Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 9, Issue 3, No 35, Year 2025 , Pages 55-72

    The Fundamental Methodology of the Cultural Theory of Peter L. Berger

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Seyed Abbas Hoseini / / PhD Student of Culture and Communications, Baqir al-Olum University / s.a.hoseini1361@gmail.com
    Abstract: 
    Peter Berger is a prominent sociologist with a coherent intellectual system. Using a phenomenological approach, he defines culture as the knowledge of everyday life. This paper seeks to study the epistemic and non-epistemic foundations of Berger's cultural theory based on fundamental methodology. The results of this study show that, in addition to individual characteristics and personal motives, the theory of burger on non-epistemic foundations has been influenced by the secular political and ideological atmosphere prevailing the United States. With regard to the non-epistemic foundations of his theory: 1. In externalization, in terms of the meaningfulness of the world, the role of religion in social order, and the commonsensicality of religion in modern times, it is influenced by the ideas of Max Weber and Schleiermacher. In terms of emphasis on the reality of everyday life, the intentionality of consciousness, the multidimensional nature of reality, and subjectivity of knowledge, it is influenced by the ideas of Alfred Schötes. 2. In objectification, in "emphasis on social reality and social objectivity", it is influenced by Durkheim. 3. In internalization, by using psychological presumptions, it has been influenced by Herbert Meid thoughts. These influences have led Burger to have a secular viewpoint in ontology and epistemology of his cultural theory. This has made his cultural theory to be a theory which is away from supernatural, developed by mankind and unable to explain the meaning and order in nature and human society.  
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :روش‌شناسی بنیادین نظریه فرهنگی پیتر.ال.برگر
    Abstract: 
    یکی از جامعه شناسان برجسته و دارای نظام فکری منسجم، پیتر برگر است؛ او با رویکرد پدیدارشناختی، فرهنگ را معرفت زندگی روزمره تعریف می کند. این مقاله، درصدد مطالعة مبانی معرفتی و غیرمعرفتی نظریه فرهنگی برگر، بر اساس روش شناسی بنیادین است. نتایج این بررسی نشان می دهد که نظریة برگر، در مبانی غیرمعرفتی، علاوه بر ویژگی های فردی و انگیزه های شخصی، تحت تأثیر فضای سیاسی و ایدئولوژیکی سکولار حاکم بر آمریکا بوده است و در مبانی غیرمعرفتی نظریه خود: 1. در برونی سازی، از جهت معناداری جهان، نقش دین در نظم اجتماعی، عرفی شدن دین در دوران مدرن، تحت تأثیر اندیشه‎های ماکس وبر و شلایرماخر است. از حیث تأکید بر واقعیت زندگی روزمره، حیث التفاتی آگاهی، چندوجهی بودن واقعیت، بین‎الاذهانی بودن شناخت، متأثر از نظریات آلفرد شوتس است. 2. در عینی سازی، در «تأکید بر واقعیت اجتماعی و عینیت اجتماعی» تحت تأثیر دورکیم می باشد. 3. در درونی سازی، با استفاده از پیش فرض های روان شناختی، تحت تأثیر اندیشه های هربرت مید بوده است. این تأثیرات، موجب شده تا برگر تحت تأثیر آنها در مبانی معرفتی نظریه فرهنگی خود، در هستی شناسی و معرفت شناسی دیدگاهی سکولار داشته باشد. این امر سبب شده تا نظریه فرهنگی او، بریده از ماوراء طبیعت، ساخته و پرداخته بشر باشد و نتواند چتر معنا و نظم را در طبیعت و جامعه بشری بگستراند.
    References: 
    • برگر، پيتر. ال و همكاران، 1378، ذهن بي‌خانمان: نوسازي و آگاهي، ترجمة محمد ساوجي، تهران، نشر نی.
    • برگر، پيتر. ال و و توماس لاکمن، 1375، ساخت اجتماعي واقعيت، ترجمة فريبرز مجيدي، تهران، علمی و فرهنگی.
    • ـــــ ، 1395، مدرنیته، تکثرگرایی و بحران معنا، ترجمة یونس خسروی و احمدرضا اشرفی، تهران، جامعه‌شناسان.
    • ـــــ ، 1387، ساخت اجتماعي واقعيت: رساله‌ای در جامعه‌شناسی شناخت، ترجمة فريبرز مجيدي، چ دوم، تهران، علمی و فرهنگی.
