Warning: foreach() argument must be of type array|object, null given in D:\wwwroot\nashriyat.iki.ac.ir\index.php on line 100 Article: Inverted Occidentalism A critical analysis of the Hasan Hanafīs Occidentalism | معرفت فرهنگی اجتماعی - Adyan
    Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 1, Issue 1, No 1, Year 2025 , Pages 89-122

    Inverted Occidentalism A critical analysis of the Hasan Hanafīs Occidentalism

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Nasroallah Aghajani / Assistant professor, Bagher al-Olum University / nasraqajani@gmail.com
    Abstract: 
    Occidentalism is one of the contemporary important realms of study which deals with historical studies, the study of the essential nature and the predestination of the Occidental civilization. Hasan Hanafī, a well-known contemporary intellectual of Egypt, claims to be the founder of a new science named "Occidentalism" that is immune to the calamities of inversed Occidentalism. The study of his book, in this respect, shows that the collection of his studies of Occidentalism are based upon three subjects “the emergence of the European Renaissance”, “the structure of the European Renaissance” and “the predestination of the European Renaissance” which lack the study of the history of the schools of Occidental philosophy, their historical roots and the present Occidental Renaissance through which he has not invented a new factor in regard to the study of Occidentalism, however he has, himself, been the victim of an inverted study of Occidentalism, in addition he has not only studied the Occident from his own view, but also he has observed himself in the Occidental doctrine. He, repeatedly, stated about taking as exemplary the models of the changes and the modernity of the Occident for religion renovation in his different works, and then, he has, himself, quoted these methods to give significance to the Islāmic patrimony. In fact, all of this shows the inversion of his study of Occidentalism.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقدی بر غرب‏شناسی حسن حنفی
    Abstract: 
    غرب‏شناسی، یکی از حوزه‏های مطالعاتی مهم معاصر است که به بررسی تاریخ، ماهیت و سرنوشت تمدن غرب می‏پردازد. حسن حنفی از روشنفکران معاصر و معروف مصر، مدعی تأسیس علم جدیدی به نام استغراب یا غرب‏شناسی است که از آفات غرب‏شناسی وارونه مصون می‏باشد. بررسی کتاب او در این زمینه نشان می‏دهد که مجموعه مباحث غرب‏شناسی وی با سه عنوان «تکوین آگاهی اروپایی»، «ساختار آگاهی اروپایی» و «سرنوشت آگاهی اروپائی» به غیر از بیان تاریخ مکتب های فلسفی غرب و ریشه‏های تاریخی آن و نیز وضعیت کنونی آگاهی غربی، کار جدیدی را در غرب‏شناسی انجام نداده است؛ بلکه خود به آفت غرب‏شناسی وارونه دچار شده است و نه تنها غرب را از منظر خودی مطالعه نکرده، بلکه «خود» را در آیینة غرب مشاهده کرده است. او بارها دربارة الگوگیری از مدل‏های تغییر و تجدد غربی برای بازسازی اندیشه دینی در آثار مختلف خویش سخن گفته و خود نیز از چنین روش‏هایی برای معناسازی میراث اسلامی بهره گرفته است و این همه، نشان از وارونگی غرب‏شناسی او دارد.
    References: 
    • اميني‏نژاد، علي، آشنايي با مجموعه عرفان اسلامي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1387.
    • ـ حنفي، حسن، التجديد و التراث، بيروت، المؤسّسه الجامعية للدراسات و النشر و التوزيع، ط.الرابعة، 1412ق/ 1992م.
    • ـ الحاج، كميل، الموسوعة الميسّرة في الفكر الفلسفي و الاجتماعي، بيروت، مكتبة لبنان ناشرون، 2000.
    • ـ ولايتي، علي‌اكبر، پويايي فرهنگ و تمدن اسلام و ايران، تهران، مركز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، چ چهارم، 1384.
    • ـ دورانت، ويل، تاريخ تمدن، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي، چ سوم، 1370.
    • ـ كاپلستون، فردريك، تاريخ فلسفه، تهران، سروش، چ دوم، 1368.
    • كرد فيروزجايي، يارعلي، چنين گفت نيچه، تهران: انتشارات كانون انديشه جوان، 1386.
    • ـ ژيلسون، اتين، روح فلسفه قرون وسطي، ترجمة ع. داوودي، تهران: شركت انتشارات علمي و فرهنگي، چ دوم، 1370.
    • ـ ا.پالمر، ريچارد، علم هرمنوتيك، ترجمة محمدسعيد حنايي كاشاني، تهران، هرمس، 1377.
    • ـ سولومون، رابرت ك، فلسفه اروپايي از نيمه دوم قرن هجدهم تا واپسين دهه قرن بيستم، ترجمه محمدسعيد حنايي كاشاني، تهران، مؤسسه قصيده، 1379.
    • ـ بوخنسكي، ا.م، فلسفه معاصر اروپايي، ترجمة شرف‏الدين خراساني، تهران، علمي و فرهنگي، چ دوم، 1379.
    • ـ هوسرل ادموند، و ديگران، فلسفه و بحران غرب، ترجمة رضا داوري، محمدرضا جوزي، پرويز ضياء شهابي، ؟؟؟؟، هرمس، چاپ دوم، 1382.
    • ـ حنفي، حسن، في الفكر الغربي المعاصر، بيروت، المؤسسة الجامعية للدراسات و النشر و التوزيع، ط.الرابعه، 1410.
    • ـ صدري، احمد، مفهوم تمدن و لزوم احياي آن در علوم اجتماعي، تهران، مركز بين المللي گفتگوي تمدن‏ها، 1380.
    • ـ حنفي، حسن، مقدمة في علم الأستغراب، بيروت، المؤسسة الجامعية للدراسات و النشر و التوزيع، 1412.
    • ـ عبدالله جوادي آملي، منزلت عقل در هندسه معرفت ديني، مركز نشر اسراء، چاپ اول 1386.
    • حسن حنفي و ديگران، ميراث فلسفي ما، گرد آورنده فاطمه گوارايي، تهران، نشر يادآوران، 1380.
    • ـ رسول جعفريان، «نگاهي به ادوار تمدن اسلامي»، كتاب ماه تاريخ و جغرافيايي، سال نهم، شهريور و مهر، 1385.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Aghajani, Nasroallah.(2025) Inverted Occidentalism A critical analysis of the Hasan Hanafīs Occidentalism. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 1(1), 89-122

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Nasroallah Aghajani."Inverted Occidentalism A critical analysis of the Hasan Hanafīs Occidentalism". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 1, 1, 2025, 89-122

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Aghajani, N.(2025) 'Inverted Occidentalism A critical analysis of the Hasan Hanafīs Occidentalism', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 1(1), pp. 89-122

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Aghajani, N. Inverted Occidentalism A critical analysis of the Hasan Hanafīs Occidentalism. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 1(1): 89-122