@article { author = {Ismaeli, Rafi' al-Din and Sharafoddin, Seyyed hosein}, title = {سینمای ایران و ارزیابی ابعاد شخصیت مرد در آن براساس متون اسلامی؛‌ . . .}, journal = {معرفت فرهنگی اجتماعی 14، بهار 1392}, volume = {4}, number = {2}, pages = {31-}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-8582}, eissn = {2980-8308}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سینمای ایران و ارزیابی ابعاد شخصیت مرد در آن براساس متون اسلامی؛‌ . . .}, abstract_fa ={: سینما باید با نگاه معرفت شناختی براساس خاستگاه و مبانی برگرفته از فرهنگ اسلامی به ارائه‌ی الگوی مناسب از شخصیت مرد یا زن بپردازد. این مقاله ضمن بررسی نظریات موجود درباره‌ی ارتباط مردان و زنان و نظریه‌ی حاکمیت مردان، برابری مردان و زنان، نظریه‌ی «تفاوت»، به طرح نظریه‌ی «مکمّلیت»، و ارتباط این نظریات با سینما می پردازد. سپس با بررسی شخصیت مرد در اسلام، ویژگی های مطلوب مردان را از آیات و روایات جمع آوری کرده است. در ادامه، به بررسی شخصیت مرد در فیلم سینمایی «تسویه حساب»، با روش «تحلیل روایت» و «تحلیل رمزگان» جان فیسک پرداخته شده است. هدف از این تحقیق، بررسی ویژگی های شخصیت مرد در اسلام و تطبیق آن با فیلم سینمایی مزبور است. به نظر می رسد، ویژگی هایی که در این فیلم برای شخصیت مرد بیان شده، نه تنها با فرهنگ اسلامی مطابقت ندارد، بلکه بعکس آن است و الگو های غیرخودی در آن نقش دارد.}, keywords_fa = {مرد ,نشانه شناسى ,اسلام ,سینما ,تسویه حساب ,}, url = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/138}, eprint = {https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/2001969.pdf} }