    • برگر، پیتر. ال، 1380، افول سکولاریزم: دین خیزش‌گر و سیاست جهانی، ترجمة افشار امیری، تهران، پنگان.
    • ـــــ ، 1393 الف، دعوت به جامعه‌شناسی نگاهی انسان‌گرایانه، ترجمة رضا فاضل، تهران، نشر ثالث.
    • ـــــ ، 1393 ب، اجبار به بدعت، ترجمة فرهام فرید والا، قم، نشر ادیان.
    • پارسانیا، حمید، 1389، هستی و هبوط (انسان در اسلام)، چ چهارم، قم، نشر معارف.
    • ـــــ ، 1390، روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی، قم، کتاب فردا.
    • ـــــ ، 1392، «نظریه و فرهنگ: روش‌شناسی بنيادين تكوين نظریه‌های علمي»، راهبرد فرهنگ، ش 23، ص 7-28.
    • جلالی‌مقدم، مسعود، 1379، درآمدی به جامعه‌شناسی دین و آراء جامعه‌شناسان بزرگ دین، تهران، نشر مرکز.
    • جلائی‌پور، حمیدرضا و جمال محمدی، 1387، نظریه‌های متأخر جامعه‌شناسی، تهران، نشر نی.
    • حاجیانی، ابراهیم، 1390، تأملات جامعه‌شناختی درباره عرفی شدن (نظریه‌های عرفی شدن از فراز تا فرود)، تهران، جهاد دانشگاهی.
    • حسن‌زاده، مهدی، 1385، نقد و بررسی دین‌شناسی پیتر ال برگر، پایان‌نامه دکتری، تهران، دانشگاه تهران.
    • ریتزر، جورج، 1384، نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمة محسن ثلاثی، تهران، علمی و فرهنگي.
    • سیدمن، استیون، 1386، کشاکش آرا در جامعه‌شناسی، ترجمة هادی جلیلی، تهران، نشر نی.
    • شارون، جوئل، 1385، ده پرسش از دیدگاه جامعه‌شناسی، ترجمة منوچهر صبوری، چ پنجم، تهران، نشر نی.
    • شجاعی‌زند، علیرضا، 1380، دین، جامعه و عرفی شدن؛ جستارهایی در جامعه‌شناسی دین، تهران، نشر مرکز.
    • علمي، قربان و مهدي حسن‌زاده، 1386، «منشأ دين از ديدگاه پيتر ال. برگر»، مقالات و بررسی‌ها، دفتر 83، ص 67-86.
    • علیزاده، عبدالرضا و همكاران، 1390، جامعه‌شناسی معرفت، جستاری در تبیین رابطه ساخت و کنش اجتماعی و معرفت‌های بشری، چ چهارم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • کرایب، یان، 1390، نظریه‌های مدرن در جامعه‌شناسی؛ از پارسنز تا هابرماس، ترجمة محبوبه مهاجر، تهران، سروش.
    • یوسف‌زاده، حسن، 1388، بررسی تحول آرای پیتر برگر دربارة دین و عرفی شدن، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • ـــــ ، 1389، «نگاهي انتقادي بر رويکرد پديدارشناسانه پيتر برگر درباره دين و نظم اجتماعي»، معرفت فرهنگی اجتماعی، سال اول، ش 2، ص 83-108.
    • Berger, P, L, 1979, The Heretical Imperative Contemporary Possibilites of Religious Afftrmation, London, Collins.
    • ـــــ , 1967, The sacred canopy: Elements of a sociological Theory of Rrligion, Garden city: Doubleday.
    • ـــــ , 1974, The Homelessness of the Mind, Garden City, NY: Doubleday.
    • ـــــ , 2011, Adventures of an Accidental Sociologist: How to Explain the World Without Becoming a Bore, Amherst, Prometheus.
    • Berger, P. L, & Thomas Luckmann, 1967, The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge.
    • Bruce, Steve, 2001, The Curious Case of the Unnecessary Recantation: Berger and Secularization, in Woodhead, Linda et al.(eds). Peter Berger and the study of Religion, London and New York, Routledge.
    • https://www.bu.edu/religion/people/faculty/bios/berger.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseini, Seyed Abbas.(2025) The Fundamental Methodology of the Cultural Theory of Peter L. Berger. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 9(3), 55-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed Abbas Hoseini."The Fundamental Methodology of the Cultural Theory of Peter L. Berger". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 9, 3, 2025, 55-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseini, S.(2025) 'The Fundamental Methodology of the Cultural Theory of Peter L. Berger', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 9(3), pp. 55-72

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseini, S. The Fundamental Methodology of the Cultural Theory of Peter L. Berger. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 9(3): 55-72