Pages:
5-
Receive Date: 2025/02/25
Accept Date: 2025/02/25
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تأملی درباره بایستههای رسانههای ارتباط جمعی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی
Abstract:
معرفت شناسان و فیلسوفان علم با اتخاذ رویکردی منطقی ـ فلسفی سعی در شناخت و تبیین ماهیت علم دارند. اما جامعه شناسان علم و معرفت تلاش دارند تا دلایل و چگونگی تکوین علم در ظرف ذهن و آگاهی عالِم و همچنین در ظرف فرهنگ و آگاهی جمعی جامعه را بررسی نمایند.
رسانه های جمعی همچون هر پدیدهی اجتماعی دیگر بر فرایند تولید علم اثر می گذارند. مطالعه ء نحوهی اثرگذاری رسانه های جمعی بر تولید علم دینی، مستلزم فراهم کردن سه مقدمه است: 1. اختیار تعریف منقحی از علم دینی؛ 2. اتخاذ تبیینی از نحوهی تولید علم دینی توسط عالم و همچنین پذیرفته شدن آن به عنوان علم در جامعه ؛ 3. توجه به نظریات مطرح در حوزهی اثرات رسانه بر فرد و اجتماع.
این مقاله با بررسی عوامل معرفتی و غیرمعرفتی دخیل در فرایند تولید علم دینی و نیز مروری بر چند نظریهی مطرح در حوزهی «اثرات رسانه ای»، بر نقش رسانه ها در فرایند تولید علوم انسانی اسلامی تأکید دارد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Saeid.(2025) تأملی درباره بایستههای رسانههای ارتباط جمعی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2(3), 5-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Saeid ."تأملی درباره بایستههای رسانههای ارتباط جمعی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2, 3, 2025, 5-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S.(2025) 'تأملی درباره بایستههای رسانههای ارتباط جمعی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2(3), pp. 5-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S. تأملی درباره بایستههای رسانههای ارتباط جمعی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 2(3): 5-