Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 10, Issue 3, No 39, Year 2025 , Pages 99-112

    Educational Ethnography; Case Study of Noor School in Kenya

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Seyfollah Fazlollahi Ghamshi / Assistant Professor of the Department of Curriculum Development at Islamic Azad University, Qom Branch / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    Mahdi Yousefi / Assistant Professor of the Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Qom Branch / mehdy.u@gmail.com
    Abstract: 
    Ethnography is one of the methods of qualitative research that has gained popularity over the past years. This article has been used in various fields of human research because of the extensive information it provides about its study environment. The impact has been so considerable that some scholars have cited ethnography as a measure of the qualitative approach of research. This type of research is based on being in the real environment of the research and communicating very closely with the research environment. In this study, ethnography studies one of the primary schools in a Kenyan village called Uriri, and refers to the ethnography of classes, teachers and students of the school. The results of this study indicate that Kenya's elementary schools are formed based on the close relationship between teacher and student and in traditional classrooms without modern media tools. In the meantime, the school and its ruling culture are strongly influenced by the social conditions and culture of the community and have their own influence either, and there is a profound twist between the school culture and the culture of the surrounding community; in such a way that the amount of wealth, poverty, problems, delinquency, crime, demand or lack of demand for schooling in the community and families influences the school and culture of students' learning and their relationship with teachers while also affects it.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :قوم‌نگاری آموزشی، مطالعه موردی مدرسه نور در کنیا
    Abstract: 
    قوم نگاری، یکی از روش های پژوهش کیفی است که در طول سال های گذشته طرفداران فراوانی یافته است. این نوشته به دلیل اطلاعات ژرف و گسترده ای که پیرامون محیط مورد بررسی خویش فراهم می سازد، در زمینه های گوناگون پژوهش های انسانی مورد استفاده قرار گرفته است. این تأثیرگذاری به اندازه ای بوده است که برخی پژوهشگران، قوم نگاری را به عنوان معادلی برای رویکرد کیفی پژوهش نام برده اند. این گونه پژوهش، بر اساس بودن در محیط واقعی پژوهش و برقراری ارتباط بسیار نزدیک با محیط پژوهش بنا نهاده شده است. در این پژوهش، با استفاده از روش قوم نگاری به واکاوی یکی از مدارس ابتدایی در یکی از روستاهای کنیا با نام اوریری (Uriri school in Kenya) پرداخته و به قوم نگاری کلاس ها، معلمان و دانش آموزان این مدرسه اشاره شده است. نتایج این پژوهش، بیانگر این است که مدارس ابتدایی کنیا بر اساس ارتباط نزدیک معلم و شاگرد و در کلاس های سنتی و بدون ابزارهای نوین رسانه ای شکل می گیرند. در این میان، مدرسه و فرهنگ حاکم بر آن به شدت با اوضاع اجتماعی و فرهنگ حاکم بر جامعه ارتباط داشته و از آن متأثر است و گونه ای در هم پیچی عمیق میان فرهنگ مدرسه و فرهنگ جامعه‌ی اطراف در جریان است. به گونه ای که میزان ثروت، فقر، مشکلات، بزهکاری، جرم، تقاضا و یا عدم تقاضا برای مدرسه رفتن در جامعه و خانواده ها بر مدرسه و فرهنگ علم آموزی دانش آموزان و ارتباط آنها با معلمان تأثیرگذار است و آن را نیز متأثر از خویش می سازد.
    References: 
    • ابراهیم‌زاده، عیسی، 1390، فلسفه تربیت، تهران، ‌دانشگاه پیام‌نور.
    • ایمانی، محمدتقی، 1381، «تحقیق قوم‌نگاری در رویکردهای کمی و کیفی تحقیق»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز)، ش 183 و 184، ص 37-62.
    • تبریزی، جعفر صادق، 1390، «پژوهش‌های کیفی در آموزش»، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، دورة سوم، ش 1، ص 54-59.
    • خنیفر، حسین و ناهيد مسلمی، 1396، اصول و مبانی روش‌های پژوهش کیفی، تهران، نگاه دانش.
