Pages:
75-94
Receive Date: 2025/04/08
Accept Date: 2025/04/08
Abstract:
The present qualitative research, which has been conducted based on grounded theory, aims to investigate and do the pathology of the effect of virtual education in coronavirus conditions on learning, the research population consisted of the graduate students of Imam Khomeini Educational and Research Institute. Sampling was purposive and theoretical. For data collection, in-depth interviews and participatory observation were used. To this end, 10 students were interviewed. In addition, researchers themselves were involved in e-learning, and a part of theoretical saturation resulted from their own experiences and participatory observations. In order to analyze the data, the Strauss-Corbin approach was used, based on which three stages of open, axial and selective coding were used to analyze the data. The main research finding shows the "incomplete transfer of content and the complementary educational methods’ failure in compensating for it". The causal conditions governing this phenomenon include four categories: "reduced concentration, inappropriate educational location, reduced academic motivation, and poor educational system." The mediating contexts and conditions include: "lack of sufficient skills or unfamiliarity with educational activities in cyberspace, non-institutionalization of e-learning norms, sudden coronavirus conditions, high Internet costs, inappropriate legal requirements." The strategies for dealing with this phenomenon include: "self-based study, considering virtual education desirable and sufficient, tolerance and submission", as a result of which we will witness consequences such as "individual and self-centered study, engaging in extracurricular activities and discouragement and lack of motivation".
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :آسیبشناسی تأثیر آموزش مجازی بر یادگیری در شرایط کرونایی؛ بررسی موردی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
Abstract:
هدف این تحقیق، بررسی و آسیب شناسی تأثیر آموزش مجازی در شرایط کرونایی، بر یادگیری است که به روش کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه موردمطالعه، دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و نمونه گیری به صورت هدفمند و نظری و ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه عمیق و مشاهده مشارکتی بوده است. برای این کار، با 10 نفر از دانشجویان مصاحبه صورت گرفت. افزون بر آن، پژوهشگران خوددرگیر در آموزش مجازی بوده و بخشی از اشباع نظری حاصل تجربه زیسته و مشاهده مشارکتی شان می باشد. به منظور تحلیل داده ها از رویکرد اشتروس و کوربین استفاده گردید که براساس آن، از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که پدیده محوری این تحقیق «انتقال ناقص مطالب و عدم جبران آن با روش های آموزشی مکمل» است. شرایط علّی حاکم بر این پدیده، شامل چهار مقوله «کاهش تمرکز، مکان نامناسب آموزشی، کاهش انگیزه تحصیلی، ضعف سامانه آموزشی» است. بسترها و شرایط میانجی نیز عبارتند از: «عدم مهارت یا انس کافی برای فعالیت آموزشی در فضای مجازی، نهادینه نشدن هنجارهای آموزش مجازی، ناگهانی بودن شرایط کرونایی، بالا بودن هزینه اینترنت، الزامات قانونی نامناسب». راهبردهای مواجهه با این پدیده نیز عبارتند از: «مطالعه خودبنیان، مطلوب و کافی دانستن آموزش مجازی، تحمل و تسلیم» که بر اثر آن شاهد پیامدهایی نظیر «مطالعه فردی و خودمحور، اشتغال به فعالیت های غیردرسی و دلسردی و بی انگیزه گی تحصیلی» خواهیم بود.
References:
- استراس، آنسلم و جولیت کوربن، 1383، اصول روش تحقیق کیفی(نظریه مبنایی رویهها و روشها)، ترجمة بیوک محمدی، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگی.
- استرواس، آنسلم و جولیت کربن، 1390، مبانی پژوهاش کیفی، ترجمة ابراهیم افشار، چ چهارم، تهران، نشر نی.
- تریسی، سارا ـ جی، 1394، روشهای تحقیق کیفی، ترجمة حسین خنیفی و طاهره منیری شریف، تهران، مؤسسة کتاب مهربان.
- حریری، نجلا، 1385، اصول و روشهای پژوهش کیفی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی.
- حقشناس، مريم، 1397، آينده آموزش مجازي، تهران، اندیشه احسان.
- حيدري، حامد و همكاران، 1395، «عوامل مؤثر بر ترغيب دانشجويان به استفاده از شبكههاي اجتماعي، بهعنوان يك شبكه آموزش مجازي»، تعامل انسان و اطلاعات، دوره 3، ش2، ص56-69.
- داناییفرد، حسن و حسن اسلامی، 1390، كاربرد نظريه داده بنيـاد در عمل: ساخت نظريه بي تفاوتي سـازماني، تهران، دانشـگاه امام صادق.
