Pages:
45-66
Receive Date: 2025/10/15
Accept Date: 2025/10/15
Abstract:
Resulting from the discursive dominance of modernity, the expansion of mass media, and especially the emergence and expansion of social networks, celebrity culture has become influential in the Iranian society. The present study mainly examines what celebrity culture is and what criticisms it has received from the perspective of Islam (verses and narrations). The research method is documentary in the data collection stage and analytical-critical in the data analysis stage. The research findings indicate that celebrity culture is not fundamentally and completely prohibited by Islam. However, in its current form, celebrity culture faces numerous criticisms from the Islamic perspective including giving value to fame and ostentation, the superficiality and vulgarization of culture, the substitution of celebrity for hero, blind imitation, rebelliousness, and the increasing spread of ostentatious actions.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تحلیلی از فرهنگ سلبریتی و ارزیابی انتقادی آن از منظر اسلام
Abstract:
فرهنگ سلبریتی ناشی از غلبة گفتمانی مدرنیته، گسترش رسانههای جمعی و بهویژه ظهور و گسترش شبکههای اجتماعی، به فرهنگی تأثیرگذار در جامعة ایرانی تبدیل شده است. مسئلة اصلی تحقیق حاضر، بررسی چیستی فرهنگ سلبریتی و نقدهای وارد بر آن از دیدگاه اسلام (آیات و روایات) است. روش انجام تحقیق در مرحلة گردآوری دادهها، اسنادی و در مرحلة تحلیل دادهها، تحلیلی ـ انتقادی است. یافتههای پژوهش حاکی از این است که فرهنگ سلبریتی اساساً و بهطور کامل مورد نهی اسلام نیست. بااینحال، فرهنگ سلبریتی در اشکال رایج و امروزین آن با نقدهای متعددی از دیدگاه اسلام مواجه است. مطابق منطق اسلام، نقدهایی نظیر اصالت یافتن شهرت و دیده شدن، سطحی شدن و مبتذل شدن فرهنگ، جانشینی سلبریتی بهجای قهرمان، تقلید کورکورانه، طغیان و سرکشی، و گسترش فزایندة کنشهای متظاهرانه متوجه فرهنگ سلبریتی است.
References:
- قرآن کریم.
- آخوندی، حسن (1397). تقلید کورکورانه؛ آفت دینداری. معرفت، 27(247)، 69ـ79.
- ابنبابویه، محمد بن علی (1413ق). من لا یحضره الفقیه. ترجمۀ علیاکبر غفاری. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
- استیور، گیل (1399). روانشناسی شهرت. ترجمۀ احسان شاهقاسمی. تهران: سورۀ مهر.
- الیوت، آنتونی، (1391). بدنهای پلاستیکی: تأثیر فرهنگ شهرت بر افزایش جراحیهای زیبایی. سیاحت عرب، 108، 21ـ48.
- الیوت، آنتونی (1401). دستینۀ مطالعات شهرت راتلج. ترجمۀ احسان شاهقاسمی. تهران: سورۀ مهر.
- انواری، محمدرضا (1399). تحلیل فرهنگی ـ انتقادی کنش متظاهرانه مبتنیبر سیرۀ ارتباطی امام رضا. پایاننامۀ دکتری فرهنگ و ارتباطات. دانشگاه باقرالعلوم.
- بزرگ، حوریه (1400). صورتبندی فرهنگ سلبریتی در ایران. پایاننامۀ دکتری فرهنگ و ارتباطات. دانشگاه باقرالعلوم.
- داگلاس، سوزانجی، مکدانل، آندریا (1401). تاریخ شهرت؛ رسوایی، قهرمانان، هواداران؛ یک سده ستارگی. ترجمۀ احسان شاهقاسمی و زهرا مجدیزاده. تهران: انتشارات سورۀ مهر.
- رهبر، مهدی (1387). لباس شهرت. فصلنامة علوم انسانی و اسلامی، 7(1 و2)، 195ـ212.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین (1371). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: اسماعیلیان.
- فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی (1376). راه روشن؛ ترجمة المحجة البیضاء فی تهذیب الإحیاء. قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة، مؤسسة نشر الاسلامیة.
- کشمور، الیس (1396). فرهنگ شهرت. ترجمة احسان شاهقاسمی. تهران: سورة مهر.
- کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق). اصول کافی. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
- مصطفوی، حسن (1385). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: مرکز نشر آثار علامه مصطفوی.
- مطهری، مرتضی (بیتا). مجموعهآثار. تهران: صدرا.
- نراقی، احمد (بیتا). معراج السعادات. بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
- نراقی، مهدی (بیتا). جامع السعادات. بیروت: اعلمی.
- ورام بن ابیفراس حلی (1410ق). تنبیه الخواطر و نزهة النواظر. قم: مکتبة الفقیه.
- ونلون، یوست (1388). تکنولوژی رسانهای از منظر انتقادی. ترجمة احمد علیقلیان. تهران: همشهری.
- هادی، اصغر، (1395). حکم اخلاقی «شهرتطلبی» از دیدگاه اخلاق اسلامی. پژوهشنامۀ اخلاق، 9(34)، 43ـ60.
References:
- Boorstin, D. J. (1962). The Image ,or What Happened to the American Dream, Harmondsworth: Penguin.
- Deflem, Mathieu (2017). Lady Gaga and the Sociology of Fame, The Rise of a Pop Star in an Age of Celebrity, New York: palgrave Macmillan.
- Driessens, Olivier (2013). The Celebritization of Society and Culture: Understanding the structural dynamics of celebrity culture. International Journal of Cultural Studies, 16, 641-657.
- Ferris, Kerry (2007). The Sociology of Celebrity. Sociology Compass, 1, 371-384.
- Gamson, Joshua (1994). .Claims to Fame: Celebrity in Contemporary America. Berkeley, University of California Press.
- Leslie, Larry. Z. (2011). Celebrity In The 21 ST Century: a reference handbook, California, ABC-CLIO.
- Littler, Jo (2015). Celebrity in Toby Miller (ed) Routledge Companion to Global Popular Culture. ttps://www.researchgate.net/publication/344839626.
- Marshall, P. David (1997). Celebrity and Power: Fame in Contemporary Society, Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.
- Nayar, N. (2009). Dictionary of Marketing Management Communication, sage publications.
- Rojek, chric (2004). Celebrity, London, Reaktion Books.
- Turner, Graeme (2014). Understanding Celebrity,Second Edition, Thousand Oaks, CA, Sage.
- Van Krieken, Robert (2019). Celebrity Society; the struggle for attention, Second Edition, Taylor & Francis Group, London and NewYork: Routledge.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Asadi, Hosein, Sharafoddin, Seyyed hosein.(2025) An Analysis of Celebrity Culture and Its Critique from the Perspective of Islam. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 16(1), 45-66 https://doi.org/10.22034/marefatefarhangi.2024.5000307
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hosein Asadi; Seyyed hosein Sharafoddin." An Analysis of Celebrity Culture and Its Critique from the Perspective of Islam". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 16, 1, 2025, 45-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Asadi, H, Sharafoddin, S.(2025) ' An Analysis of Celebrity Culture and Its Critique from the Perspective of Islam', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 16(1), pp. 45-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Asadi, H, Sharafoddin, S. An Analysis of Celebrity Culture and Its Critique from the Perspective of Islam. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 16(1): 45-66