TY - JOUR ID - 5000307 TI - تحلیلی از فرهنگ سلبریتی و ارزیابی انتقادی آن از منظر اسلام JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 13 LA - fa SN - 2008-8582 AU - Hosein, Asadi AD - دانشجوی دکتری - جامعه شناسی فرهنگی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Seyyed hosein, Sharafoddin AD - استاد - گروه جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 16 IS - 1 SP - 45EP - 66شهرت ,سلبریتی ,فرهنگ سلبریتی ,ارزیابی انتقادی ,اسلام ,DO - 10.22034/marefatefarhangi.2024.5000307 AB - فرهنگ سلبریتی ناشی از غلبة گفتمانی مدرنیته، گسترش رسانه‎‎های جمعی و به‎‎ویژه ظهور و گسترش شبکه‎‎های اجتماعی، به فرهنگی تأثیرگذار در جامعة ایرانی تبدیل شده است. مسئلة اصلی تحقیق حاضر، بررسی چیستی فرهنگ سلبریتی و نقدهای وارد بر آن از دیدگاه اسلام (آیات و روایات) است. روش انجام تحقیق در مرحلة گردآوری داده‌ها، اسنادی و در مرحلة تحلیل داده‌ها، تحلیلی ـ انتقادی است. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که فرهنگ سلبریتی اساساً و به‌طور کامل مورد نهی اسلام نیست. بااین‌حال، فرهنگ سلبریتی در اشکال رایج و امروزین آن با نقدهای متعددی از دیدگاه اسلام مواجه است. مطابق منطق اسلام، نقدهایی نظیر اصالت ‌یافتن شهرت و دیده‌ شدن، سطحی ‌شدن و مبتذل ‌شدن فرهنگ، جانشینی سلبریتی به‌جای قهرمان، تقلید کورکورانه، طغیان و سرکشی، و گسترش فزایندة کنش‎‎های متظاهرانه متوجه فرهنگ سلبریتی است. UR - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/5000307 L1 - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/5000307-1746009479.pdf ER -