Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 13, Issue 3, No 51, Year 2025 , Pages 47-66

    Explaining the Model of Propagative Interaction of the Vice President of the Islamic Propaganda of Iranian Seminaries with the National Media Based on the Thoughts of the Supreme Leader of the Revolution

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Fazlollah Sharifi / PhD Student of Management, the Imam Khomeini Institute for Education and Research / sharififi616@yahoo.com
    ✍️ Mohsen Manteghi / Associate Professor at the Department of Management, the Imam Khomeini Institute for Education and Research / manteghi@qabas.net
    Seyyed hosein Sharafoddin / Professor at the Sociology Department, the Imam Khomeini Institute for Education and Research / sharaf@qabas.net
    Hasan Khujasteh / Assistant Professor at IRIB University, Tehran / khojastehasan@yahoo.com
    Abstract: 
    With the emergence of Islamic revolution, the clerics proved their very prominent and distinguished role. However, after the revolution, examining the mechanisms of the desired interaction between the seminary school and organizations, including the national media, has not been seriously considered. The clerics have individually interacted with the national media, but this interaction has not been organized and has therefore caused problems. This research seeks to explain the pattern of interaction of the national media with the vice president of the Islamic propaganda of Iranian seminaries from the perspective of the supreme leader of the revolution. Among the various qualitative research strategies, in this applied qualitative research the "systematic data-driven theorizing" strategy has been chosen. The results show that the organizational relationship between the national media and the seminary school is a central category, preventing the entry of poorly educated religious experts is a causal factors, institutionalization of faith in national media staff is a background factor, lack of group intellectual interaction is an intervening factor, and finally the educational, propagative, cultural policy-making is an interactive strategy that leads to results such as explaining the truth of religion along with art.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تبیین الگوی تعامل تبلیغی معاونت تبلیغ حوزهای علیمه با رسانه ملی براساس اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب*
    Abstract: 
    با وقوع انقلاب اسلامی، روحانیت نقش خود را در حدوث انقلاب بسیار برجسته و متمایز نشان داد؛ اما بعد از انقلاب، بررسی سازوکارهای تعامل مطلوب حوزة علمیه با سازمان ها، ازجمله رسانه ملی آنچنان که شایسته بوده، به صورت جدی مدنظر واقع نشده است. روحانیان به صورت انفرادی با رسانه ملی تعامل داشته اند، ولی این تعامل سازمان یافته نبوده و به همین سبب، مشکلاتی را به وجود آورده است. این پژوهش به دنبال تبیین الگوی تعامل رسانه ملی با معاونت تبلیغ حوزه های علمیه از منظر رهبر معظم انقلاب است. جهت گیری پژوهش حاضر کاربردی است و در زمره پژوهش های «کیفی» قرار دارد و از میان انواع راهبردهای پژوهش کیفی، راهبرد «نظریه پردازی داده بنیاد نظام مند» را انتخاب کرده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد ارتباط سازمانی میان رسانه ملی و حوزة علمیه مقوله ای محوری است و جلوگیری از ورود کارشناسان دینی کم سواد یکی از عوامل علّی؛ نهادینه سازی ایمان کارکنان رسانه ملی جزو عوامل زمینه ای؛ فقدان تعامل فکری گروهی یکی از عوامل مداخله گر؛ و سیاست گذاری آموزشی، تبلیغی، فرهنگی راهبردی تعاملی است که منجر به پیامدهایی، از جمله تبیین حقیقت دین همراه با هنر می گردد.
    References: 
    • استراس، آنسلم و ژوليت کوربين، 1390، اصول روش تحقيق کيفي، ترجمة بيوک محمدي، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.‌
    • اميدعلي، ميثم، 1390، دين و تکنولوژي رسانه‌هاي مدرن؛ تعامل يا تعارض، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، قم، دانشکده صدا و سیما.
    • باهنر،‌ ناصر، 1385، رسانه‌ها و دين از رسانه‌هاي سنتي اسلامي تا تلويزيون، تهران، مركز تحقيقات صداوسيما.
    • ـــــ ، 1387، رسانه‌ها و دين: از رسانه‌هاي سنتي اسلامي تا تلويزيون، چ دوم، ‌تهران، مركز تحقيقات صداوسيما.
    • بيانات رهبر معظم انقلاب، در: http://farsi.khamenei.ir
    • جانباز، مجتبي، 1385، تعامل مطلوب بين رسانه سنتي و رسانه مدرن تلويزيون، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، قم، دانشکده صدا و سیما.
