 1, 2025, 55-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Labkhandaq, M.(2025) 'The Significations of Theory of Genesis in Cultural Theory', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 3(1), pp. 55-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Labkhandaq, M. The Significations of Theory of Genesis in Cultural Theory. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 3(1): 55-80