Pages:
55-66
Receive Date: 2025/02/25
Accept Date: 2025/02/25
Abstract:
Instagram is a virtual social network for sharing photos and videos on mobile phones. Considering around 23.5 million Iranian users of Instagram, it's unclear if Instagram activities and users’ relationships are delivering any benefits. Therefore, the research hypothesis is: the social capital generated by Instagram users is likely to be higher than that of Instagram's non-users. To test the hypothesis, two groups of Iranian Instagram users and non-users with Internet-connected smartphones were selected as the statistical population for comparing social capital. On the basis of Putnam's definition, we considered social capital with three dimensions: bonding social capital, bridging social capital, and trust. The method of data collection is reverse online survey method. Sample size was of 1033 determined by the sample size determination method for large communities. The questionnaire link was sent for 15,000 email addresses. The comparison of the mean scores indicates that the social capital means of the two groups of Instagram members and non-members did not have a significant difference, that is, the social capital of Instagram members is not greater than the social capital of non-members. Besides, the bonding and bridging virtual social capital with these two dimensions of social capital is not different in Instagram users and non-users, but the amount of trust in the real environment is more than that in Instagram environment. This reduction in trust on Instagram seems to be due to the lack of physical contact in this virtual environment.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مطالعه میزان سرمایه اجتماعی کاربران ایرانی اینستاگرام
Abstract:
اینستاگرام، شبکه اجتماعی مجازی اشتراک گذاری عکس و فیلم بر روی تلفن همراه است. با وجود حدود 5/23 میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام، معلوم نیست که فعالیت در اینستاگرام، موجب ایجاد منافع حاصل از روابط کاربران می شود یا خیر؟. براین اساس، فرضیه پژوهش این است: به نظر می رسد، سرمایه اجتماعی تولید شدهی کاربرانِ اینستاگرام، نسبت به سرمایه اجتماعی غیرکاربرانِ اینستاگرام بیشتر است. برای آزمون فرضیه، دو گروه کاربران ایرانی اینستاگرام و ایرانیان غیرکاربر اینستاگرام، دارای تلفن هوشمند متصل به اینترنت را به عنوان جامعه آماری برای مقایسه سرمایه اجتماعی در نظر گرفتیم. بر مبنای تعریف پوتنام، سرمایه اجتماعی را دارای ابعاد، سرمایه اجتماعی پیوندبخش، سرمایه اجتماعی پیوندمدار و اعتماد در نظر گرفتیم. روش گردآوری داده ها، روش پیمایش آنلاین وارونه است. حجم نمونه با روش تعیین حجم نمونه برای جوامع کلان، 1033 تعیین شد. لینک پرسش نامه برای 15000 ایمیل ارسال شد. مقایسه میانگین ها، گویای این است که میانگین های سرمایه اجتماعی دو گروه عضو در اینستاگرام و غیرعضو در اینستاگرام، تفاوت معناداری با یگدیگر نداشته است، این بدین معناست که سرمایه اجتماعی مجازی افراد عضو در اینستاگرام، بیشتر از سرمایه اجتماعی افراد غیر عضو نیست، همچنین سرمایه اجتماعی مجازی پیوندبخش و پیوندمدار با این دو بعد سرمایه اجتماعی افراد غیرکاربر اینستاگرام تفاوتی ندارد، ولی میزان اعتماد در محیط واقعی، بیشتر از محیط اینستاگرام است. این کاهش اعتماد در اینستاگرام، به نظر ناشی از عدم مجاورت فیزیکی در این محیط مجازی است.
References:
- ادیبیزاده، مهدی و همكاران، 1388، «سنجش سرمایه اجتماعی میان گروهی (طیف سام)»، رفاه اجتماعی، سال دهم، ش 38، ص 193-220.
- ایسپا، 2017، نبض تلگرام همچنان میزند؛ از هر 10 ایرانی 6 نفر عضو آن هستند، برگرفته از سایت ایسپا (http://ispa.ir/Default/Details/fa/1711 رویت شده در تاریخ 1/8/96)
- بارنز، جان آروندل، 1397، شبکه به مثابه طبقه، مطالعه قومنگاری؛ طبقهها و کمیتهها در بخش جزیرهای نروژ، ترجمة محمدرضا زهرایی، قم، نشر حکیم روز.
- ببی، ارل، 1392، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمة رضا فاضل، تهران، سمت.
- عبداللهیان، حمید و بابك زنده دل نوبری، 1387، «پیمایش و نمونهگیری روی خط؛ مشکل معرف بودن و راهحلهای آن»، مجموعه مقالات اولین سمینار تخصصی نظرسنجی الکترونیکی، تهران، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران.
- عبداللهیان، حمید، 1391، روش نمونهگیری آنلاین، برگرفته از این آدرس:
- (http://tehran.academia.edu/HamidAbdollahyan/Teaching-Documents رویت شده در تاریخ 15/5/94).
- عبداللهیان، حمید و همكاران، 1392، «تبینی بر رابطه کاربران در فیسبوک و سرمایه اجتماعی پیوندبخش»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی، دورة دوم، ش 2، ص 267-293.
- عبداللهیان، حمید و محمدرضا زهرایی، 1394، مطالعه اکتشافی کنش کاربران ایرانی اینستاگرام، منتشر نشده است.
- فیلد، جان، 1386، سرمایه اجتماعی، ترجمة غلامرضا غفاری و حسین رمضانی، تهران، نشر کویر.
- گیدنز، آنتونی، 1389، جامعهشناسی، ترجمة حسن چاوشیان، تهران، نشر نی.
- هزارجریبی، جعفر و علياكبر اکبریتبار، 1395، «مطالعه تطبیقی سرمایه اجتماعی مجازی در میان کاربران فارسی، انگلیسی و فرانسوی زبان شبکه اجتماعی مجازی فیسبوک و گوگل پلاس»، مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، دورة پنچم، ش 1، ص 175-204.
- Ellison, et al, 2007, The Benefits of Facebook “Friends” Social Capital and College Students' Use of Online Social Network Sites, Journal of Computer-Mediated Communication, 12(4), article http://jcmc.indiana.edu/vol12/issue4/ellison.htm.
- Putnam, R. D, 2000, Bowling Alone: the collapse and revival of American community, simon and Schuster, NewYork.
- Kraut Robert, et al, 2001, internet paradox revisited, journal of social issues, v. 58, n. 1, p. 49-74.
- Katz, J. E, & Aspden, P, 1997, A nation of strangers? Communications of the ACM, v. 40, n. 12, p. 81-86.
- Paige, R, 2017, Michael Stellefson, Beth H. Chaney, Don J. Chaney, Julia M. Alber, Chelsea Chappell, Examining the Relationship between Online Social Capital and eHealth Literacy: Implications for Instagram Use for Chronic Disease Prevention among College Students (http://dx.doi.org/10.1080/19325037.2017.1316693 acssesed 6/4/2017).
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abdollahiyan, Hamid, Zahraei , Mohammad reza.(2025) The Social Capital of Iranian Instagram Users. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 9(4), 55-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hamid Abdollahiyan; Mohammad reza Zahraei ."The Social Capital of Iranian Instagram Users". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 9, 4, 2025, 55-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abdollahiyan, H, Zahraei , M.(2025) 'The Social Capital of Iranian Instagram Users', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 9(4), pp. 55-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abdollahiyan, H, Zahraei , M. The Social Capital of Iranian Instagram Users. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 9(4): 55-66