Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 11, Issue 1, No 41, Year 2025 , Pages 115-131

    Academic Culture; Shortcomings and Requirements

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Azam Rahmatabadi / Assistant Professor of History and Civilization of Islamic Nations / a_rahmatabady@yahoo.com
    Toba Kermani / Professor of Philosophy, University of Tehran / kermani@ut.ac.ir
    Abstract: 
    It cannot be claimed that a complete cultural transformation has taken place, although many cultural changes have taken place at the university since the Islamic Revolution in Iran. Ideologically, materialism, the unnoticeable impact of post-modernist ideas, and positivism are trying to win over academic culture. It is related to the system of semantics promoted by the system of domination on the one hand, and the attitudes of elites, planners and professors on the other hand. The scientism and commitment to Western sources and professors' ignorance of the philosophical foundations of Islam, and religious theories, and the perception of the separation of religion from science, despite commitment to both, foment this issue. Some misguided policies on academic culture have caused of this trend. It is necessary to pay attention to the diffusion of non-indigenous culture and preventing it, logical connection between science and religion, foresight, promoting accountability, correcting incorrect laws, recognizing the needs of society and the relationship between industry and knowledge, excellence and trying to include cultural needs, and shortcomings of academic culture. Therefore, we have examined the shortcomings and requirements of academic culture with descriptive, analytical, and documentary methods in this study.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :فرهنگ دانشگاهی؛ کاستی‌ها و بایسته‌ها
    Abstract: 
    اگرچه بعد از انقلاب اسلامی ایران تغییرات فرهنگی زیادی در دانشگاه ایجاد شده، اما نمی توان ادعا کرد که تحول کامل فرهنگی صورت گرفته است. از نظر فکری، مادی گرایی، رسوخ نرم تفکرات پست مدرنیسم و رویکرد پوزیتویستی می کوشد بر فرهنگ دانشگاهی غلبه کند. این مسئله از یک سو به نظام معنایی ترویج یافته از جانب نظام سلطه بازمی گردد؛ و از سوی دیگر، به نگرش نخبگان، برنامه ریزان و اساتید مرتبط است. در این راستا، علم زدگی و تعهد به منابع غربی و ناآگاهی اساتید از مبانی فلسفی اسلام و نظریه های دینی، و تلقی جدایی دین از علم با وجود تعهد به هر دو به این مسئله دامن می زند. برخی سیاست های نادرست حاکم بر فرهنگ دانشگاهی سبب ادامه‌ی این روند شده است. ازاین رو توجه به شگردهای نفوذ فرهنگ غیرخودی و جلوگیری از آن، ارتباط منطقی بین علم و دین، آینده نگری، ترویج روحیه مسئولیت پذیری، تصحیح قوانین نادرست، شناخت نیازهای جامعه و ارتباط بین صنعت و دانش، تعالی بخشی و تلاش برای گنجاندن آموزه های مورد نیاز فرهنگی از مواردی است که باید برای ترمیم کاستی های فرهنگ دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس در این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی، اسنادی، به بررسی کاستی ها و بایسته های فرهنگ دانشگاهی پرداخته ایم.
    References: 
    • آراسته، حمیدرضا و علیرضا مطلبی‌فرد، 1389، «بررسی وضعیت اخلاق آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران»، راهبرد فرهنگ، ش 8 و 9، ص 203-226.
    • آصف محسنی، محمد، 1392، «بررسی و نقد پست‌مدرنیسم به تعلیم و تربیت ارزش‌ها»، اسلام و پژوهش‌های تربیتی، ش 9، ص 25-41.
    • اصغری، فیروزه و همكاران، 1397، «ضرورت‌های مفهومی و الزامات روشی در مطالعات فرهنگ دانشگاهی»، مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، ش ۱۱، ص 130-164.
    • اکبر، ص. احمد، 1380، پست مدرنیسم و اسلام، ترجمة فرهاد فرهمند، تهران، نشر ثالث.
    • افضلی شهری، محمد، 1388، «طرحی نو در محتوای کتاب‌های درس زبان»، پژوهش‌های فلسفی کلامی، ش3، ص 131-151.
    • امیری، علی‌نقی و همكاران، 1389، «پیچیدگی فرهنگ و گونه‌شناسی مطالعات آن در آموزش عالی»، راهبرد فرهنگ، ش 10 و 11، ص 7-39.
    • بلاذری، احمد‌بن‌یحیی، 1367، فتوح‌البلدان، ترجمة محمد توکل، بی‌جا، نشر نقره.
