Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 3, Issue 1, No 9, Year 2025 , Pages 5-28

    Religious Art and Committed Artist in Ayatollah Misbah's View

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Alireza Tajik / MA of philosophy of art and aesthetics, fine arts university / tajik@iki.ac.ir
    Mohammad Sarbakhshi / Assistant professor of philosophy department, IKI / msarbakhshi@gmail.com
    Abstract: 
    Beauty as one of the man's oldest and most established natural desires and art as the practical manifestation of this desire in man's life are two most important categories which have deep relationship with religion, ethics, and many other domains of man's life. Hence, there is an overwhelming necessity of doing fundamental and applied research on the issue, especially with a domestic and religious look, due to increasingly extensive impact of art on modern man's personal and social life. The present paper, which is dedicated to the study of Ayatollah Misbah's views on religious art and committed artist, first mentions his views on art and beauty, their relationships, relationship between them and values, and relativism in art. Then, it seeks to investigate those factors which strengthen "Islamic and religious art. It goes on to deal with symbolism and expressive factors in these arts and finally explores the features of committed artist and makes an assessment of the priorities in the field of art in the religious educational system.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :هنر دینی و هنرمند متعهد در اندیشه‌ی آیت‌الله مصباح
    Abstract: 
    زیبایی، به منزلة یکی از ریشه دارترین خواست های فطری آدمی، و هنر، به منزلة نمود عملی خواست زیبایی در ساحت حیات انسان، دو مقولة بسیار مهم اند که با دین، اخلاق و اغلب دیگر ساحت های زندگی آدمی پیوند هایی وثیق دارند. از همین روی، و با نظر به فراگیری روزافزون دامنة تأثیر هنر در زندگی فردی و اجتماعی انسان در روزگار ما، ضرورت پژوهش های بنیادی و کاربردی، به ویژه با نگاهی بومی و دینی در این زمینه دوچندان شده است. در این مقاله، که به بررسی اندیشه های آیت الله مصباح در باب هنر دینی و هنرمند متعهد اختصاص یافته، نخست به آرای ایشان در باب هنر و زیبایی و نسبت آن دو و نیز نسبت زیبایی و هنر با ارزش ها و نسبیت در هنر، اشاره می شود. سپس در باب «هنر دینی و هنر اسلامی»، عناصر قوام بخش هنر دینی و اسلامی بررسی می گردد. نماد و بیانگری در این هنرها گام بعدی این پژوهش است، و همچنین ویژگی های هنرمند متعهد، و پس از آن اولویت سنجی در حوزة هنر در نظام آموزشی دینی کاویده شده است.
    References: 
    • حافظ برسى، رجب‌بن‌محمد (1422ق)، مشارق أنوار اليقين في أسرار أميرالمؤمنين، تحقيق و تصحيح علي عاشور، بيروت، اعلمي.
    • حر عاملي، محمدبن‌حسن (1409ق)، وسائل الشيعة، قم، مؤسسة آل‌البيت.
    • ديويس، دني و همكاران (1388)، تاريخ هنر جنسون، ترجمة فرزان سجودي، تهران، فرهنگ‌سراي ميردشتي.
    • سبزواري، ملّاهادي (1369ـ1379)، شرح المنظومة، تصحيح و تعليق حسن حسن‌زاده آملي، تحقيق و تقديم مسعود طالبي، تهران، ناب.
    • صدوق، محمد‌بن‌على (1378ق)، عيون أخبار الرضا، تصحيح مهدي لاجوردي، تهران، جهان.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين (1388)، نهاية الحکمه، تصحيح و تحقيق غلامرضا فياضي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • طبرسي، فضل‌بن حسن (1412 ق)، مکارم الأخلاق، قم، شريف رضي.
    • کليني، محمد‌بن‌يعقوب، (1429ق)، الکافي، قم، دارالحديث.
    • گربار، اولگ (1379)، شکل‌گيري هنر اسلامي، ترجمة مهرداد وحدتي دانشمند، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
    • گلستانه، سيدعلاءالدين محمد (1429ق)، منهج اليقين (شرح نامة امام صادق به شيعيان)، قم، دارالحديث.
    • مجلسي، محمدباقر (1403ق)، بحار الأنوار، بيروت، دارالاحياء التراث العربي.
    • مصباح، محمدتقي‌ (بي‌تا)، «بحثي کوتاه دربارة جمال»، در: پايگاه اطلاع‌رساني حضرت آيت‌الله مصباح: http://mesbahyazdi.org.
    • ــــــــ (1376)، معارف قرآن 4 و 5 (راه و راهنماشناسي)، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ــــــــ (1378الف)، نظرية سياسي اسلام، نگارش کريم سبحاني، ج1 (قانون‌گذاري)، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ــــــــ (1378ب)، نظرية سياسي اسلام، نگارش کريم سبحاني، ج2 (کشورداري)، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ــــــــ (1379)، جامعه و تاريخ از ديدگاه قرآن، تهران، شرکت چاپ نشر بين‌الملل.
    • ــــــــ (1381)، آموزش عقايد، چ هفتم، تهران، شرکت چاپ و نشر بين‌الملل.
    • ــــــــ (1405ق)، تعليقة علي نهاية الحکمة، قم، سلمان فارسي.
    • ــــــــ ، «زيبايي، هنر و کمال» (گفت‌و‌گو)، 26/11/1389.
    • ــــــــ ، «زيبايي‌شناسي و نسبت هنر با دين» (گفت‌و‌گو)،‌ 10/12/1389.
    • ــــــــ ، «فلسفة هنر و زيبايي» (گفت‌و‌گو)، 16/11/1389.
    • ملّاصدرا، (1383)، شرح أصول الكافي، تصحيح محمد خواجوي، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
    • ورام‌بن‌ ابي‌فراس، مسعود‌بن‌عيسي (1369)، مجموعة ورّام، مشهد، بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي.
    • هاشمي خويي، ميرزاحبيب‌الله (1400ق)، منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة و تکلمة منهاج البراعة، ترجمة حسن حسن‌زاده آملي و محمدباقر کمره‌اي، چ چهارم، تهران، مکتبة الاسلامية.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tajik, Alireza, Sarbakhshi, Mohammad.(2025) Religious Art and Committed Artist in Ayatollah Misbah's View. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 3(1), 5-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Alireza Tajik; Mohammad Sarbakhshi."Religious Art and Committed Artist in Ayatollah Misbah's View". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 3, 1, 2025, 5-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tajik, A, Sarbakhshi, M.(2025) 'Religious Art and Committed Artist in Ayatollah Misbah's View', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 3(1), pp. 5-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tajik, A, Sarbakhshi, M. Religious Art and Committed Artist in Ayatollah Misbah's View. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 3(1): 5-28