@article { author = {Rahmatabadi , Azam and Kermani, Toba}, title = {فرهنگ دانشگاهی؛ کاستی‌ها و بایسته‌ها}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 41، زمستان 1398}, volume = {11}, number = {1}, pages = {115-131}, year = {2020}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {It cannot be claimed that a complete cultural transformation has taken place, although many cultural changes have taken place at the university since the Islamic Revolution in Iran. Ideologically, materialism, the unnoticeable impact of post-modernist ideas, and positivism are trying to win over academic culture. It is related to the system of semantics promoted by the system of domination on the one hand, and the attitudes of elites, planners and professors on the other hand. The scientism and commitment to Western sources and professors' ignorance of the philosophical foundations of Islam, and religious theories, and the perception of the separation of religion from science, despite commitment to both, foment this issue. Some misguided policies on academic culture have caused of this trend. It is necessary to pay attention to the diffusion of non-indigenous culture and preventing it, logical connection between science and religion, foresight, promoting accountability, correcting incorrect laws, recognizing the needs of society and the relationship between industry and knowledge, excellence and trying to include cultural needs, and shortcomings of academic culture. Therefore, we have examined the shortcomings and requirements of academic culture with descriptive, analytical, and documentary methods in this study. }, keywords = {academic culture, Islamic revolution, university excellence, knowledge management, }, title_fa = {فرهنگ دانشگاهی؛ کاستی‌ها و بایسته‌ها}, abstract_fa ={اگرچه بعد از انقلاب اسلامی ایران تغییرات فرهنگی زیادی در دانشگاه ایجاد شده، اما نمی توان ادعا کرد که تحول کامل فرهنگی صورت گرفته است. از نظر فکری، مادی گرایی، رسوخ نرم تفکرات پست مدرنیسم و رویکرد پوزیتویستی می کوشد بر فرهنگ دانشگاهی غلبه کند. این مسئله از یک سو به نظام معنایی ترویج یافته از جانب نظام سلطه بازمی گردد؛ و از سوی دیگر، به نگرش نخبگان، برنامه ریزان و اساتید مرتبط است. در این راستا، علم زدگی و تعهد به منابع غربی و ناآگاهی اساتید از مبانی فلسفی اسلام و نظریه های دینی، و تلقی جدایی دین از علم با وجود تعهد به هر دو به این مسئله دامن می زند. برخی سیاست های نادرست حاکم بر فرهنگ دانشگاهی سبب ادامه‌ی این روند شده است. ازاین رو توجه به شگردهای نفوذ فرهنگ غیرخودی و جلوگیری از آن، ارتباط منطقی بین علم و دین، آینده نگری، ترویج روحیه مسئولیت پذیری، تصحیح قوانین نادرست، شناخت نیازهای جامعه و ارتباط بین صنعت و دانش، تعالی بخشی و تلاش برای گنجاندن آموزه های مورد نیاز فرهنگی از مواردی است که باید برای ترمیم کاستی های فرهنگ دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس در این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی، اسنادی، به بررسی کاستی ها و بایسته های فرهنگ دانشگاهی پرداخته ایم.}, keywords_fa = {انقلاب اسلامی ,مدیریت دانش ,تعالی دانشگاه ,فرهنگ دانشگاهی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/406}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/6_29.pdf} }