Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, Volume 14, Issue 3, No 55, Year 2025 , Pages 99-116

    The Anthropological Foundations of Modern Woman's Lifestyle

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Fatemeh Masoumi / M.A. in Social Sciences, Baqir al-Olum University / f.masumykar@gmail.com
    Abstract: 
    Due to the fact that based on the beliefs, foundations and values of different societies and cultures, various forms of lifestyle are created. Modern society has also formed a certain style of life around some fundamental concepts and surrounding values, which are sometimes contrary to Islamic principles. In order to deal with this phenomenon properly, this study deals with the knowledge and nobility of these basics and how they affect the daily life of women. Using logical-analytical and library method and applying rational implications, this research has been conducted. The results show how modern women's lifestyle, which is centered on personal taste and show consumption and features such as androgyny (bisexuality) and fluidity and flexibility, has a relationship with the way Western civilization looks at humans and women. It was also found that all these cases can be analyzed and understood based on the three bases of humanism, evolutionism and cultural anthropology. As the belief in humanism leads to the formation of a lifestyle based on dramatic consumption, and cultural anthropology forms reflexivity and choices based on personal taste, and evolutionism will lead to the expansion of the phenomenon of fashionism, as well as the superiority of male roles and characteristics. As a result, these things lead women to belittle and suppress their natural characteristics, and tending to be like men.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مبانی انسان‌شناسی سبک زندگی زن مدرن
    Abstract: 
    با توجه به آنکه براساس عقاید، مبانی و ارزش های جوامع و فرهنگ های مختلف، اشکال متنوعی از سبک زندگی به وجود می آید. جامعه مدرن نیز پیرامون برخی مفاهیم بنیادین و ارزش های پیرامونی آن سبک خاصی از زندگی را شکل داده که بعضاً مغایر با اصول اسلامی است. یکی از راه های مواجهه مناسب با این پدیده، شناخت و اشراف نسبت به این مبانی و نحوه تأثیرگذاری آن بر زندگی روزمره زنان است که این پژوهش به این موضوع پرداخته است. روش به کارگرفته شده در این تحقیق تحلیلی ـ منطقی است، که اطلاعات آن به شیوه کتابخانه ای و از طریق فیش برداری، جمع آوری شده است، و با استفاده از دلالت های عقلی به اثبات فلسفی این امر پرداخته شده که سبک زندگی زنان مدرن که با محوریت سلیقه شخصی و مصرف نمایشی و شاخصه هایی چون آندروژنی (دوجنسیتی) بودن و سیالیت است، چه ارتباطی با نوع نگاه تمدن غرب به انسان و جنس زن دارد. در نهایت مشخص شد که تمامی این موارد براساس سه مبنای اومانیست، تطورگرایی و انسان شناسی فرهنگی قابل تحلیل و فهم است. چنانچه اعتقاد به اومانیسم، منجر به شکل گیری سبک زندگی ای مبتنی بر مصرف نمایشی شده، و انسان شناسی فرهنگی بازتابندگی و انتخاب های مبتنی بر سلیقه شخصی را شکل می دهد و تطورگرایی موجب گسترش پدیده مدگرایی و همچنین برتری یافتن نقش ها و شاخصه های مردانه خواهد شد. در نتیجه زنان به دنبال انکار و سرکوب ویژگی های فطری شان خواهان شبیه شدن به مردان هستند.
    References: 
    • اباذري يوسف و حسن چاوشيان، 1381، «از طبقه اجتماعي تا سبک زندگي؛ رويکردهاي نوين در تحليل جامعه‌شناختي هويت اجتماعي»، نامه علوم اجتماعي، ش 20، ص 3ـ28.
    • ابوت، پاملا و کلر والاس، 1380، جامعه‌شناسي زنان، ترجمة منيژه نجم عراقي، تهران، نشر ني.
    • ايلخاني ‌پورنادري، علي و محمدمهدي شجاعي باغيني، 1389، پوشش و حجاب رويکردي جامعه‌شناختي، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگي اجتماعي.