    • فاضلی، نعمت‌الله و حامد طالبیان، 1391، «مصرف فرهنگی اینترنت و شکل نگرفتن هویت مجازی (مردم‌نگاری دانشجویان سه دانشکده ارتباطات، معماری و عمران)»، مطالعات فرهنگ، ارتباطات، ش 19، ص 55-90.
    • محسن‌پور، بهرام، 1393، آموزش و پرورش تطبیقی (رویکردها، روش‌ها و اصول)، تهران، سمت.
    • منادی، مرتضی، 1386، «مردم‌نگاری»، فصلنامه حوزه و دانشگاه، روش‌شناسی علوم انسانی، دورة سيزدهم، ش 51، ص 111-130.
    • نادری، احمد و رضا بیات، 1395، «تحصیل در آن سوی مرزها: مردم‌نگاری تردید دانشجویان ایرانی در آلمان»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دورة نهم، ش 34، ص 1-28.
    • نفیسی، نهال، 1390، «مردم‌نگاری و نیم قرن تغییر و تحول در فرهنگ حرفه‌ای انسان‌شناسی»، فصلنامه پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران، دورة اول، ش 1، ص 61-78.
    • Carspecken, P, & Walford, G, 2001, Critical Ethnography and Education, UK: Elsevier Science Ltd.
    • Ferna, E, 1989, Guests of the Sheikh. An ethnography of an Iraqi village, New York, Anchor books.
    • Freeman, D, 2015, Techniques of happiness, Moving toward and away from the good life in a rural Ethiopian community, Journal of Ethnographic Theory, 5 (3), p. 157–176.
    • Given, L, 2008, The sage encyclopedia of qualitative research methods, v. 1-2, USA. Sage publication.
    • Iteanu, A, & Moya, I, 2015, Mister D. Radical comparison, values, and ethnographic theory, Journal of Ethnographic Theory, 5 (1), p. 113–136.
    • Lambek, M. 2016, On being present to history. Historicity and brigand spirits in Madagascar, Journal of Ethnographic Theory, 6 (1), p. 317–341.
    • Malinowski, W, 2005, Argonauts of the Western Pacific. An Account of Native Enterprise and Adventure in the Archipelagoes of Melanesian New Quinea, London, Taylor & Francis e-Library.
    • Neiburg, F, 2016, A true coin of their dreams Imaginary monies in Haiti, Journal of Ethnographic Theory, 6 (1), p. 75–93.
    • Nencel, L, 2001, Ethnography and prostitution in Peru, London, Pluto Press.
    • Pole, C, & Morrison, M, 2003, Ethnography for Education, London, Open University Press.
    • Riles, A, 2012, Response, Power and truth in Japanese ethnography, Journal of Ethnographic Theory, 2 (2), p. 398–401.
    • Shimahara, N, 2005, Anthroethnography: A Methodological consideration, In: Qualitative Research in Education: Focus and Method. Edited by Robert R Sherman and Rodman B Webb, Taylor and Francis e-Library, p. 74-87.
    • Uzendoski, Michael A, 2012, Beyond orality, Textually, territory, and ontology among Amazonian peoples, Journal of Ethnographic Theory, 2 (1), p. 55–80.
    • Woods, P, 2005, Educational Ethnography in Britain, In: Qualitative Research in Education: Focus and Method, Edited by Robert R Sherman and Rodman B Webb. Taylor and Francis e-Library, p. 88-106.
    • Woods, P, 2005, Inside Schools Ethnography in educational Research, Taylor & Francis e-Library.
    • Zheng, T, 2009, Ethnographies of prostitution in contemporary china, USA, Palgrave Macmillan
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah, Yousefi, Mahdi.(2025) Educational Ethnography; Case Study of Noor School in Kenya. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 10(3), 99-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyfollah Fazlollahi Ghamshi; Mahdi Yousefi."Educational Ethnography; Case Study of Noor School in Kenya". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 10, 3, 2025, 99-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S, Yousefi, M.(2025) 'Educational Ethnography; Case Study of Noor School in Kenya', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 10(3), pp. 99-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S, Yousefi, M. Educational Ethnography; Case Study of Noor School in Kenya. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 10(3): 99-112