@article { author = {Sharifi, Fazlollah and Manteghi, Mohsen and Sharafoddin, Seyyed hosein and Khujasteh, Hasan}, title = {تبیین الگوی تعامل تبلیغی معاونت تبلیغ حوزهای علیمه با رسانه ملی براساس اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب*}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 51، تابستان 1401}, volume = {13}, number = {3}, pages = {47-66}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {With the emergence of Islamic revolution, the clerics proved their very prominent and distinguished role. However, after the revolution, examining the mechanisms of the desired interaction between the seminary school and organizations, including the national media, has not been seriously considered. The clerics have individually interacted with the national media, but this interaction has not been organized and has therefore caused problems. This research seeks to explain the pattern of interaction of the national media with the vice president of the Islamic propaganda of Iranian seminaries from the perspective of the supreme leader of the revolution. Among the various qualitative research strategies, in this applied qualitative research the "systematic data-driven theorizing" strategy has been chosen. The results show that the organizational relationship between the national media and the seminary school is a central category, preventing the entry of poorly educated religious experts is a causal factors, institutionalization of faith in national media staff is a background factor, lack of group intellectual interaction is an intervening factor, and finally the educational, propagative, cultural policy-making is an interactive strategy that leads to results such as explaining the truth of religion along with art.}, keywords = {organizational interaction, national media, seminary school., }, title_fa = {تبیین الگوی تعامل تبلیغی معاونت تبلیغ حوزهای علیمه با رسانه ملی براساس اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب*}, abstract_fa ={با وقوع انقلاب اسلامی، روحانیت نقش خود را در حدوث انقلاب بسیار برجسته و متمایز نشان داد؛ اما بعد از انقلاب، بررسی سازوکارهای تعامل مطلوب حوزة علمیه با سازمان ها، ازجمله رسانه ملی آنچنان که شایسته بوده، به صورت جدی مدنظر واقع نشده است. روحانیان به صورت انفرادی با رسانه ملی تعامل داشته اند، ولی این تعامل سازمان یافته نبوده و به همین سبب، مشکلاتی را به وجود آورده است. این پژوهش به دنبال تبیین الگوی تعامل رسانه ملی با معاونت تبلیغ حوزه های علمیه از منظر رهبر معظم انقلاب است. جهت گیری پژوهش حاضر کاربردی است و در زمره پژوهش های «کیفی» قرار دارد و از میان انواع راهبردهای پژوهش کیفی، راهبرد «نظریه پردازی داده بنیاد نظام مند» را انتخاب کرده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد ارتباط سازمانی میان رسانه ملی و حوزة علمیه مقوله ای محوری است و جلوگیری از ورود کارشناسان دینی کم سواد یکی از عوامل علّی؛ نهادینه سازی ایمان کارکنان رسانه ملی جزو عوامل زمینه ای؛ فقدان تعامل فکری گروهی یکی از عوامل مداخله گر؛ و سیاست گذاری آموزشی، تبلیغی، فرهنگی راهبردی تعاملی است که منجر به پیامدهایی، از جمله تبیین حقیقت دین همراه با هنر می گردد.}, keywords_fa = {رسانه ملی ,حوزه علمیه ,تعامل سازمانی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/471}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/3_40.pdf} }