    • جوادي يگانه، محمدرضا و حميد عبداللهيان، 1386، دين و رسانه،‌ تهران، دفتر پژوهش‌هاي راديو.
    • دارابي، علي، 1390، «رسانه ملي و بايسته‌هاي ديني»، در: دين و رسانه، قم، مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا‌و‌سيما،.
    • دفلوئر، ملوين و اورت اي،‌ دنيس، 1383، شناخت ارتباطات جمعي، ‌ترجمة سيروس مرادي، تهران، دانشكده صداوسيما.
    • شرف‌الدين، سيدحسين، 1387، «دين و رسانه»، معرفت، ش 131، ص 13ـ38.
    • شريفي، فضل‌‌الله، 1400، تبيين الگوي تعامل تبليغي رسانه ملي با حوزه‌هاي علميه براساس انديشه‌هاي مقام معظم رهبري (مورد مطالعه تعامل معاونت تبليغ حوزه‌هاي علميه با رسانه ملي)، رسالة دکتري، ‌قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • صدري افشار، غلامحسين و همكاران، 1382، فرهنگ معاصر فارسي، چ سوم، تهران، مؤسسة فرهنگ معاصر.
    • عزيزي، ‌شهريار، 1395، روش پژوهش در مديريت، تهران، سمت.
    • عيسي‌نيا، رضا، 1395، استقلال حوزه علميه و دولت جمهوري اسلامي ايران، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
    • فقيهي، ابوالحسن و محسن عليزاده، 1384، «روايي در تحقيق کيفي، مديريت فرهنگ سازماني»، فرهنگ مديريت، ش9، ص 1-19.
    • فليک، اووه، 1388، درآمدي بر تحقيق کيفي، ترجمة هادي جليلي، تهران، نشر ني.
    • گيويان، عبدالله، 1386، «دين، فرهنگ و رسانه»، رسانه، ش 69، ص 75-94.
    • محمدپور، احمد، 1392، روش تحقيق کيفي ضدروش، تهران، جامعه‌شناسان.
    • مهدي‌يار، محمدهادي، 1394، خود، فرصت‌ها و آسيب‌هاي فعاليت طلاب در عرصه رسانه ملي، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، قم، دانشکده صدا و سیما.
    • هوور، استوارت و همكاران، 1389، باز انديشي درباره رسانه، دين و فرهنگ، ترجمة مسعود آريايي‌نيا، ‌تهران، سروش.
    • Charmaz, Kathy, 2006, Constructing Grounded Theory A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London, Sage Publications.
    • Golafshani, Nahid, 2003, "Understanding Reliability and Validity in Qualitative Research", the qualitayive trport, V. 18, N. 4, p. 597-606.
    • Hoover, s, M, 1997, "Introduction: Setting the Agenda", in S.M.Hoover, and K. L ndy (eds), Rethinking Media, Relihion, and Cultuer, London, Sage.
    • Kilgor,M.A, and Elefson,P.K, 1982, Coorrtinorion of foregi rgggycg policies and programs, U.S.A, University of Minnesota.
    • Powell, R, 1999, "Recent trends in research: a methodological essay", Library and Information Science Research, V. 21, N. 1, p. 91-119.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sharifi, Fazlollah, Manteghi, Mohsen, Sharafoddin, Seyyed hosein, Khujasteh, Hasan.(2025) Explaining the Model of Propagative Interaction of the Vice President of the Islamic Propaganda of Iranian Seminaries with the National Media Based on the Thoughts of the Supreme Leader of the Revolution. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13(3), 47-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollah Sharifi; Mohsen Manteghi; Seyyed hosein Sharafoddin; Hasan Khujasteh."Explaining the Model of Propagative Interaction of the Vice President of the Islamic Propaganda of Iranian Seminaries with the National Media Based on the Thoughts of the Supreme Leader of the Revolution". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13, 3, 2025, 47-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sharifi, F, Manteghi, M, Sharafoddin, S, Khujasteh, H.(2025) 'Explaining the Model of Propagative Interaction of the Vice President of the Islamic Propaganda of Iranian Seminaries with the National Media Based on the Thoughts of the Supreme Leader of the Revolution', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 13(3), pp. 47-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sharifi, F, Manteghi, M, Sharafoddin, S, Khujasteh, H. Explaining the Model of Propagative Interaction of the Vice President of the Islamic Propaganda of Iranian Seminaries with the National Media Based on the Thoughts of the Supreme Leader of the Revolution. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 13(3): 47-66