    • پژوهشکده سیاست‌گذاری علم فناوری و صنعت، 1397، جابجایی بین‌المللی دانشجویان و تحصیل کردگان در سطح ایران و جهان، تهران، دانشگاه صنعتی شریف.
    • تونی، دیوس، 1378، اومانیسم، ترجمة عباس مخبر، تهران، مرکز.
    • حتّی، فلیپ، 1394، شرق نزدیک در تاریخ، ترجمة قمر آریان، تهران، علمی و فرهنگی.
    • دهخدا، علی‌اکبر، 1336، لغت‌نامه، تهران، چاپخانه مجلس.
    • دلشاد تهرانی، مصطفی، 1379، رهزنان دین، تهران، دریا.
    • ذوالفقارزاده، محمدمهدی و همكاران، ۱۳۹۰، «کشف فرهنگ دانشگاه؛ واکاوی نظری و گونه‌شناختی مطالعات فرهنگ دانشگاهی»، اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، ش 1، ص 45-97.
    • روح‌الامینی، محمد، 1365، زمینه فرهنگ‌شناسی، بی‌جا، عطار.
    • سایر، آندرو، 1385، روش در علوم اجتماعی، رویکرد رئالیستی، ترجمة عماد افروغ، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی.
    • سجادی، سیدابراهیم، 1386، «قرآن، حکومت و توسعه فرهنگی»، پژوهش‌های قرآنی، ش 54 و 55، ص 86-126.
    • سوزنچی، حسین، 1388، «تأملی در باب بایسته‌های تحول در علوم انسانی»، راهبرد فرهنگ، ش 5، ص 7-28.
    • شلبی، ابوزید، 2004، تاریخ الحضاره الاسلامیه و الفکر الاسلامی، قاهره، مکتبه وهبه.
    • شعبانی، حسن، 1384، مهارت‌های آموزشی، تهران، سمت.
    • عالی‌نسب، زهره و همكاران، 1394، «دانش‌آفرینی در دانشگاه‌ها، بررسی نقاط قوت و ضعف»، معرفت فرهنگی اجتماعی، سال چهارم، ش 24، ص 87-108.
    • عسکری‌مقدم، رضا، ۱۳۹۷، «طرحی برای سنجش فرهنگ علمی و دانشگاهی»، مطالعات اجتماعی ایران، دورة دوازدهم، ش 2، ص 52-83.
    • غنیمه، عبدالرحیم، 1372، تاریخ دانشگاه‌های بزرگ اسلامی، ترجمة نورالله کسائی، چ دوم، تهران، دانشگاه تهران.
    • فرمهینی فراهانی، محسن، 1389، پست‌مدرنیسم و تعلیم و تربیت، چ دوم، تهران، آژیر.
    • فضل‌اللهی، سیف‌الله و مریم حیدرزاده، 1394، «دانشگاه اسلامی؛ دانشگاهی یادگیرنده»، اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، ش 10، ص 111-134.
    • کاسیرر، ارنست، 1370، فلسفه روشنگری، ترجمة یدالله موقن، تهران، نیلوفر.
    • کارکن بیرق، حبیب، 1392، «نگرشی تربیتی به جایگاه حکمت و دانش در دنیای معاصر»، اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال پنجم، ش 1، ص 69-88.
    • مجموعه‌ چکیده مقالات همایش ملی فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، 1397، دانشگاه تهران.
    • مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار، بيروت، دار إحياء التراث العربي.
    • محبوبی اردکانی، حسین، 1370، تاریخ مؤسسات تمدنی جدید در ایران، چ دوم، تهران، دانشگاه تهران.
    • ملکیان، مصطفی، 1377، تاریخ فلسفه غرب، قم، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه.
    • موحدابطحی، سیدمحمدتقی، 1388، «تحلیلی جامعه‌شناختی از علت تداوم رویکرد پوزیتویستی به علوم انسانی»، اسلام و علوم اجتماعی، سال اول، ش 2، ص 192-222.
    • نصر، سیدحسین، 1388، انسان و طبیعت (بحران معنوی انسان متجدد)، ترجمة عبدالرحیم گواهی، چ دوم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
    • نقیب‌زاده، میرعبدالحسین، 1378، نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش، چ بیست و سوم، تهران، طهوری.
    • خامنه‌ای، سید‌علی، 1369، دیدار با وزیر و مسئولان وزارت فرهنگ: http://farsi.khamenei.ir.
    • خامنه‌ای، سیدعلی، 1383، بیانات در نماز جمعه تهران: http://farsi.khamenei.ir.
    • خبر گزاری دانشجویان ایران، ایسنا،23/2/98: www.isna.ir/news.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahmatabadi , Azam, Kermani, Toba.(2025) Academic Culture; Shortcomings and Requirements. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 11(1), 115-131

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Azam Rahmatabadi ; Toba Kermani."Academic Culture; Shortcomings and Requirements". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 11, 1, 2025, 115-131

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahmatabadi , A, Kermani, T.(2025) 'Academic Culture; Shortcomings and Requirements', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 11(1), pp. 115-131

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahmatabadi , A, Kermani, T. Academic Culture; Shortcomings and Requirements. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 11(1): 115-131