- ذاکرصالحی، غلامرضا، 1399، «آیندهپژوهی تأثیرات بحران کووید-19 بر آموزش عالی، مطالعات میانرشتهاي در علوم انسانی، ش46، ص 181-211.
- شریفی، محمد و دیگران، 1398، «تجربه آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران: فراتحلیل اثربخشی آموزش الکترونیکی در مقایسه با آموزش حضوری»، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، ش25، ص 9-24.
- طلعت، محمد، 2020، «كورونا يكشف النقاب عن فوائد التعليم الافتراضي»، بازيابي شده در:
- https://al-ain.com/article/corona-benefits-virtual-education.
- عصاره، عليرضا، 1399، «یادگیری در خانه، مشکل جدید کرونا و شکلگیری خانه ـ مدرسه»، پيوند، ش476، ص11-11.
- علیاحمدی، علیرضا و ناهید ساروی مقدم، 1397، روششناسی دادهبنیاد و رویش نظریهها و کاربرد آن برای تولید دانش بومی، تهران، تولید.
- فليك، اووه، 1397، درآمدي بر تحقيق كيفي، ترجمة هادي جليلي، چ دهم، تهران، نشر ني.
- کرسول، جان¬دبلیو، 1394، طرح پژوهش: (رویکردهای کمی و کیفی و شیوه ترکیبی)، برگردان حسن داناییفرد و علی صالحی، تهران، موسسه کتاب مهربان نشر.
- محمدپور، احمد، 1392، روش تحقیق کیفی ضد روش ۱، تهران، جامعهشناسان.
- محمدی، بیوک، 1387، درآمدی بر روشهای کیفی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- میرزایی، خلیل، 1393، فرهنگ توصیفی علوم اجتماعی، تهران، فوژان
- Daniel, John, 2020, “Education and the COVID-19 pandemic”, Prospect, n. 49, p 91-96,
- Clark p. and Mayer R., 2011, E-learning and the sience of instruction, published by John and sons, San Francisco.
- Dutton, J, & Perry, J, 2002, “How do Online Students Differ from Lecture Students?”, Journal of Management Information Systems, n. 18(4), p 169-190.
- Elizabeth Armstrong-Mensah, Kim Ramsey-White, Barbara Yankey, Shannon Self-Brown, 2020, “Education and the COVID-19 pandemic”, Frontiers in Public Health, https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2020.576227/full.
- Mariia, Rizan, Strzelecki, Artur, 2020, “Students' Acceptance of the COVID-19 Impact on Shifting Higher Education to Distance Learning in Poland”, International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 17/Issue 18, n. 6468, p 1-19.
- Priyanka, Gautam, 2020, Advantages And Disadvantages Of Online Learning - eLearning.: https://elearningindustry.com
- Liaw, S. S., 2008, “Investigating Students’ Perceived Satisfaction, Behavioral Intention, and Effectiveness of e-Learning: A Case Study of the Blackboard System”, Computers & Education, n. 51, p 864-873.
- Liu, I. F., Chen, M. C., Sun, Y. S., Wible, D., & Kuo, C. H., 2010, “Extending the TAM Model to Explore the Factors that Affect Intention to Use an Online Learning Community”, Computers & Education, n. 54, p 600-610.
- Sajed, A.N. and Amgain, K., 2020, “Corona Virus Disease (COVID-19) Outbreak and the Strategy for Prevention”, Europasian Journal of Medical Sciences, n. 2(1), p 1-3.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Parhizkar, Gholam Reza, Asadi, Hosein, shafagh, Gholam Reza, Azadi, Hamed.(2025) The Pathology of the Effect of Virtual Education on Learning in Coronavirus Conditions; A case Study of the Graduate Students of Imam Khomeini Educational and Research Institute (IKI). Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12(2), 75-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Gholam Reza Parhizkar; Hosein Asadi; Gholam Reza shafagh; Hamed Azadi."The Pathology of the Effect of Virtual Education on Learning in Coronavirus Conditions; A case Study of the Graduate Students of Imam Khomeini Educational and Research Institute (IKI)". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12, 2, 2025, 75-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Parhizkar, G, Asadi, H, shafagh, G, Azadi, H.(2025) 'The Pathology of the Effect of Virtual Education on Learning in Coronavirus Conditions; A case Study of the Graduate Students of Imam Khomeini Educational and Research Institute (IKI)', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 12(2), pp. 75-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Parhizkar, G, Asadi, H, shafagh, G, Azadi, H. The Pathology of the Effect of Virtual Education on Learning in Coronavirus Conditions; A case Study of the Graduate Students of Imam Khomeini Educational and Research Institute (IKI). Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 12(2): 75-94