Receive Date: 2025/10/24
Accept Date: 2025/10/24
Abstract:
Abstract
In the contemporary world, one of the main responsibilities of educational systems is to cultivate a generation that is informed, responsible, and engaged in the process of social reconstruction. Textbooks, as formal and structured tools of instruction, play a significant role in transmitting values and strengthening civic skills. This study aimed to evaluate the content of lower secondary Social Studies textbooks based on the ideological indicators of social reconstructionism. The evaluation indicators were designed in five main categories—critical consciousness, civic participation, social justice, cultural diversity, and future-oriented development—and further divided into 22 sub-indicators derived from theoretical literature. The research method was quantitative content analysis, and the corpus included the three Social Studies textbooks for grades 7, 8, and 9 (published in 2024). The findings revealed a total of 389 instances of social reconstruction indicators across the textbooks. The highest frequency was related to civic participation, while the lowest appeared in indicators such as questioning, sense of competence, and resistance to discrimination. The conclusion suggests that although the textbooks address some aspects of social reconstruction, there is an imbalance among the indicators, and a revision is needed to strengthen critical and justice-oriented perspectives.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :ارزیابی محتوای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه براساس شاخصههای بازسازی اجتماعی
Abstract:
در جهان معاصر، یکی از رسالتهای اصلی نظامهای آموزشی، تربیت نسلی آگاه، مسئول و مشارکتجو برای ایفای نقش در بازسازی اجتماعی است. کتابهای درسی بهعنوان ابزار رسمی و ساختاریافته آموزش، نقش مهمی در انتقال ارزشها و تقویت مهارتهای شهروندی ایفا میکنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بر اساس شاخصههای ایدئولوژی بازسازی اجتماعی صورت گرفته است. شاخصههای پژوهش در پنج محور اصلی شامل آگاهی انتقادی، مشارکت مدنی، عدالت اجتماعی، تنوع فرهنگی و آیندهنگری و توسعه و در قالب ۲۲ شاخصه فرعی با بهرهگیری از ادبیات نظری طراحی گردید. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی بوده و جامعه پژوهش شامل سه جلد کتاب مطالعات اجتماعی پایههای هفتم، هشتم و نهم (چاپ 1403) بود. یافتهها نشان داد که ۳۸۹ مرتبه از شاخصههای بازسازی اجتماعی در این کتابها شناسایی شده است. بیشترین بسامد مربوط به مشارکت مدنی اختصاص داشت و کمترین بسامد در شاخصههایی چون پرسشگری، احساس لیاقت و کفایت و مقابله با تبعیض مشاهده شد. نتیجهگیری پژوهش آن است که اگرچه محتوای کتابهای مذکور از برخی جنبهها به بازسازی اجتماعی توجه داشته، اما توازن لازم میان شاخصهها رعایت نشده و بازنگری در جهت تقویت نگاه انتقادی و عدالتمحور ضروری به نظر میرسد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
vahed, mehdi, Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah, mazbouhi, saeed.(2025) Evaluation of the Content of Lower Secondary Social Studies Textbooks Based on the Indicators of Social Reconstructionism. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 16(4), - https://doi.org/10.22034/marefatefarhangi.2025.5002393
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
mehdi vahed; Seyfollah Fazlollahi Ghamshi; saeed mazbouhi."Evaluation of the Content of Lower Secondary Social Studies Textbooks Based on the Indicators of Social Reconstructionism". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 16, 4, 2025, -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
vahed, M, Fazlollahi Ghamshi, S, mazbouhi, S.(2025) 'Evaluation of the Content of Lower Secondary Social Studies Textbooks Based on the Indicators of Social Reconstructionism', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 16(4), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
vahed, M, Fazlollahi Ghamshi, S, mazbouhi, S. Evaluation of the Content of Lower Secondary Social Studies Textbooks Based on the Indicators of Social Reconstructionism. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 16(4): -