TY - JOUR ID - 59 TI - تأملی درباره بایسته‌های رسانه‌های ارتباط‌ جمعی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 13 LA - fa SN - 2008-8582 AU - Saeid, Khorshidi AD - دانشجوی دکتری - باقرالعلوم- Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 2 IS - 3 SP - 5EP - 32علوم انسانی‌ اسلامی ,تولید علم دینی ,نظریه‌های اثرات رسانه‌ای ,علم نافع ,جهان‌بینی ,تعامل علم و عمل. ,DO - AB - معرفت شناسان و فیلسوفان علم با اتخاذ رویکردی منطقی ـ فلسفی سعی در شناخت و تبیین ماهیت علم دارند. اما جامعه شناسان علم و معرفت تلاش دارند تا دلایل و چگونگی تکوین علم در ظرف ذهن و آگاهی عالِم و همچنین در ظرف فرهنگ و آگاهی جمعی جامعه را بررسی نمایند. رسانه های جمعی همچون هر پدیده‌ی اجتماعی دیگر بر فرایند تولید علم اثر می گذارند. مطالعه ء نحوه‌ی اثرگذاری رسانه های جمعی بر تولید علم دینی، مستلزم فراهم کردن سه مقدمه است: 1. اختیار تعریف منقحی از علم دینی؛ 2. اتخاذ تبیینی از نحوه‌ی تولید علم دینی توسط عالم و همچنین پذیرفته شدن آن به عنوان علم در جامعه ؛ 3. توجه به نظریات مطرح در حوزه‌ی اثرات رسانه بر فرد و اجتماع. این مقاله با بررسی عوامل معرفتی و غیرمعرفتی دخیل در فرایند تولید علم دینی و نیز مروری بر چند نظریه‌ی مطرح در حوزه‌ی «اثرات رسانه ای»، بر نقش رسانه ها در فرایند تولید علوم انسانی اسلامی تأکید دارد. UR - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/59 L1 - https://marefatefarhangi.nashriyat.ir/sites/marefatefarhangi.nashriyat.ir/files/article-files/1_13.pdf ER -