@article { author = {Hoseini, Seyed Abbas}, title = {روش‌شناسی بنیادین نظریه فرهنگی پیتر.ال.برگر}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 35، تابستان 1397}, volume = {9}, number = {3}, pages = {55-72}, year = {2018}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {Peter Berger is a prominent sociologist with a coherent intellectual system. Using a phenomenological approach, he defines culture as the knowledge of everyday life. This paper seeks to study the epistemic and non-epistemic foundations of Berger's cultural theory based on fundamental methodology. The results of this study show that, in addition to individual characteristics and personal motives, the theory of burger on non-epistemic foundations has been influenced by the secular political and ideological atmosphere prevailing the United States. With regard to the non-epistemic foundations of his theory: 1. In externalization, in terms of the meaningfulness of the world, the role of religion in social order, and the commonsensicality of religion in modern times, it is influenced by the ideas of Max Weber and Schleiermacher. In terms of emphasis on the reality of everyday life, the intentionality of consciousness, the multidimensional nature of reality, and subjectivity of knowledge, it is influenced by the ideas of Alfred Schötes. 2. In objectification, in "emphasis on social reality and social objectivity", it is influenced by Durkheim. 3. In internalization, by using psychological presumptions, it has been influenced by Herbert Meid thoughts. These influences have led Burger to have a secular viewpoint in ontology and epistemology of his cultural theory. This has made his cultural theory to be a theory which is away from supernatural, developed by mankind and unable to explain the meaning and order in nature and human society.   }, keywords = {Peter. L Berger, fundamental methodology, cultural theory, externalization, objectification, internalization, }, title_fa = {روش‌شناسی بنیادین نظریه فرهنگی پیتر.ال.برگر}, abstract_fa ={یکی از جامعه شناسان برجسته و دارای نظام فکری منسجم، پیتر برگر است؛ او با رویکرد پدیدارشناختی، فرهنگ را معرفت زندگی روزمره تعریف می کند. این مقاله، درصدد مطالعة مبانی معرفتی و غیرمعرفتی نظریه فرهنگی برگر، بر اساس روش شناسی بنیادین است. نتایج این بررسی نشان می دهد که نظریة برگر، در مبانی غیرمعرفتی، علاوه بر ویژگی های فردی و انگیزه های شخصی، تحت تأثیر فضای سیاسی و ایدئولوژیکی سکولار حاکم بر آمریکا بوده است و در مبانی غیرمعرفتی نظریه خود: 1. در برونی سازی، از جهت معناداری جهان، نقش دین در نظم اجتماعی، عرفی شدن دین در دوران مدرن، تحت تأثیر اندیشه‎های ماکس وبر و شلایرماخر است. از حیث تأکید بر واقعیت زندگی روزمره، حیث التفاتی آگاهی، چندوجهی بودن واقعیت، بین‎الاذهانی بودن شناخت، متأثر از نظریات آلفرد شوتس است. 2. در عینی سازی، در «تأکید بر واقعیت اجتماعی و عینیت اجتماعی» تحت تأثیر دورکیم می باشد. 3. در درونی سازی، با استفاده از پیش فرض های روان شناختی، تحت تأثیر اندیشه های هربرت مید بوده است. این تأثیرات، موجب شده تا برگر تحت تأثیر آنها در مبانی معرفتی نظریه فرهنگی خود، در هستی شناسی و معرفت شناسی دیدگاهی سکولار داشته باشد. این امر سبب شده تا نظریه فرهنگی او، بریده از ماوراء طبیعت، ساخته و پرداخته بشر باشد و نتواند چتر معنا و نظم را در طبیعت و جامعه بشری بگستراند.}, keywords_fa = {درونی‌سازی ,روش‌شناسی بنیادین ,برونی‌سازی ,پیتر. ال. برگر ,نظریه فرهنگی ,عینی‌سازی ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/349}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/4_23.pdf} }