    • باقري، خسرو، 1382، مباني فلسفي فمينيسم، تهران، وزارت علوم تحقيقات و فناوري.
    • پارسانيا، حميد، 1392الف، «نظريه و فرهنگ: روش‌شناسي بنيادين تکوين نظريه علمي»، راهبرد فرهنگ، ش 23، ص 7ـ28.
    • ـــــ ، 1392ب، جهان‌هاي اجتماعي، قم، کتاب فردا.
    • ـــــ و محمد طالعي اردکاني، ۱۳۹۲، «روش‌شناسي بنيادين و روش‌شناسي کاربردي در علوم اجتماعي با تأکيد بر رويکرد رئاليسم و نوميناليسم»، معرفت فرهنگي اجتماعي، سال چهارم، ش 2، ص 73ـ96.
    • تانگ، رزمري، 1391، نقد و نظر درآمدي جامع بر نظريه‌هاي فمنيستي، ترجمة منيژه نجم عراقي، تهران، نشر ني.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1384، فطرت در قرآن، قم، اسراء.
    • چني، ديويد، 1382، سبک زندگي، ترجمة حسن چاوشيان، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • دوبوار، سيمون، 1380، جنس دوم، ترجمة قاسم صنعوي، تهران، توس.
    • ديويس، توني، 1378، اومانيسم، ترجمة عباس مخبري، تهران، نشر مركز.
    • ريتزر، جورج، 1389، نظريه جامعه‌شناسي در دوران معاصر، ترجمة محسن ثلاثي، چ پانزدهم، تهران، علمي و فرهنگي.
    • سوزنچي، حسين، 1399الف، «فطرت به‌مثابه يک نظريه انسان‌شناختي رقيب براي علوم انساني مدرن»، آيين حکمت، ش 44، ص 7ـ38.
    • ـــــ ، 1399ب، «جنسيت و فطرت؛ گامي به سوي يک نظريه جنسي اسلامي»، مطالعات جنسيت و خانواده، سال هشتم، ش 1، ص 131ـ153.
    • صادقي فسائي، سهيلا، 1389، «ضرورت نظريه‌پردازي در حوزه مسائل زنان از تحقيق تا نظريه»، مطالعات راهبردي زنان، سال سيزدهم، ش 50، ص 185-228.
    • علاسوند، فريبا، 1391، زن در اسلام، تهران، دفتر مطالعات و تحقيقات زنان.
    • علي‌تبار فيروزجايي، رمضان، 1392، «بررسي تطبيقي مباني انسان‌شناختي علم ديني و علم سكولار»، قبسات، ش 71، ص 47ـ72.
    • فاضلي، محمد، 1382، مصرف و سبک زندگي، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
    • فرامرزقراملکي، احد، 1385، روش‌شناسي مطالعات ديني، مشهد، دانشگاه علوم اسلامي رضوي.
    • فعالي، محمدتقي، 1397، مباني سبک زندگي اسلامي، تهران، تيماس.
    • فکوهي، ناصر، 1388، تاريخ ‌‌انديشه و نظريه‌هاي انسان‌شناسي، چ ششم، تهران، نشر ني.
    • کوزر، لوئيس، 1389، زندگي و ‌‌انديشه بزرگان جامعه‌شناسي، ترجمة محسن ثلاثي، چ شانزدهم، تهران، علمي و فرهنگي.
    • كرايب، يان، 1391، نظريه اجتماعي مدرن (از پارسونز تا ‌هابرماس)، ترجمة عباس مخبر، چ هفتم، تهران، آگه.
    • ـــــ و تد بنتون، 1389، فلسفه علوم اجتماعي، ترجمة شهناز مسمي‌پرست و محمود متحد، تهران، آگه.
    • گرانت، توني، ۱۴۰۱، زن بودن، ترجمة فروزان گنجي‌زاده، تهران، ورجاوند.
    • گيدنز، آنتوني، 1392، تجدد و تشخص، ترجمة ناصر موفقيان، چ هشتم، تهران، نشر ني.
    • محمدپور، احمد، 1392، ضد روش، چ دوم تهران، جامعه‌شناسان
    • مشيرزاده، حميرا، 1381، از جنبش تا نظريۀ اجتماعي: تاريخ دو قرن فمينيسم، تهران، شيرازه.
    • مهدوي‌کني، محمدسعيد، 1387، دين و سبک زندگي؛ مطالعه موردي شرکت‌کنندگان در جلسه مذهبي، چ دوم، تهران، دانشگاه امام صادق.
    • هام، مگي، 1383، فرهنگ نظريه‌هاي فمينيستي، ترجمة نوشين احمدي خراساني و فرح قره‌داغي، تهران، توسعه.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Masoumi, Fatemeh.(2025) The Anthropological Foundations of Modern Woman's Lifestyle. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 14(3), 99-116

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fatemeh Masoumi."The Anthropological Foundations of Modern Woman's Lifestyle". Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 14, 3, 2025, 99-116

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Masoumi, F.(2025) 'The Anthropological Foundations of Modern Woman's Lifestyle', Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 14(3), pp. 99-116

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Masoumi, F. The Anthropological Foundations of Modern Woman's Lifestyle. Ma`rifat-e Farhangi Ejtemai, 2025; 14(3): 99-116