Pages:
31-53
Receive Date: 2025/04/05
Accept Date: 2025/04/05
Abstract:
Cinema is to provide an appropriate model for man and woman's personality by using an epistemological view, based on the origin and principles taken from Islamic culture. Reviewing existing views about the relationships between men and women, the theory of men's authority, the theory of equality between men and women, and the theory of "difference between them", the present paper proposes the theory of "Complementarity" and sheds light on the relationship between these theories and cinema. Then it reviews the view of Islam about man's personality and extracts men's ideal characters from traditions and Quranic verses. It further reviews man's personality presented in the movie ""Tasviyeh Hesab" (Pay Back) by using John Fiske's methods of "analysis of narration" and "analysis of semiotics". The aim is to review man's personality characters from the view of Islam and their conformity with aforementioned movie. The findings indicate that man's personality characters which are presented in this movie are not only incompatible with Islamic culture but also contradict with it and the movie presents outsider models.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :سینمای ایران و ارزیابی ابعاد شخصیت مرد در آن براساس متون اسلامی؛ . . .
Abstract:
: سینما باید با نگاه معرفت شناختی براساس خاستگاه و مبانی برگرفته از فرهنگ اسلامی به ارائهی الگوی مناسب از شخصیت مرد یا زن بپردازد. این مقاله ضمن بررسی نظریات موجود دربارهی ارتباط مردان و زنان و نظریهی حاکمیت مردان، برابری مردان و زنان، نظریهی «تفاوت»، به طرح نظریهی «مکمّلیت»، و ارتباط این نظریات با سینما می پردازد. سپس با بررسی شخصیت مرد در اسلام، ویژگی های مطلوب مردان را از آیات و روایات جمع آوری کرده است. در ادامه، به بررسی شخصیت مرد در فیلم سینمایی «تسویه حساب»، با روش «تحلیل روایت» و «تحلیل رمزگان» جان فیسک پرداخته شده است. هدف از این تحقیق، بررسی ویژگی های شخصیت مرد در اسلام و تطبیق آن با فیلم سینمایی مزبور است. به نظر می رسد، ویژگی هایی که در این فیلم برای شخصیت مرد بیان شده، نه تنها با فرهنگ اسلامی مطابقت ندارد، بلکه بعکس آن است و الگو های غیرخودی در آن نقش دارد.
References:
- اسدي، طيبه، «نقد فمينيستي فيلم» (شهريور 1385)، پيام زن، سال پانزدهم، ش174، ص50- 58.
- آسابرگر، آرتور (1379)، روشهاي تحليل رسانهها، ترجمة پرويز اجلالي، تهران، مركز مطالعات و تحقيقات رسانهها.
- باتلر، جرميجي(1388)، تلويزيون: كاربرد و شيوههاي نقد، ترجمة مهدي رحيميان، تهران، دانشكده صدا و سيما.
- بشيريه، حسين(1379)، نظريههاي فرهنگ در قرن بيستم، تهران، مؤسسة فرهنگي آينده پويان.
- بوردل، ديويد و كريستين تامسون(1390)، هنر سينما، ترجمة فتاح محمدي، تهران، مركز.
- چراغي كوتياني، اسماعيل(1389)، خانواده، اسلام و فمينيسم، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
- رضواني، سلمان (1385)، فمينيسم و رسانههاي تصويري، قم، مركز پژوهشهاي اسلامي صدا وسيما.
- رودگر، نرجس(1388)، فمينيسم: تاريخچه، نظريات، گرايشها، نقد، تهران، دفتر مطالعات و تحقيقات زنان.
- ساساني، فرهاد(1389)، معناكاوي؛ به سوي نشانه¬شناسي اجتماعي، تهران علم.
- سلبي، كيت و ران كاودري(1380)، راهنماي بررسي تلويزيون، علي عامري مهابادي، تهران، سروش.
- سلطاني گرد فرامرزي، مهدي، «نمايش جنسيت در سينماي ايران» (بهار و تابستان 1385)، پژوهش زنان، ش14، ص61-92.
- ضميران، محمد(1382)، درآمدي بر نشانهشناسي هنر، تهران، قصه.
- علاسوند، فريبا(1390)، زن در اسلام، قم، دفتر مطالعات و تحقيقات زنان.
- فيسك، جان(1386)، ترجمة درآمدي بر مطالعات ارتباطي، ترجمه مهدي غبرايي، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
- كخ، گرترود (1376)، نگاهي ديگر: جنبههاي نظرية فمينيستي سينما، زن و سينما، ترجمة منيژه نجم عراقي و ديگران، تهران، روشنگران و مطالعات زنان.
- كيسبي ير، الن(1386)، درك فيلم، ترجمة بهمن طاهري، چ سوم، تهران، چشمه.
- محمدي، محمدهادي و علي عباسي(1380)، صمد: ساختار يك اسطوره، تهران، چيستا.
- مشيرزاده، حميرا(1382)، از جنبش تا نظريه اجتماعي، تهران، شيرازه.
- مولر آكين، سوزان(1383)، زن از ديدگاه فلسفه سياسي غرب، ترجمة نادر نوري¬زاده، تهران، قصيده سرا و روشنگران و مطالعات زنان.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sharafoddin, Seyyed hosein, Ismaeli, Rafi' al-Din .(2025) The Cinema of Iran and an Evaluation of Dimensions of Its Male Character's Personality, Based on Islamic Texts An Analysis of the Movie "Tasviyeh Hesab" (Pay Back). Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 4(2), 31-53
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyyed hosein Sharafoddin; Rafi' al-Din Ismaeli."The Cinema of Iran and an Evaluation of Dimensions of Its Male Character's Personality, Based on Islamic Texts An Analysis of the Movie "Tasviyeh Hesab" (Pay Back)". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 4, 2, 2025, 31-53
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sharafoddin, S, Ismaeli, R.(2025) 'The Cinema of Iran and an Evaluation of Dimensions of Its Male Character's Personality, Based on Islamic Texts An Analysis of the Movie "Tasviyeh Hesab" (Pay Back)', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 4(2), pp. 31-53
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sharafoddin, S, Ismaeli, R. The Cinema of Iran and an Evaluation of Dimensions of Its Male Character's Personality, Based on Islamic Texts An Analysis of the Movie "Tasviyeh Hesab" (Pay Back). Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 4(2): 31-53